MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Huk i smród nie do wytrzymania. Czytelniczka, która mieszka w pobliżu dworca PKP ma dość

Eliza Gniewek-Juszczak
Wideo
od 12 lat
– Dzisiaj nieustannie od 6 rano stoją u nas pociągi z włączonymi silnikami – zaalarmowała pani Dorota. Po godz. 14 wysłała wiadomość, że nadal jest huk. Ostatni pociąg ze stacji w tej miejscowości wyjeżdża po północy. – Nie da się otworzyć okna ani w dzień ani w nocy, bo śmierdzi i jest głośno – żali się Czytelniczka. Co się tam dzieje? I czy da się to zmienić?

Pociągi na włączonych silnikach

– Koleje zrobiły sobie koło naszych mieszkań centrum przesiadkowe. Podjeżdżają autobusy, na które całymi godzinami od 6 rano do północy czekają pociągi na włączonych silnikach. Rozumiem, że pasażerowie muszą się przemieszczać. Ale czy silniki muszą być włączone? – pyta pani Dorota. Sytuacja dotyczy mieszkańców ul. Dworcowej w Nowogrodzie Bobrzańskim. I dzieje się od kilku tygodni. Wcześniej pociągi zatrzymywały się na stacji i odjeżdżały. Co się zmieniło? Na linii Zielona Góra – Żary (nr 370) ruszyła budowa przystanku w miejscowości Słone w gm. Świdnica. To jeden z powodów wprowadzenia zastępczej komunikacji. Celem Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych, z którego jest finansowana ta budowa, jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu i promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. 

A tymczasem Czytelniczka wskazuje na smród z silników pociągu, hałas i marnowanie pieniędzy na paliwo zużywane na postojach pociągów. – To samo robiły autobusy, które przywożą pasażerów, jako komunikacja zastępcza, ale przyjechali policjanci dali pouczenia – relacjonuje kobieta i pyta: – Skoro w Prawie o ruchu drogowym jasno jest wskazane, że kierującemu zabrania się pozostawiania pracującego sinika podczas postoju na obszarze zabudowanym, dlaczego nie obowiązuje to maszynistów?
Kobieta mówi wprost, że to jest dramat.

– Człowiek chciałby mieć spokój w domu, a nie może nawet okna otworzyć w upał, ani w dzień ani w nocy, bo spaliny lecą. Ostatni pociąg odjeżdża o północy, a pierwszy jest znów już przed szóstą – wylicza. – To nie tylko mój problem, ale wielu sąsiadów, którzy mają małe dzieci.

Polregio nie wyłączy silników

Czytelniczka o sprawie zawiadamiała różne służby, również przewoźnika, czyli Polregio, ale bez rezultatu. Również zapytaliśmy, czy nie można wyłączać silników.

– Maszynista ze względu na obowiązujące przepisy nie może opuścić pojazdu, który objął danego dnia i w którym pełni służbę. Jeśli zostanie wyłączony silnik, to automatycznie zostaną wyłączone systemy sterujące klimatyzacją, ogrzewaniem i toaletą, z których maszynista też korzysta, jak również oświetleniem, systemem informacji pasażerskiej oraz monitoringiem – wyjaśnia Paweł Nijaki, rzecznik prasowy lubuskiego Zakładu Polregio.

I dodaje, że klimatyzacja, jak również ogrzewanie w okresie zimowym, muszą być wcześniej włączone, aby zapewnić pasażerom komfort termiczny po wejściu do środka.

Z pytaniami o to, do kiedy potrwają utrudnienia i czy można wskazać inne miejsce dla oczekujących pociągów, zwróciliśmy się do PKP PLK.

Trwa głosowanie...

Czy pociąg powinien stać na włączonym silniku?

Przyczyny wprowadzenia zastępczej komunikacji

– Między Zieloną Górą, a Żarami, łącznie na ok. 18-kilometrowym odcinku, wymieniamy obecnie szyny i podkłady. Zapewni to sprawne i bezpieczne przejazdy pociągów. Ze względu na zakres prac na jednotorowej trasie – w uzgodnieniu z przewoźnikami – konieczne było wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej. Podróżni są o niej informowani na stacjach i przystankach, a także na Portalu Pasażera – odpowiada Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Niestety, PKP PLK planuje zakończenie prac i wznowienie przejazdów pociągów wyremontowaną trasą dopiero w IV kwartale br. – Aby zminimalizować zmiany w ruchu, równocześnie rozpoczęliśmy budowę nowego przystanku w miejscowości Słone. Ta inwestycja, którą także planujemy zakończyć w IV kw. br., prowadzona jest z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025” – dodaje Śledziński.

PKP PLK nie wskaże innego miejsca postoju

Zapytaliśmy również, czy nie można wyznaczyć pociągom innego miejsca na czas oczekiwania do odjazdu, aby smród silników nie był odczuwalny w pobliżu stacji.

– Dokładamy starań, aby obsługa pociągów na stacjach w jak najmniejszym stopniu oddziaływała na otoczenie. Układ torowy na stacji Nowogród Osiedle jest jednakże równoległy wobec zabudowań. Nie ma zatem możliwości odstawiania składów w innej lokalizacji. Rozruch pociągów oraz szynobusów, a także podtrzymanie ich układów jest przy tym uzależniony od stosowanego taboru oraz wewnętrznych procedur przewoźników – odpowiada.

Czytaj też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska