Pociągi na włączonych silnikach
– Koleje zrobiły sobie koło naszych mieszkań centrum przesiadkowe. Podjeżdżają autobusy, na które całymi godzinami od 6 rano do północy czekają pociągi na włączonych silnikach. Rozumiem, że pasażerowie muszą się przemieszczać. Ale czy silniki muszą być włączone? – pyta pani Dorota. Sytuacja dotyczy mieszkańców ul. Dworcowej w Nowogrodzie Bobrzańskim. I dzieje się od kilku tygodni. Wcześniej pociągi zatrzymywały się na stacji i odjeżdżały. Co się zmieniło? Na linii Zielona Góra – Żary (nr 370) ruszyła budowa przystanku w miejscowości Słone w gm. Świdnica. To jeden z powodów wprowadzenia zastępczej komunikacji. Celem Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych, z którego jest finansowana ta budowa, jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu i promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki.
A tymczasem Czytelniczka wskazuje na smród z silników pociągu, hałas i marnowanie pieniędzy na paliwo zużywane na postojach pociągów. – To samo robiły autobusy, które przywożą pasażerów, jako komunikacja zastępcza, ale przyjechali policjanci dali pouczenia – relacjonuje kobieta i pyta: – Skoro w Prawie o ruchu drogowym jasno jest wskazane, że kierującemu zabrania się pozostawiania pracującego sinika podczas postoju na obszarze zabudowanym, dlaczego nie obowiązuje to maszynistów?
Kobieta mówi wprost, że to jest dramat.
– Człowiek chciałby mieć spokój w domu, a nie może nawet okna otworzyć w upał, ani w dzień ani w nocy, bo spaliny lecą. Ostatni pociąg odjeżdża o północy, a pierwszy jest znów już przed szóstą – wylicza. – To nie tylko mój problem, ale wielu sąsiadów, którzy mają małe dzieci.
Polregio nie wyłączy silników
Czytelniczka o sprawie zawiadamiała różne służby, również przewoźnika, czyli Polregio, ale bez rezultatu. Również zapytaliśmy, czy nie można wyłączać silników.
– Maszynista ze względu na obowiązujące przepisy nie może opuścić pojazdu, który objął danego dnia i w którym pełni służbę. Jeśli zostanie wyłączony silnik, to automatycznie zostaną wyłączone systemy sterujące klimatyzacją, ogrzewaniem i toaletą, z których maszynista też korzysta, jak również oświetleniem, systemem informacji pasażerskiej oraz monitoringiem – wyjaśnia Paweł Nijaki, rzecznik prasowy lubuskiego Zakładu Polregio.
I dodaje, że klimatyzacja, jak również ogrzewanie w okresie zimowym, muszą być wcześniej włączone, aby zapewnić pasażerom komfort termiczny po wejściu do środka.
Z pytaniami o to, do kiedy potrwają utrudnienia i czy można wskazać inne miejsce dla oczekujących pociągów, zwróciliśmy się do PKP PLK.
Przyczyny wprowadzenia zastępczej komunikacji
– Między Zieloną Górą, a Żarami, łącznie na ok. 18-kilometrowym odcinku, wymieniamy obecnie szyny i podkłady. Zapewni to sprawne i bezpieczne przejazdy pociągów. Ze względu na zakres prac na jednotorowej trasie – w uzgodnieniu z przewoźnikami – konieczne było wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej. Podróżni są o niej informowani na stacjach i przystankach, a także na Portalu Pasażera – odpowiada Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Niestety, PKP PLK planuje zakończenie prac i wznowienie przejazdów pociągów wyremontowaną trasą dopiero w IV kwartale br. – Aby zminimalizować zmiany w ruchu, równocześnie rozpoczęliśmy budowę nowego przystanku w miejscowości Słone. Ta inwestycja, którą także planujemy zakończyć w IV kw. br., prowadzona jest z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025” – dodaje Śledziński.
PKP PLK nie wskaże innego miejsca postoju
Zapytaliśmy również, czy nie można wyznaczyć pociągom innego miejsca na czas oczekiwania do odjazdu, aby smród silników nie był odczuwalny w pobliżu stacji.
– Dokładamy starań, aby obsługa pociągów na stacjach w jak najmniejszym stopniu oddziaływała na otoczenie. Układ torowy na stacji Nowogród Osiedle jest jednakże równoległy wobec zabudowań. Nie ma zatem możliwości odstawiania składów w innej lokalizacji. Rozruch pociągów oraz szynobusów, a także podtrzymanie ich układów jest przy tym uzależniony od stosowanego taboru oraz wewnętrznych procedur przewoźników – odpowiada.
Czytaj też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?