Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hybrydy zaczynają rządzić motoryzacyjnym światem. Kto zostanie liderem?

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
mteriały prasowe
Na rynku pojawiają się kolejne hybrydy, są coraz doskonalsze i coraz wygodniejsze. To znak czasu, Honda postawiła na ten rodzaj napędu już dekady temu.

System hybrydowy e:HEV Hondy okazał się bardziej oszczędny i praktyczny, niż inne hybrydowe układy napędowe, co potwierdziły najnowsze wewnętrzne testy firmy, przeprowadzone w warunkach realnej eksploatacji.

System e:HEV jest dostępny w standardzie w modelach HR-V, CR-V, Jazz i zapowiadanym nowym Civicu. Układ e:HEV łączy niezwykle oszczędny, pracujący w cyklu Atkinsona, silnik benzynowy i dwa silniki elektryczne.

Rozwiązanie to przewyższa systemy miękkiej hybrydy (mild-hybrid) i hybrydy ładowanej z zewnętrznego źródła (plug-in hybrid), wykorzystywane w modelach konkurencji.

Dane testowe wykazały, że na wyznaczonej 116-kilometrowej trasie o różnym natężeniu ruchu i zróżnicowanym typie dróg, układ napędowy e:HEV nie tylko wykazywał się najlepszymi cechami innych systemów hybrydowych, ale również zapewniał wyższą wydajność w warunkach realnej eksploatacji. HR-V e:HEV nie wymaga ładowania z zewnętrznej instalacji elektrycznej. System sprawdza się także w każdej sytuacji drogowej, łącząc dynamikę reakcji pojazdu elektrycznego z funkcjonalnością samochodów o napędzie konwencjonalnym, przy czym nie towarzyszą temu obawy o zasięg, zmuszające do kontrolowania poziomu naładowania akumulatora.

Podczas testów okazało się, że system e:HEV wykazuje się również wydajnością paliwową porównywalną z napędem modelu PHEV konkurencyjnego producenta. Użytkownicy pojazdów hybrydowych typu plug-in muszą dbać o to, by dla utrzymania wydajności układu akumulator był na bieżąco uzupełniany, natomiast samoładujący się system e:HEV Hondy utrzymuje optymalne zużycie paliwa przez cały czas, bez konieczności ładowania z sieci elektrycznej. Konkurent z napędem plug-in, dysponujący najnowszą wersją układu napędowego PHEV*, osiągnął podobny czas przejazdu w trybie EV w warunkach miejskich, jak HR-V, nie wykazując żadnych realnych korzyści, wynikających z wykorzystania bardziej złożonego układu plug-in. Na obszarach pozamiejskich, gdzie porusza się większość pojazdów, HR-V wyprzedził PHEV pod względem łącznego czasu pracy w trybie EV o 3%.

Postanowiliśmy sprawdzić najnowszy produkt Hondy. Jest wygodny, cichy i, jeśli trzeba, przyspiesza gwałtownie mimo ogromnej, liczącej około 1500 kg wagi. Ważne jest i to, że po kilkugodzinnej jeździe kierowca i pasażerowie nie czują zmęczenia. Sprawiają to nowe przednie siedzenia z podparciami, które stabilizują ciało, poza tym jest więcej miejsca na nogi i ramiona, co daje większy komfort.

Nie zapomniano o tych, którzy podróżują na tylnych siedzeniach. Zwiększono przestrzeń na nogi tym pasażerom o 35 mm. Zachowanie systemu tylnych foteli Magic Seats Hondy daje możliwość ich podnoszenia i opuszczania w różnych konfiguracjach i elastycznego kształtowania przestrzeni bagażowej.

Nowa hybryda

Nowa Honda HR-V, bo o niej mowa, może się podobać, choć, to co najważniejsze znajduje się pod maską. Mowa o dwóch kompaktowych silnikach elektrycznych, współpracujących z benzynowym i-VTEC. Ten układ hybrydowy zapewnia komfort pracy i radość z jazdy, nie bez znaczenie są doskonałe osiągi przy jednoczesnej oszczędności paliwa.

Układ napędowy tego modelu korzysta z trzech trybów, wybieranych automatycznie. W zależności od warunków jazdy tryby elektryczny przechodzi płynnie w tryb hybrydowy, kiedy silnik potrzebuje wysokiego momentu obrotowego, natomiast silnik benzynowy wykorzystywany jest w podczas jazdy ze stałymi wyższymi prędkościami. Różne tryby pracy silnika, czyli Sport, Normal i Econ, pozwalają uzyskać dynamikę, która może dawać wrażenie jazdy autem elektrycznym.

Ważna jest prostota
W czasie wcześniejszego testowania tego modelu na niemieckich drogach, specjaliści Hondy zwracali uwagę na prostą obsługę interfejsu z 9-calowym ekranem dotykowym LCD. Najważniejsze jest to, że zapewnia on maksymalną koncentrację kierowcy, a proste menu daje idealny dostęp do funkcji i elementów sterujących. Poprawiono czas realizacji poleceń, co skraca reakcję systemu. Mówiąc wprost: żadnych niepotrzebnych udziwnień, liczy się prostota i, co za tym idzie, bezpieczeństwo jazdy.

Kierowca tego modelu może mieć zastrzeżenia do słupka, który utrudnia obserwację tego, co dzieje się z boku samochodu. Wynagradza te „niedomagania” idealny obraz otoczenia, jaki dają nam lusterka.

Ten model Hondy dobrze znosi niesprzyjające warunki atmosferyczne, np. obfite opady deszczu. Trzeba zdjąć nogę z gazu, by bezpiecznie i pewnie pokonać dany dystans. Zresztą noga nie powinna być ciężka w żadnym wypadku, wiąże się to bowiem z takim wzrostem zużycia paliwa, że można tego żałować.

Ciężka noga
Tylko od nas zależy, czy pokonamy trasę spokojnie, zużywając poniżej sześciu litrów paliwa na „setkę” , czy przekroczymy dziesięć litrów. Oszczędność czasu bywa złudna, najlepiej więc nie przyspieszać gwałtownie, nie hamować ostro, jedziemy równo, na przykład 120 km na godz. ( na autostradzie)i wtedy będziemy zadowoleni z dystansu, jaki przejechała ta hybryda.

Po raz pierwszy nowa HR-V dostała system Honda SENSING™. To oznacza większe bezpieczeństwo i systemy wspomagające kierowcę. Stało się to dzięki jednoobiektywowej przedniej kamerze o szerokim kącie, dużej rozdzielczości i szybkich układach, które przetwarzają obraz.

Technologia i bezpieczeństwo
Mamy również do dyspozycji system minimalizujący skutki możliwej kolizji z pieszymi (Pedestrian Collision Mitigation Braking System) oraz system minimalizujący skutki kolizji z pojazdami (Collision Mitigation Braking System). Ten ostatni automatycznie uruchamia hamulce, gdy wykryje pojazdy przecinające nam drogę, rowerzystów i na przykład motocykle.

Trzeba również przypomnieć o tempomacie adaptacyjnym ACC (Adaptive Cruise Control). Poprawia on bezpieczeństwo przy zmianie pasa ruchu i wyprzedzaniu. System monitorowania martwego pola mają wszystkich nowe HR-V i wykorzystują czujniki radarowe, które rejestrują pojawienie się innego pojazdu w martwym polu widzenia. Wtedy widzimy migający symbol w lusterku bocznym.

Wzmocniono system monitorowania ruchu poprzecznego za samochodem, który korzysta z tylnych czujników radarowych, wykrywających pojazdów, które nam zagrażają, kiedy cofamy. Dostaje wówczas ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne.
Nie bez znaczenia jest i to, że Honda wprowadziła do oferty pięć nowych pakietów akcesoriów dla nowego modelu HR-V e:HEV. Daje to większe możliwości personalizacji i przystosowania pojazdu do stylu życia właściciela. Następna generacja popularnego kompaktowego SUV-a, dostępna w Europie od końca 2021 roku, może być wyposażona w wiele elementów wnętrza i nadwozia, stanowiących dopełnienie wyjątkowej przestrzeni, komfortu i funkcjonalności.

Robiony pod klienta
I tak, aby podkreślić sportowy charakter HR-V e:HEV, klienci mogą zdecydować się na zestaw Sport Pack. Przednia osłona chłodnicy i przedłużenie spojlera klapy bagażnika wykończone są w kolorze Berlina Black, a przedni sportowy zderzak, sportowa nakładka tylnego zderzaka i boczne dolne listwy ozdobne, z imitującymi chrom detalami, lakierowane są w kolorze nadwozia.

Klienci mogą również podkreślić ekskluzywny charakter HR-V e:HEV dzięki pakietowi Ilmenite Titanium Exterior. Oferuje on stylowe akcenty na obudowach świateł przeciwmgielnych, obudowach lusterek zewnętrznych i dodatkach estetycznych na klapie bagażnika w kolorze Ilemite Titanium.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Hybrydy zaczynają rządzić motoryzacyjnym światem. Kto zostanie liderem? - Portal i.pl

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska