Grupa Wonga chce udzielać jeszcze więcej pożyczek w Polsce. Dlatego inwestuje

Zbigniew Biskupski AIPZaktualizowano 
Przemysław Świderski
Wonga będzie koncentrować się na sprzedaży pożyczek ratalnych, które już dziś stanowią 90 proc. portfela. Firma oferuje ceny pożyczek na poziomie porównywalnym do ofert banków. Grupa przeznacza 75 mln zł na rozwój swojej spółki w Polsce.

Jakość portfela pożyczek Wonga w Polsce jest porównywalna do jakości portfeli bankowych w segmencie consumer finance. Straty na udzielanych pożyczkach polskiej Wongi wynoszą poniżej 3 proc.
Plany rozwoju Wonga w Polsce w 2017 roku zakładają pozyskanie dodatkowego finansowania. Spółka nie wyklucza poszukiwania środków na lokalnym rynku.

Wonga będzie koncentrować się na sprzedaży pożyczek ratalnych, które już dziś stanowią 90 proc. portfela. Firma oferuje ceny pożyczek na poziomie porównywalnym do ofert banków.

– W tym roku nasz portfel pożyczek wzrośnie dwukrotnie w porównaniu do końca 2016 roku i będzie wynosił ponad 150 mln zł. Jeżeli chodzi o jego strukturę, to obecnie ponad 90 proc. portfela firmy stanowią pożyczki ratalne. Odchodzimy od pożyczek krótkoterminowych tzw. chwilówek, ponieważ uważamy, że to produkt, który jest i powinien zostać niszowy – mówi Marcin Borowiecki, prezes Wonga w Polsce. – Dla naszego właściciela Polska jest bardzo ważna. Potwierdza to udzielając nam finansowania w wysokości 75 mln zł. Kwota ta zostanie w całości przeznaczona na zwiększenie naszego portfela – dodaje.

Firma nie wyklucza również wyjścia po finansowanie na krajowy rynek. Emisja obligacji mogłaby dojść do skutku jeszcze w tym roku.

Czytaj też:
Płatność podzielona czyli tzw. split payment już niedługo spowoduje prawdziwą rewolucję w księgowości firm

Wonga konsekwentnie realizuje strategię budowy firmy, która oferuje klientom pożyczki ratalne w cenach porównywalnych do bankowych.

Przede wszystkim pożyczki ratalne on line

Kwota pożyczki dla nowych klientów wzrosła niedawno do 5 tys. zł, a okres finansowania został wydłużony do 18 miesięcy. Warunki dla stałych klientów to odpowiednio: 8 tys. zł i 24 miesiące. Spółka zapowiada, że kwoty oraz okresy finansowania będą się sukcesywnie zwiększać. Obecnie testowane są pożyczki do 15 tys. zł na 36 miesięcy, udzielane w oparciu o automatyczny proces online.

– Zmieniliśmy naszą politykę dotyczącą cen oferowanych pożyczek i wprowadziliśmy rozwiązanie, które ze względu na technologiczne zaawansowanie nie jest jeszcze rozpowszechnione na rynku finansowym. Zrezygnowaliśmy z segmentacji i oferowania klientom ceny w zależności od zaszeregowania. Dziś jesteśmy w stanie każdemu klientowi przedstawić ofertę indywidualną, przygotowaną specjalnie dla niego – wyjaśnia Marcin Borowiecki.

– Najlepszym klientom, czyli tym, którzy mogą wylegitymować się dobrą zdolnością i historią kredytową, oferujemy ceny pożyczek porównywalne z najbardziej atrakcyjnymi propozycjami banków. Naszą ambicją jest odpowiedzialne pożyczanie, dlatego stale rozbudowujemy nasz algorytm oceniający wiarygodność kredytową klientów oraz przygotowujemy adekwatne do ryzyka ceny. Całkowity koszt rocznej pożyczki dla najlepszych klientów wynosi 20 proc. – dodaje Borowiecki.

Coraz lepiej oceniają ryzyko

Plany firmy na ten rok są ambitne. – Choć rynek jest konkurencyjny, wierzymy, że nasz model biznesowy oparty na odpowiedzialnym pożyczaniu będzie przynosił rezultaty. Jest on bezpieczny zarówno dla firmy, jak i dla klientów. Dziś straty na udzielanych pożyczkach wynoszą poniżej 3 proc. po 12 miesiącach od udzielenia pożyczki, odsetek opóźnionych pożyczek o 30 dni to 5 proc., czyli według danych BIK jest taki sam jak w bankach dla pożyczek do 10 tys. zł, a jednocześnie niższy o 10 p.p. niż ten sam wskaźnik w sektorze pożyczkowym – tłumaczy Tomasz Fedyna, członek zarządu Wonga w Polsce. – Cały czas ulepszamy nasz system oceny ryzyka kredytowego, korzystamy z zewnętrznych baz, jesteśmy bardzo selektywni.

Większość klientów Wongi w Polsce to młodzi ludzie, którzy w dużej części spłacają swoje zadłużenie przed czasem. To świadomi konsumenci, z dobrą historią kredytową i obeznani z nowymi technologiami (co drugi pożyczający – 51 proc. – chociaż raz aplikował o udzielenie przez nią finansowania z wykorzystaniem smartfona). Wszyscy mają rachunek bankowy i telefon komórkowy oraz dostęp do internetu. Średnie dochody statystycznego klienta Wongi wynoszą 3 700 zł.

Obejrzyj wideo:

60 sekund biznesu: Bycie eko w biznesie opłaca się nie tylko konsumentom

Wideo

Materiał oryginalny: Grupa Wonga chce udzielać jeszcze więcej pożyczek w Polsce. Dlatego inwestuje - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3