Gubin. Dworzec, którego nie ma i perony jak z horroru. Czy program Kolej Plus to zmieni?

Łukasz Koleśnik
Łukasz Koleśnik
Mariusz Kapała
Mariusz Kapała
Infrastruktura kolejowa w Gubinie jest w kiepskim stanie.
Infrastruktura kolejowa w Gubinie jest w kiepskim stanie. Mariusz Kapała / GL
Coraz głośniej mówi się o powrocie osobowych przewozów kolejowych do Gubina. Dzięki programowi Kolej Plus ma zostać zrewitalizowana linia 358: Czerwieńsk - Krosno Odrzańskie - Gubin. Oznaczać to może, że wyczekiwany szynobus cyklicznie zacznie pojawiać się w Gubinie. Tylko czy obecna infrastruktura jest gotowa na przywrócenie tego typu transportu?

Trudno zliczyć ile razy mówiło się o szynobusie w Gubinie. W ostatnich miesiącach temat odżył za sprawą burmistrza Gubina, Bartłomieja Bartczaka, który zadeklarował, że zamierza zamknąć temat definitywnie.

- To oznacza, że albo w najbliższym czasie uda się uruchomić połączenia kolejowe z Gubinem, albo już nie będziemy tego wracać - podkreśla burmistrz Bartczak.

Wydaje się jednak, że pierwsza z wymienionych opcji robi się coraz bardziej prawdopodobna, po tym jak zatwierdzono aż siedem inwestycji z województwa lubuskiego do programu Kolej Plus (to rządowy program, za który odpowiada Ministerstwo Infrastruktury. Jego celem jest przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei). Wśród nich znalazła się rewitalizacja linii 358: Czerwieńsk - Krosno Odrzańskie - Gubin.

Pociągi pasażerskie dojeżdżające do Gubina coraz bliżej?

Szynobus w Gubinie jest obecnie raczej atrakcją turystyczną. Raz do roku Polregio organizuje kolejową wycieczkę z Zielonej Góry do Guben, które cieszą się sporym zainteresowaniem. Ostatnia taka wycieczka odbyła się na początku października. Obecnie trwają starania, aby w Gubinie chociaż w weekendy funkcjonowały połączenia kolejowe. Inwestycje z programu Kolej Plus dają coraz większe nadzieje, że takie rozwiązanie będzie możliwe.

- Robimy wszystko, żeby mieszkańcy mieli możliwość korzystania z kolei - mówi burmistrz Gubina, B. Bartczak. - Jak już wspominałem kilka tygodni temu, zamierzam pilotować ten temat i jak się wszystko uda, to będzie wspaniale. A jeśli się nie powiedzie, to będziemy mogli powiedzieć dlaczego się nie udało. Zakwalifikowanie się do programu Kolej Plus to już jest duży sukces i o to zabiegaliśmy

Infrastruktura kolejowa w kiepskim stanie. Czy szynobus ma do czego wracać?

Wybraliśmy się w ostatnich dniach do Gubina i nie da się ukryć, że infrastruktura kolejowa przy granicy polsko-niemieckiej nie była używana od dawna. Dworzec kolejowy nie istnieje, przy torach znajdują się nieużywane budynki, w tym roku zapalił się dach jednego z nich. Tory są w kiepskim stanie, a perony wyglądają jak z horroru. Na kiepską infrastrukturę kolejową zwraca uwagę radny Mirosław Rogiński, który zauważa, że kiedyś Gubin był ważnym węzłem kolejowym.

- Początek kolei żelaznej w Gubinie to lata czterdzieste XIX wieku. 1 września 1846 roku uruchomiono połączenie z Wrocławiem i Berlinem przez Frankfurt nad Odrą - opowiada M. Rogiński. - Na początku XX wieku pociągi z Gubina jeździły już do Zbąszynka przez Krosno, Czerwieńsk i Sulechów, do Kostrzyna przez Frankfurt i do Węglińca przez Lubsko i Żary. Gubin był ważnym węzłem kolejowym. W grudniu 2002 roku z dworca odjechał ostatni pociąg pasażerski.

- Stan infrastruktury kolejowej w Gubinie nie jest najlepszy - dodaje Rogiński. - Świadczy o tym między innymi wygląd peronów i dojść na perony. Przez lata nie remontowane. Odkąd dworzec został wyłączony z użytku w 2002 roku wydaje się że PKP o nim zapomniało. Wygląd naszej stacji nadaje się aktualnie do kręcenia filmu wojennego.

Gubiński radny podkreśla, że trzeba zająć się infrastrukturą kolejową teraz, zanim połączenia zostaną przywrócone. Ponadto obawia się, że jeśli pociągi zaczną jeździć przez Gubin, to może się okazać, że nie na długo. - Kolej stała się nierentowna po likwidacji jednostek wojskowych - zauważa M. Rogiński. - Czy teraz będzie połączenie rentowne? Mam duże wątpliwości. Obawiam się, że koszty utrzymania połączenia mogą ponownie wygrać z obywatelami...

Dworzec kolejowy nie w Gubinie, a w Guben?

O stan infrastruktury kolejowej dopytujemy burmistrza Bartczaka. Ten podkreśla, że jego naprawa nie należy do zadań samorządu i mienie należy do Polskich Linii Kolejowych. Dodaje jednak, że nie należy działać pochopnie, ponieważ remont w Gubinie może nie być potrzebny. Dlaczego?

- Trzeba pamiętać, że jest dworzec w Guben, który został odnowiony ze środków unijnych. Mamy już połączenia autobusowe do tego dworca - zauważa B. Bartczak. - Powinniśmy zrobić wszystko, aby kolej też zatrzymywała się w jednym miejscu, a nie inwestować w dwie lokalizacje. Jesteśmy jednym Euromiastem i wszystko chcemy dublować, a przecież nie ma takiej potrzeby.

Infrastruktura kolejowa w Gubinie jest w kiepskim stanie.

Gubin. Dworzec, którego nie ma i perony jak z horroru. Czy p...

Zielona Góra. Wycieczka z POLREGIO - Gubin, Guben:

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie