Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Historia firmy expondo z Zielonej Góry. Przedsiębiorcy o polskich korzeniach mówią jak budowali silny biznes e-commerce

rek
Waldemar Moss i Piotr Stach, właściciele firmy expondo
Waldemar Moss i Piotr Stach, właściciele firmy expondo
Historia firmy expondo dowodzi, że amerykański sen jest możliwy nawet na najbardziej rozwiniętych rynkach europejskich. W dekadę dwóch młodych przedsiębiorców polskiego pochodzenia ‒ Piotr Stach i Waldemar Moss ‒ stworzyło liczącą się firmę e-commerce.

Firma, która zaczynała od handlu używanymi narzędziami, działa dziś w 28 krajach Europy. Sprzedaje ponad 2000 specjalistycznych produktów własnych marek i jest liderem w wyposażeniu dla gastronomii, warsztatów i przemysłu. Przedsiębiorstwo jest jednym z liderów rynku B2B (business to business). Specjalizuje się w produkcji i sprzedaży profesjonalnego sprzętu w konkurencyjnych cenach dla takich branż jak HoReCa, przemysł czy budownictwo. Posiada również specjalistyczne wyposażenie dla warsztatów. Przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 250 pracowników i notuje 50-procentowy wzrost rok do roku.

Mieli po 5000 euro

Historia spółki zaczęła się zaledwie dekadę temu, gdy dwóch mieszkających w Berlinie 25-latków o polskich korzeniach, postanowiło spróbować swoich sił w handlu. Każdy z nich miał odłożone 5000 euro, które posłużyło do rozkręcenia biznesu. Plan był prosty: „Zróbmy coś!”. Piotr Stach i Waldemar Moss, założyciele expondo, zaczynali od handlowania używanymi narzędziami. Od początku postawili na internet. Szybko doszli do wniosku, że na rynku brakuje wysokiej jakości narzędzi, które można by dostarczać profesjonalistom i przedsiębiorcom w przystępnych cenach.

- Wiedzieliśmy, że specjalistyczne narzędzia były zbyt drogie, a my możemy zaoferować taniej, chociaż nie znaliśmy wówczas jeszcze żadnych tajników biznesu. Nie wiedzieliśmy nic, oprócz tego, że chcemy wykorzystać okazję. Czuliśmy ją intuicyjnie! – wspomina Waldemar Moss.
Aby móc wystartować i zwiększyć swoje szanse na sukces, wspólnicy wyeliminowali praktycznie wszystkie niepotrzebne koszty. Swoje prywatne mieszkania postanowili wykorzystać jako biura i jednocześnie magazyny towarów. – W pewnym momencie zgromadzone w jednym z pokoi artykuły ważyły ponad 10 ton i spowodowały odkształcenie podłogi – opowiada Waldemar Moss. – To był niezwykły czas. W budowaniu firmy pomagali nam przyjaciele i znajomi, z których wielu później na stałe związało się z expondo – dodaje Waldemar Moss.

- W 2007 roku szukaliśmy nisz rynkowych i zastanawialiśmy się, jak możemy je wypełnić. Do dziś się tym zajmujemy. Jedyna różnica polega na zdecydowanie bardziej zaawansowanych modelach analitycznych, z których korzystamy – podkreśla Piotr Stach.

Partnerzy z Chin

W miarę rozwoju, firma rozszerzała zakres swojej oferty i wprowadzała do niej nowe produkty – artykuły do wyposażenia kuchni, specjalistyczny sprzęt dla firm cateringowych czy urządzenia dla warsztatów i laboratoriów. Przełomowym momentem w historii przedsiębiorstwa było nawiązanie współpracy z partnerami z Chin. Wielu z nich do dziś jest ważnymi dostawcami expondo. Równocześnie firma zatrudniała specjalistów, których wiedza i doświadczenie miały kluczowe znaczenie dla dalszej ekspansji rynkowej. – Zatrudniliśmy najlepszego handlowca, jakiego spotkaliśmy w Chinach – do dziś jest z nami. W Niemczech i w Polsce zdecydowaliśmy się na współpracę z osobami doskonale znającymi rynek i wiedzącymi, jak prowadzić biznes – zaznacza Waldemar Moss.

Koszt sukcesu

Jak podkreślają założyciele expondo, droga do sukcesu wymagała wielu wyrzeczeń i nie była usłana różami. Początki były trudne – wspólnicy mieli problemy ze znalezieniem źródeł finansowania i ostatecznie pieniądze pożyczali od najbliższej rodziny. Przez pierwsze trzy lata właściciele nie pobierali należnych dywidend – wszystko po to, aby kontynuować szybki rozwój i oferować klientom produkty lepszej jakości w bardziej konkurencyjnych cenach.

Aktualnie expondo rozwija się na wielu rynkach. W Polsce planuje otwarcie nowego biura w Warszawie. Rocznie do oferty firmy trafia około 1000 nowych produktów marek własnych. Do dziś samodzielnie testuje każde urządzenie przed wprowadzeniem go do sprzedaży. Jak twierdzą założyciele, tak dobra pozycja ich firmy to efekt wielu czynników, wśród których jednym z najważniejszych są zdolni i zaangażowani pracownicy. Obaj założyciele uważają, że najważniejsze to nie poddawać się i po prostu działać. Tak zresztą brzmi motto firmy, po prostu: „get it done - zrób to!”.

Asortyment firmy to ponad 2000 produktów, dostarczanych na 28 rynków w Europie, pod 11 własnymi brandami. Expondo jest właścicielem flagowej marki Royal Catering, przeznaczonej dla gastronomii, zaopatruje takie branże jak: przemysł, budownictwo i warsztaty. Od momentu powstania w 2007 roku, firma stale się rozwija, zatrudniając obecnie ponad 250 pracowników w trzech krajach: w Niemczech, Polsce i w Chinach. Wieloletnie doświadczenie producenckie pozwala firmie na utrzymanie najwyższych standardów jakości i konkurencyjnych cen. W 2017 roku grupa expondo otrzymała prestiżowy tytuł „Diament Forbesa” za imponujący rozwój oraz tytuł „Gazeli Biznesu” oraz „e-Gazeli Biznesu” w rankingach Pulsu Biznesu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska