Gospodarka regionu - aktualności

źródło: Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego
Kolejne projekty zostały dofinansowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Ich realizacja pozwoli na przeprowadzenie szkoleń dla przesiębiorców.

„ABC młodego przedsiębiorcy”, „Sąsiedzkie rozmowy. Niemiecki dla przedsiębiorców”, „Akademia szkoleń” to niektóre z projektów przyjęte przez Zarząd Województwa Lubuskiego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Celem Priorytetu VIII POKL – Regionalne kadry gospodarki, jest podniesienie i dostosowanie kwalifikacji i umiejętności osób pracujących do potrzeb regionalnej gospodarki. Projekty realizowane będą w ramach Poddziałania 8.1.1 POKL – Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Zarząd przyjął również do realizacji projekty wybrane do dofinansowania w ramach procedury odwoławczej w konkursach otwartych:

1) 1/POKL/8.2.1/2009 w ramach Poddziałania 8.2.1 – Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw – zaplanowano szkolenia dla pracowników naukowych, doktorantów, studentów i absolwentów uczelni wyższych z województwa lubuskiego zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą. Wartość projektu wynosi prawie 170 tys. zł.

2) 1/POKL/9.4/2009 w ramach Działania 9.4 – Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty – w ramach projektu zaplanowano szkolenia dla nauczycieli szkół i placówek specjalnych dotyczące nowoczesnych metod pracy z dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Wartość projektu przekracza 264 tys. zł.

Więcej informacji o projektach na www.lubuskie.pl


PIENIĄDZE NA PROJEKTY

25 maja Zarząd Województwa Lubuskiego wyraził zgodę na zakup kontenerowej stacji paliw do obsługi szynobusów oraz wykonanie koncepcji i studium wykonalności projektów: „Lubuski e-Urząd” i „Lubuska Sieć Szerokopasmowa”. Pierwszy projekt opiewa na kwotę 47 763,00 zł. Pozostałe dwa mają wartość ok. 120 000,00 zł.

Województwo lubuskie jest obecnie właścicielem dwóch stacji paliw o pojemności 5000 l każda, które usytuowane zostały na stacjach w Zbąszynku i Gorzowie Wlkp. Lubuski Zakład Przewozów Regionalnych (LZPR) zakupił wcześniej przenośny zbiornik paliwa o pojemności 10 000 l, który zainstalowany został na stacji Żagań. Zbiornik ten umożliwia obsługę pojazdów jeżdżących na południu województwa. Departament Gospodarki i Infrastruktury w porozumieniu z LZPR ustalił, że z uwagi na coraz większą pracę autobusów szynowych na północy województwa niezbędny jest zakup kolejnego zbiornika.

Dotychczasowa eksploatacja zbiorników w pełni potwierdziła zasadność zakupu gdyż w perspektywie powołania samorządowej spółki przewozowej, zakup własnych stacji paliw stanowił pierwszy krok do budowy niezależnego zaplecza technicznego dla obsługi własnego taboru. Ponadto własne zbiorniki umożliwiły:

- odstąpienie od używania barwionego paliwa PKP Cargo

- bezpośredni hurtowy zakup paliwa przez przewoźnika, co skutkowało obniżeniem jego ceny,

- dodatkowe oszczędności w eksploatacji autobusów szynowych,

- uniezależnienie się od tankowania w dotychczasowych przestarzałych stacjach należących do spółki PKP Cargo.

W porozumieniu z LZPR ustalono, że z uwagi na planowane wprowadzenie dwóch kolejnych autobusów szynowych na trasę Krzyż - Kostrzyn niezbędnym jest umiejscowienie nowej stacji paliw w Kostrzynie. Większa pojemność zbiornika pozwoli również zmniejszyć częstotliwość dowozu paliwa od dystrybutora, co wiąże się z obniżeniem kosztów dostawy. Koszt zakupu jednej stacji paliw o pojemności 9000 l z licznikiem cyfrowym wynosi około 47 tys. zł.

SAMORZĄD PRZEJMUJE LOTNISKO

27 maja, o godz. 11.00 na lotnisku w Babimoście marszałek Marcin Jabłoński podpisze akt notarialny potwierdzający przejęcie przez Samorząd Województwa Lubuskiego od Skarby Państwa lotniska Zielona Góra/Babimost. Jest to kolejny krok zmierzający do rozwoju lokalnego lotniska i szansa na jego sprawniejsze funkcjonowanie.

W uroczystości podpisania aktu notarialnego, obok Marszałka Województwa Lubuskiego Marcina Jabłońskiego, udział wezmą: Wojewoda Lubuski Helena Hatka, a także Tomasz Hałas – Członek Zarządu Województwa Lubuskiego, Dariusz Tracz – notariusz, Andrzej Betka – Dyrektor Departamentu Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami oraz Władysław Korcz – Dyrektor Departamentu Gospodarki i Infrastruktury. Obecny na spotkaniu Ryszard Dobrowolski – Dyrektor Portu przybliży zgromadzonym historię lotniska Zielona Góra/Babimost, a o perspektywach i rozwoju Spółki z o.o. Lotnisko Zielona Góra/Babimost opowie jej prezes Maciej Król. Po symbolicznym wciągnięciu na masz flagi Województwa Lubuskiego planowany jest pokaz akrobacji lotniczej w wykonaniu Grupy Żelazny. Na zakończenie odbędzie się konferencja prasowa.

Jak to było?

20.03.2009 r. podpisane zostało porozumienie o Rozbudowie i Modernizacji Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost. Wspólna deklaracja intencji zapoczątkowała proces współpracy i tworzenia Spółki prawa handlowego, pomiędzy Dyrektorem Naczelny Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” Michałem Marcem a Marszałkiem Województwa Lubuskiego Marcinem Jabłońskim. W dokumencie zapisano zadania dotyczące lotniska w ramach podjętej współpracy.

30.03.2010 r. Radni Województwa Lubuskiego powołali jednoosobową spółkę pod nazwą Lotnisko Zielona Góra/Babimost.

13.04.2010 r. marszałek Marcin Jabłoński podpisał notarialny akt założycielski spółki Lotnisko Zielona Góra/Babimost. Dwa tygodnie wcześniej uchwałę w tej sprawie podjęli radni województwa.

14.04.2010 r. w urzędzie marszałkowskim w Zielonej Górze Zarząd Województwa Lubuskiego powołał Radę Nadzorczą spółki. W jej skład weszli: Dyrektor Urzędu Marszałkowskiego Andrzej Świder jako przewodniczący, wicemarszałek Tomasz Wontor oraz Dyrektor Biura Samorządu Województwa z siedzibą w Gorzowie Wlkp. Katarzyna Chmiel. Zarząd powołał na stanowisko prezesa spółki Macieja Króla, wcześniej dyrektora Departamentu Gospodarki i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego.

1.04.2010 r. rozpoczęła działalność spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Docelowo w jej skład wejdą także: Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, miasto Zielona Góra i gmina Babimost, które mają odpowiadać za najważniejsze inwestycje, np. finansować rozbudowę lotniska.

Jak to będzie?

Lotnisko nastawione będzie głównie na przewozy towarowe. Przewozy pasażerskie nie będą stanowiły podstawowego źródła działalności. W tej chwili przygotowywana jest strategia rozwoju lotniska i biznesplan. Dokumenty planistyczne mają obejmować okres do 2040 roku. Spółka, która od 01.04.2010 r. zarządza lotniskiem, ma w planach rozwinięcie różnego rodzaju usług około lotniczych związanych z obsługą naziemną samolotów.

 

 

 

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie