Gorzowska estakada kolejowa to niedoceniany zabytek!

MA
fot. udostępione przez miłośników kolei JM i BS
- Budowę estakady o długości 2 km i 116 metrów zakończono w kwietniu 1914 roku, z wyjątkiem niewielkiego odcinka między ulicą Młyńską a ujściem rzeki Kłodawki. Fragment ten dokończono już w czasie wojny - twierdzi MM-kowiczka Meg.

- Ciekawym elementem wiaduktu są przęsła z przejazdami i nisze. Nisze były wielokrotnie zabudowywane i wybijane. Wykorzystywane były głównie jako magazyny , sklepy czy tanie jatki, w dwóch z nich urządzona była żołnierska kuchnia. W latach 70-tych przebudowano część estakady przez wybudowanie stalowego wiaduktu nad drogą kołową w miejscu przeprawy na most, tym samym ułatwiając przejazd dla aut ciężarowych popularnie zwanych TIR.

Przeczytaj więcej o historii gorzowskiej estakady na portalu Moje Miasto Gorzów (mmgorzow.pl).

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotr_FG 1977
Brawo.Nie wszyscy znają historię wiaduktu.Codziennie przechodzimy i nawet się nie zastanowimy na jego historią.Czytałem już gdzieś na ten temat.Brawo dla autora artykułu.

Kobieta to napisała - brawa dla Autroki należą się ))
N
Ninkos

Codziennie przejezdżam pod wiaduktem i nie miałem zielonego pojęcia o jego historii budowy.

K
Kolejarz

Zielona niech nie udaje, że ma kokosy, większośc pociągów już dawno polikwidowana...
No i nauczcie się wreszcie nie mylic h_ja z ogórkiem, Ślepy w karty nie gra!

k
klarysa.

One tam chyba, w tym Gorzowie, inspektora jowejowego nie mają. W Zielonej Górze natychmiast, dowiedziawszy się o jakimś wiadukcie kolejowym, zerwano by tory i przeznaczono pod Zieloną Szczałę

K
Kolejarz

Wybudowana w 1916 r dwutorowa estakada zaczyna się usypanym korpusem ziemnym stacji osobowej, perony podniesiono ponad poziom posadzki dworca, estakada kończy galerią oporową z 24 ślepymi, łukowymi niszami.
Pomiędzy znajduje się 51 arkad oraz 5 stalowych wiaduktów. Długość estakady wynosi 906 m. W latach 80?tych część łuków, będących doraźnym schronieniem dla marginesu społecznego, zagospodarowano na lokale handlowe i usługowe (wg stanu z 1998 r. ? 37).
Warto nadmienic, że gorzowska perła architektoniczna jest jedną z najstarszych i najdłuższych w Europie.

w
wieczyslaw124

Brawo.Nie wszyscy znają historię wiaduktu.Codziennie przechodzimy i nawet się nie zastanowimy na jego historią.Czytałem już gdzieś na ten temat.Brawo dla autora artykułu.

Dodaj ogłoszenie