Ile kosztuje sulechowski urzędnik?

Eugeniusz Kurzawa 68 324 88 54 ekurzawa@gazetalubuska.plZaktualizowano 
Ile spinaczy potrzebnych jest w ciągu roku do spięcia ważnych akt urzędu miejskiego w Sulechowie? A ile decyzji wydał burmistrz? Pytania mnie naszły. To poszukałem odpowiedzi.

- Ponieważ nasza gmina od 2005 r. bierze udział w programie "Przejrzysta Gmina", nie mamy nic do ukrycia, wszystkiego się pan dowie - uśmiecha się Danuta Jurzak, sekretarz gminy. - No, może o spinaczach nie dam rady szczegółowo opowiedzieć...

Sulechów jest sporą gminą, liczy 25.952 obywateli, z czego w samym mieście 17.046 mieszkańców. Ile zatem te prawie 26 tys. osób (no, niemowlaków i osoby niedołężne odliczamy) "przerobi" kartek formatu A4, ile wytworzy dokumentów, odbierze przesyłek w kopertach? - pytań mam wiele.

- Od czego zatem zaczniemy? - rzuca pani Danuta. Może: ile pieniędzy z budżetu gminy "zżera" administracja samorządowa? Jest to rokrocznie w granicach 9 proc. budżetu. A sulechowski budżet np. w 2011 r. po stronie wydatków miał zapisane ponad 69 mln zł. Plan na 2012 r. jest podobny.

- W tych 9 procentach mamy wszystko, co wiąże się z ratuszem, od płac pracowników, przez koszta energii elektrycznej, po zakup papieru - tłumaczy pani Danuta. Jasne. To do szczegółów, analizujmy tylko zeszły rok, 2011.

W tym czasie zakupiono na potrzeby urzędu 1.190 ryz papieru (a jedna ryza to 500 kartek) za ok. 13,5 tys. zł. Pracownicy nagadali się za 13,4 tys. zł w rozmowach na numery stacjonarne (w to jest wliczony abonament) i 7,6 tys. zł na komórki. Środki czystości wyniosły 7 tys. zł. Gaz zużyty w ratuszu kosztował 42 tys. zł, a prąd 64,6 tys. zł. Paliwo do samochodu służbowego 13,5 tys. zł. Dziś nie dałoby się funkcjonować bez komputerów, informatyki. Wobec czego licencje i serwis wyniosły 48 tys. zł, zaś dostęp do internetu 29 tys. zł.

W kuwetach ankiety

- Urząd zatrudnia gońca na etacie i drugą osobą w ramach robót publicznych - dorzuca pani sekretarz. - Obie osoby rozniosły w zeszłym roku około 14.000 kopert do różnych osób i instytucji, natomiast przez pocztę dostarczyliśmy 27.300 przesyłek. Łącznie zapłaciliśmy 144 tys. zł. Sporo, prawda?

Urząd miejski pracuje na rzecz ludności, ale i też jest wielkim biurem burmistrza. W ostatnich latach burmistrzowie, Ignacy Odważny i Roman Rakowski wydawali liczne decyzje. I tak w 2008 r. wydano 11.638 decyzji, w 2009 r. zapadło 10.978 decyzji, w 2010 - było ich 10.592, a w minionym 11.123.

Porównajmy to ze wszystkimi sprawami załatwionymi w tych samych latach (pozytywnie lub negatywnie) przez wszystkich jak leci urzędników. W 2008 r. załatwili oni 34.945 spraw, rok później - 37.606, w 2010 roku - ponad 45.000 (- Ale to był rok wyborczy - komentuje pani sekretarz), w 2011 - tylko 30.904.

W sulechowskim ratuszu sprawy załatwia się przez cały tydzień roboczy. Burmistrz jest gotowy do rozmów z obywatelami w poniedziałki między 12.00 a 17.00. W czasie godzin urzędowania wiele się może zdarzyć. Jeśli petent poczuje, że nie załatwiono go wedle jego uznania ma prawo napisać skargę.

- W każdym wydziale stoją kuwety, a w nich ankiety, które anonimowo i dobrowolnie każdy może wypełnić, jeśli zebrały mu się uwagi - tłumaczy D. Jurzak. - Ważne tylko, żeby petent wskazał wydział, w który był obsługiwany, bo inaczej nie dojdziemy kogo ganić, a kogo chwalić.

Wierszyk gratis

Jakie są oceny urzędników za ostatnie trzy lata? W 2009 r. rozdano 510 ankiet, z czego 290 po wypełnieniu zwrócono. 95,5 proc. mówiło o obsłudze pozytywnie. W 2010 r. rozdano 570 ankiet, wróciło 289 sztuk, na plus się wypowiedziało w nich 91,7 proc. klientów. W ub. r. na 550 ankiet zwrócono 233 sztuki, dobrych głosów dla urzędu było 96,3 proc. Nie dowiedziałem się, co mówiły opinie krytyczne, gdyż zapomniałem zapytać. A potem pani Danuta wyjechała na urlop i zamknęła szafę ankietami. Ale zapytam, jak wróci...

Zamiast podsumowania napisałem wierszyk pt. "Ankieta - biurokratyczny bat".
Leci tak:

W każdym wydziale stoją kuwety,
a w tych kuwetach leżą ankiety.
Gdy nie pasuje ci biurokrata -
piszesz ankietę. I masz nań bata!

Porównaj urzędy

* Urząd Miejski Sulechów w 2011 r. zatrudniał 92 urzędników, którzy "kosztowali" gminę 6.5 mln zł, co stanowiło 9 proc. budżetu

* Urząd Gminy Trzebiechów, miał 19 urzędników, w tym dwóch po pół etatu, którzy "kosztowali" gminę 1,2 mln zł, co stanowiło 13,7 proc. budżetu

* Urząd Miasta Zielona Góra to oznaczało 441 urzędników, którzy "kosztowali" gminę 28,1 mln zł, co stanowiło 5,4 proc. budżetu

Oferty pracy z Twojego regionu

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

z
zioom

Pan Okudżawa trochę do końca nie sprecyzował słowa "kosztowali", ale przeliczając kwotę przez ilość pracowników(pensje, papier toaletowy, energie na kierki, telefony w sprawach prywatnych i służbowych itp. itd.). wychodzi nam
Sulechów plasuje się na I miejscu - 70652 zł/k.pracownika - 9% b.
Zielona Góra II miejsce - 63718 zł/k.pracownika -5,4% b.
Trzebiechów III miejsce - 63157 zł/k.pracownika - 13,7% b.
warto się zastanowić nad proporcją budżetów i ich zarządzaniem:)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3