Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gorzów kupi nowe tramwaje. Czy to też będą Twisty z Pesy?

Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski
Twisty mają 24,2 metra długości i mogą rozpędzić się do prędkości 70 km/h. Pasażerowie bardzo je sobie chwalą.
Twisty mają 24,2 metra długości i mogą rozpędzić się do prędkości 70 km/h. Pasażerowie bardzo je sobie chwalą. Jarosław Miłkowski
Najpóźniej za półtora roku Gorzów będzie miał kolejnych sześć nowych tramwajów. Miasto dostało właśnie 25 mln zł rządowego dofinansowania na ich zakup.

- Gorzowski tabor tramwajowy wzbogaci się o sześć nowych wozów. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej udzieliło miastu wsparcia na kwotę około 25 mln zł, by można było zrealizować ten zakup. Tramwaje będą pochodziły z bydgoskiej Pesy. Zakup zostanie zrealizowany do czerwca 2023 roku - informuje Wiesław Ciepiela, rzecznik urzędu miasta. W piątek w ministerstwie wiceprezydent Iwona Olek podpisała umowę na finansowe wsparcie.

To też będą Twisty

- Gdy kilka lat temu kupowaliśmy 14 nowych tramwajów, w umowie była zapisana opcja dodatkowa, że będziemy mogli zakupić kolejnych sześć pojazdów. I tak też się stanie. Nowe tramwaje to też będą Twisty - mówił nam w poniedziałek 6 grudnia Roman Maksymiak, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji.

W Gorzowie jest już 14 Twistów z bydgoskiej Pesy. Do miasta zaczęły one przyjeżdżać sukcesywnie od kwietnia 2019 r. Każdy z tramwajów kosztował 6,25 mln zł (za jeden z nich, który służył do nauki jazdy, trzeba było zapłacić odrobinę więcej). Umowa była jednak podpisywana ponad cztery lata temu.

- Czy w związku z tym, że było to w 2017 r., a od tego czasu pojawiła się zauważalna inflacja, teraz trzeba będzie zapłacić więcej? - pytamy prezesa Romana Maksymiaka.
- W tamtej umowie był zapis, że jeśli będziemy kupować dodatkowe tramwaje, to one będą w tej samej cenie - mówi szef Miejskiego Zakładu Komunikacji.
Sześć nowych tramwajów ma więc kosztować 37,5 mln zł. Przy 25 mln zł wsparcia z rządu oznacza to, że trzeba będzie dołożyć „tylko” 12,5 mln zł. Jak ustaliliśmy, pieniądze będę pochodziły z kredytu lub wypuszczenia w obieg przez MZK obligacji.

Helmuty już tylko awaryjnie

Nowe tramwaje powinny być gotowe przed jesienią 2023, a więc za około półtora roku. Będzie to już czas, gdy po gorzowskich torowiskach ponownie kursować będą trzy linie (dziś jeździ tylko linia nr 1 - z Wieprzyc do ul. Dowgielewiczowej).
- W godzinach szczytu na obsługę trzech linii będziemy potrzebować 14 wozów. Przeważnie tak jest, że z dwa-trzy wozy stoją w zajezdni, bo np. muszą przejść drobną naprawę. Gdy więc będziemy mieć 20 Twistów, to na gorzowskie tory będą wyjeżdżać tylko one - mówi prezes Maksymiak.

Z popularnych helmutów, które na początku jesieni 2017 zjechały na emeryturę (przewoźnik ma osiem sztuk tych tramwajów z lat 60.) MZK jednak nie zrezygnuje.
- Gdy zostanie zbudowane centrum przesiadkowe i powstanie kolejna linia, roboczo nazwijmy ją „czwórką”, to będzie potrzeba więcej pojazdów. Może się więc zdarzyć, że helmuty jeszcze będą wozić pasażerów, gdy zdarzy się jakaś awaria Twistów - mówi Roman Maksymiak.
Nowe Twisty nie będą się niczym różnić od pojazdów sprzed dwóch lat. Też będą trójczłonowe, o długości 24,2. Też będzie w nim 56 miejsc siedzących, a w pojeździe zmieścić się będzie mogło nawet 170 pasażerów. Podobnie jak wcześniejsze egzemplarze, także i w nowych wozach kabina motorniczego będzie znajdować się po obu krańcach pojazdu, a drzwi dla pasażerów będą się znajdować po obu stronach tramwaju.

Czytaj również:
Gorzów. Centrum przesiadkowe będzie w połowie 2023 roku?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska