Holendrzy chcą wybudować port kontenerowy w Uradzie

Beata Bielecka 95 758 07 61 [email protected]
Ewelina Stanek
Firma z Holandii chce wybudować port gospodarczy w Uradzie (gm. Cybinka). Z planów tych cieszą się władze obu gmin, bo to oznaczałoby nowe miejsca pracy, ożywienie Odry i zwiększenie atrakcyjności terminala w Świecku.

- Ma to być pierwszy tego typu port w naszym województwie - mówi burmistrz Słubic Tomasz Ciszewicz. O planach jego budowy rozmawiał we wtorek w Cybince z szefem tej gminy Romanem Siemińskim i dyrektorem wydziału infrastruktury urzędu marszałkowskiego Grzegorzem Jankowskim, bo inwestycja wpisuje się w strategię rozwoju naszego województwa.

- Ma to być port kontenerowy, o charakterze transgranicznym, który będzie przyjmował i wysyłał Szprewą i Nysą towary m.in. do Niemiec - mówi Ciszewicz. - Ożywimy dzięki temu Odrę pod względem gospodarczym, wykorzystując 5 tys. km kanałów po stronie niemieckiej i możliwość wpłynięcia do portu w Uradzie z portu w Eisenhuettenstadt - dodaje. - Na wysokości Kłopotu istnieje jedyne wejście do kanału Oder-Spree, który umożliwia żeglugę śródlądową i połączenie z Europą Zachodnią - zwraca uwagę Siemiński.

Port w Uradzie to też szansa rozwoju terminala towarowych odpraw w Świecku. - Bo drogą wodną z Amsterdamu do Polski trafia jakiś ładunek, który następnie jest transportowany koleją na terminal i stamtąd odbierany przez przewoźników i przekazywany w głąb Polski, Rosji czy innych krajów - mówi burmistrz Słubic. Właśnie dlatego z Siemińskim zabiegają o to, żeby powiat słubicki przekazał gminom linię kolejową, która biegnie od Cybinki do bocznicy kolejowej w Kunowicach, zahaczając o terminal w Świecku.

Starostwo wystawiło ją na sprzedaż. Starosta Andrzej Bycka za symboliczną złotówkę jej nie odda, bo powiat potrzebuje pieniędzy. - 2 kwietnia jest otwarcie ewentualnych ofert i gminy też mają szansę to kupić. Możemy się spróbować domówić, ale żebym im to oddał, muszą mnie czymś przekonać -mówi. W powstanie portu w Uradzie powątpiewa, bo trzeba najpierw pogłębić Odrę. - Wprawdzie są takie plany, ale tylko plany - podkreśla.
 

Gdy w październiku o gospodarczym wykorzystaniu Odry rozmawiali w Słubicach specjaliści i urzędnicy z obu stron granicy, Stanisław Gawłowski z ministerstwa środowiska był większym optymistą. Uspokajał, że po długim czasie negocjacji udało się dojść do porozumienia. Dzięki temu będzie można uregulować Odrę i ją pogłębić tak, żeby mogła być wykorzystywana przez cały rok. Celem jest, by osiągnęła 1,8 m głębokości i stała się tranzytowym szlakiem żeglownym. Pieniądze na to miałyby pochodzić z Unii.

Na to też liczą inwestorzy zainteresowani wykorzystywaniem Odry. Holenderska firma, która przymierza się do portu w Uradzie, potrzebuje łącznie od 80 do 100 ha terenu. - Z tym nie będzie problemu - uważa Ciszewicz. Obie gminy mają szansę nieźle na tym zarobić, dzierżawiąc lub sprzedając swoje grunty. -Taki port to też nowe miejsca pracy - podkreśla burmistrz.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
ziutka
miejmy nadzieje ze ten pomysł wypali i wkącu gmina cybinka sie ozywi gospodarczo bo jak dotej pory to zadnych zachęt dla inwestorow z zewnątrz nie było ,ale jak wiadomo starosta bedzie kładł kłody pod nogi ,w rzepinie odpusci polakowej około 1000 000 a tu bedzie chciał zedrzec ostatnie pieniądze tylko niech pamieta ze jego kadencja moze sie w koncu skączyc  to moze zalapie sie jako ciec do portu do pracy
F
Fatzke
To wszystko brzmi codownie, daje nadzieji i perspektywy przyszlosciowej - jednak musze Was rozczarowac, bo to sa fantazje, unijne czary-mary tak jak te wszystkie elektrownie sloneczne, albo hodowle palm kokosowych itp. Ten region byl specyficznym i pelnym szans ekonomicznych, gdy znajdowal sie jeszcze pomiedzy dwoma systemami i byl ich laczem. Unia Europ. nic dobrego mu nie przyniosla tylko w przenosnym sensie przezycie poprzez karmienie. Tu dojdzie do systematycznego rozbioru infrastruktury, jak tez po drugiej strony Odry (w tej chwili upadaja te fabryki solarne, ktore tylko zyly, bo wisialy na finansowej kroplowce unijnej). Zakladem przyszlosciowym w tym regionie to mogloby byc na przyklad duze krematorium, dobrze zorganizowany nowoczesny dom starcow dla ludzi z zachodnich krajow, gdzie koszty utrzymania starych obecnie eksplodudja no i oczywiscie produkcja zywnosci ekologicznej bez trucizny. Jednak fantazja jest piekniejsza i zamienia nam ten szary swiat w kolorowe basnie, wiec wolimy marzyc  o fabrykach procesorow albo wytworni Hovercraft'ow.
t
tutejszy
Już jeden Holender chorował na terminal w Świecku, ale nie dostał ponoć pożyczki z banku. Oby nie było tak też z portem w Uradzie. Moim zdaniem poroniony pomysł Burmistrza. Będą wyładowywać towary z barek na platformy kolejowe i po co ?. Po to żeby za 20 km na terminalu  wstawić je na ciężarówkę. Ciekawe ile będzie to kosztowało i czy będzie tąńsze od przywiezienia środkiem transportu drogowego prosto z Amsterdamu. Niejeden spedytor mógłby to wyjaśnić Burmistrzowi, ale Nasz wszechwiędzący nie pyta takich ludzi bo po  co? Lepiej bić pianę w kierunku Starosty o wydębić coś za darmo. 
Z pozdrowieniami Elito kraju nazwanego Polską.
o
obserwator
Starosta nic nie odpuścił. Czytaj oświadczenie na stronie starostwa. A czy port w Uradzie ma szansę powstać. Wątpię . Mówiły jaskółki.że nie dobre są spółki. Ale powodzenia.
Dodaj ogłoszenie