Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź, gdzie możesz zagłosować

Do wyborów pozostało

  • 00dni
  • 14godz.
  • 08min.
Odwiedź serwis wyborczy 

Handel niezależny – jak sobie radzi w czasie epidemii?

Materiał informacyjny akcji Herosi Codzienności

EC_952x299

Choć rośnie popularność zakupów online, a epidemia nie ułatwia działalności sklepom stacjonarnym, lokalni przedsiębiorcy radzą sobie świetnie. Nie tylko dzielnie stawiają czoła wyzwaniom, ale też aktywnie działają na rzecz lokalnych społeczności. Pomagają seniorom, medykom i osobom na kwarantannie. Skąd w nich tyle siły? Na to pytanie stara się odpowiedzieć Grupa Eurocash w swojej nowej kampanii społeczno-edukacyjnej „Herosi Codzienności”.

Obawy o los osiedlowych sklepów w czasach koronawirusa okazały się bezzasadne. Bliskość, świeże produkty i brak kolejek sprawiły, że mimo mniejszej o prawie ¼ liczby transakcji, wartość sprzedaży w niezależnym handlu detalicznym wzrosła w pierwszych dniach epidemii o 4,5% - dzięki większej średniej liczbie kupowanych produktów i wartości paragonu1. Nie oznacza to oczywiście, że przedsiębiorcy nie odczuli skutków zmian na rynku. Samo dostosowanie działalności do nowych przepisów i obostrzeń było dla wielu z nich sporym wyzwaniem.

W pierwszych dniach epidemii dostawaliśmy dużo zapytań od przedsiębiorców, którzy z nami współpracują. Wielu z nich było trudno odnaleźć się w gąszczu przepisów i obostrzeń, które rząd wprowadzał w bardzo szybkim tempie. Staraliśmy się odpowiadać na wszystkie potrzeby, powołaliśmy nawet specjalny zespół ds. COVID-19, w skład którego weszli eksperci z różnych obszarów: BHP, zarządzania jakością, HR, komunikacji i marketingu, prawa, itd. Od marca przedsiębiorcy mają do dyspozycji całodobową infolinię. Stworzyliśmy gotowe procedury, niezbędne dla bezpieczeństwa sanitarnego personelu sklepów oraz konsumentów, a także przygotowaliśmy przewodnik po tzw. Tarczy antykryzysowej, dostępny w postaci e-booka i wpisów na blogu Grupy. Akademia Umiejętności Eurocash organizuje cykliczne webinary prowadzone przez zespół ekspertów, w tym prawników. Przedsiębiorcy zrzeszeni w sieciach mogą też liczyć na wsparcie swojego opiekuna klienta, a także mają dostęp do odpowiednich narzędzi online. Te wszystkie rozwiązania bardzo ułatwiają codzienną pracę, a w tak wyjątkowej sytuacji, w jakiej obecnie się znajdujemy, są wręcz nie do przecenieniawyjaśnia Ewa Borowska, Dyrektor Generalny Eurocash Franczyza.

Sklep niezależne potrzebne jak nigdy

Wspieranie lokalnych przedsiębiorców przynosi wymierne korzyści całym społecznościom. 60 proc. Polaków nie ma w swoich miejscowościach dostępu do sklepów wielkopowierzchniowych. Dzięki niezależnym sklepom te osoby mogą robić zakupy bezpiecznie, blisko domu, bez konieczności dojeżdżania po kilkanaście kilometrów rowerem czy komunikacją publiczną, żeby nabyć niezbędne produkty. To m.in. ze względu na bliskość i dostępność, z każdych 10 zł wydawanych w Polsce na zakupy spożywcze, 4 zł wydawane są w sklepach małego formatu2.

Po drugie, niezależni przedsiębiorcy na naprawdę imponującą skalę angażują się w akcje na rzecz swoich lokalnych społeczności. W czasach epidemii widać to jeszcze wyraźniej niż zwykle. Już w marcu przedsiębiorcy ruszyli na pomoc seniorom i osobom na kwarantannie, udostępniając im możliwość robienia zakupów przez telefon lub internet – z dowozem produktów pod same drzwi.

Klienci składają zamówienie telefonicznie, pracownicy je weryfikują, nabijają na kasę i szykują zamówienie, klient już wie, jaka jest wartość paragonu. Jeśli trzeba dowieźć zakupy samochodem, wsiadam ja lub mążmówi Aneta Zając, właścicielka 6 sklepów abc.

Wolontariusze z zakupami dla seniorów

Przedsiębiorcy licznie zaangażowali się również w akcję, którą zorganizowała Grupa Eurocash. Firma już w marcu uruchomiła własne inicjatywy pomocowe skierowane nie tylko do przedsiębiorców, ale również do ich klientów. Taką akcją są m.in. „Zakupy dla Seniora 60+”. Specjalna infolinia zajmuje się zbieraniem zamówień, które następnie są odbierane ze sklepów i bezpiecznie dostarczane seniorom przez wolontariuszy. Po trzech tygodniach akcji było ich już ponad 200.

Do akcji dołączyło wielu naszych partnerów biznesowych – właścicieli sklepów. Promowali ją w swoich placówkach, a w niektórych przypadkach sami, wraz z pracownikami, udzielali się jako wolontariuszemówi Ewa Borowska.

Pomoc dla szpitali i potrzebujących

To nie koniec długiej listy prospołecznych inicjatyw, w które zaangażowali się właściciele sklepów niezależnych. Wielu przedsiębiorców współpracujących z Grupą Eurocash zorganizowało na własną rękę pomoc dla szpitali i domów opieki społecznej. Przedsiębiorcy wykorzystywali swoje kompetencje organizacyjne i logistyczne, by zaopatrywać potrzebujące placówki we wszystko, co mogło okazać się przydatne w walce z epidemią: od maseczek i płynów dezynfekcyjnych, przez świeże pieczywo, aż po gorące posiłki.

— Zgłosiliśmy się najpierw do pierwszego szpitala, gdzie była potrzebna pomoc, później odezwały się do nas jeszcze trzy placówki z Warszawy i Wołomina z prośbą o wsparcie. Nasi pracownicy przygotowywali posiłki, a nasi kierowcy dostarczali je do szpitali firmową flotąopowiada Karol Graniszewski, współwłaściciel sklepu Gama oraz hotelu „Willa Zagórze” i restauracji „Tymczasem”. Wraz z bratem, siostrą i zespołem zorganizował akcję: „Dawka energii — ciepły posiłek dla personelu medycznego”.

Spontaniczną akcję na rzecz medyków zorganizował też zespół spółki Lewiatan Żory. Przygotował paczki dla Polaków, którzy utknęli na granicach na początku epidemii – jednak gdy były gotowe do wysyłki, okazało się, że kolejek do kontroli już nie ma i pomoc nie jest potrzebna.

Wtedy nastąpiła szybka zmiana decyzji. Podzwoniliśmy po lokalnych szpitalach. Wybraliśmy dwie placówki: szpital w Rybniku oraz szpital jednoimienny w Raciborzu. Rozmawialiśmy z ordynatorem i oddziałową, zapytaliśmy, co możemy zapewnić. Poza prowiantem były to koce, ręczniki oraz bielizna dla personelu: skarpetki czy podkoszulki. Tego potrzebowali najbardziejmówi Michał Narożyński, prezes spółki.

Pora docenić Herosów Codzienności

Akcji pomocowych realizowanych przez przedsiębiorców w całej Polsce jest więcej. Tylko w ciągu ostatnich dwóch miesięcy do Grupy Eurocash dotarły informacje o kilkuset podobnych inicjatywach. To zainspirowało firmę do uruchomienia kampanii społeczno-edukacyjnej „Herosi Codzienności”. Jej celem jest docenienie tysięcy osób, którą tworzą polski handel niezależny i zwrócenie uwagi na ich odpowiedzialną, prospołeczną postawę – nie tylko podczas epidemii, ale każdego dnia, od lat.

Więcej inspirujących historii Herosów Codzienności można znaleźć na: www.herosicodziennosci.pl

1 https://grupaeurocash.pl/blog/handel-w-dobie-epidemii-koronawirusa-jak-rosnie-sprzedaz-danych-galezi-produktow na podstawie danych CMR – Centrum Monitorowania Rynku – Panel Sklepów Małoformatowych do 300m2 oraz Supermarketów od 301 do 2500m2, Okres: 16-22.03.2020
2 Nielsen Panel Handlu Detalicznego, sprzedaż wartościowa, okres: maj 2019 - kwiecień 2020, Kategorie spożywcze

Wideo

Materiał oryginalny: Handel niezależny – jak sobie radzi w czasie epidemii? - Polska Times

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3