Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Internetowe Konto Pacjenta w pytaniach i odpowiedziach. Jak założyć? Jak logować? Co można załatwić? Czy jest bezpieczne? Czego nie można?

Tomasz Dereszyński
Tomasz Dereszyński
Internetowe Konto Pacjenta w pytaniach i odpowiedziach. Jak założyć? Jak logować? Co można załatwić? Czy jest bezpieczne? Czego nie można?
Internetowe Konto Pacjenta w pytaniach i odpowiedziach. Jak założyć? Jak logować? Co można załatwić? Czy jest bezpieczne? Czego nie można? jacek smarz / polska press
Pandemia koronawirusa spowodowała, że wiele rzeczy musimy robić zdalnie, bez wychodzenia z domu. W służbie zdrowia także wiele się zmienia. Warto założyć sobie IKP, czyli Internetowe Konto Pacjenta.

Wielu z musiało przestawić się na pracę zdalną. Zdalnie można też załatwić wiele spraw, również dokumenty. Internetowe Konto Pacjenta jest jednym ułatwień, które zyskało podczas pandemii koronawirusa wiele funkcjonalności. Jak wygląda IKP w pytaniach i odpowiedziach:

Czym jest Internetowe Konto Pacjenta (IKP)?

Internetowe Konto Pacjenta to narzędzie w systemie ochrony zdrowia, ma ułatwić pacjentom wygodne korzystanie z usług cyfrowych i uporządkować rozproszone dotąd informacje medyczne o naszym stanie zdrowia w jednym miejscu.

Internetowe Konto Pacjenta udostępnia informacje o przeszłym, aktualnym lub planowanym leczeniu i pozwala załatwić szereg spraw bez konieczności wizyty w przychodni lub poradni.

Jakie informacje znajdziemy na IKP?

Znajdziemy tu informacje o: receptach wystawionych, zrealizowanych, a także o tych, które zostały zrealizowane częściowo; dawkowaniu leku, który przepisał Ci lekarz; historii Twoich wizyt; w przychodni/u lekarza; pomocy, jakiej Ci udzielono, a także, ile NFZ zapłacił za świadczenia; wystawionych skierowaniach na badania lub do sanatorium i stanie ich realizacji; e-zwolnieniach i zaświadczeniach lekarskich wystawionych w związku z chorobą i macierzyństwem; historii leczenia osoby bliskiej, która Cię do tego upoważniła - a także Twojego dziecka do 18. roku życia; o tym, kto i kiedy Cię zgłosił do ubezpieczenia zdrowotnego, o wysokości opłaconych składek czy dacie zarejestrowania ostatniej składki.

Co można załatwić przez IKP?

Dzięki IKP można: zobaczyć e-receptę wystawioną przez lekarza, pielęgniarkę lub położną - zarówno po wizycie, jak i po konsultacji przez telefon - bez konieczności odbierania jej osobiście w przychodni; otrzymywać e-mailem lub SMS-em powiadomienia o przepisanych e-receptach i e-skierowaniach - by móc realizować; e-recepty i e-skierowania z telefonem w ręku; sprawdzić i pobrać otrzymane e-recepty e-skierowania; upoważnić bliską osobę do dostępu do Twoich danych, załatwiania spraw w Twoim imieniu (np. do odbioru e-recepty); dowiedzieć się, gdzie możesz się leczyć; wyrazić zgodę na określone świadczenia zdrowotne, np. inwazyjne zabiegi chirurgiczne; wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę i/lub położną podstawowej opieki zdrowotnej; udostępnić placówce medycznej lub pracownikowi medycznemu swoje e-recepty i e-skierowania, a aptece lub punktowi aptecznemu e-recepty i informacje o lekach wykupionych na receptę.

Skąd pochodzą informacje, które widzę na IKP?

Internetowe Konto Pacjenta udostępnia dane z: Systemu Informacji Medycznej (SIM P1) - stąd czerpiemy dane e-recept i e-skierowań, które zmieniają system ochrony zdrowia z papierowego na cyfrowy i otwierają nowe możliwości korzystania z elektronicznych dokumentów medycznych; Zintegrowanego Informatora Pacjenta - to system Narodowego Funduszu Zdrowia, który od 2008 roku gromadzi informacje o udzielonych świadczeniach oraz kwotach, które zostały przekazane na finansowanie Twojego leczenia; Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - który z Centralnego Wykazu Ubezpieczonych przekazuje informacje o relacjach Opiekun-Podopieczny, co pozwala nadać uprawnienia do konta dziecka temu z rodziców, który zgłosił je do ubezpieczenia.

Kto może korzystać z IKP?

Osoby pełnoletnie i małoletnie od 16. roku życia, mogące potwierdzić swoją tożsamość w internecie (np. przez profil zaufany).

Czy logowanie się na IKP jest bezpieczne?

Serwis pacjent.gov.pl jest szyfrowany, zabezpieczony, podobnie jak zabezpieczają dostęp banki, i znajduje się w bezpiecznej domenie rządowej. Dla bezpieczeństwa Twoich danych zwracaj uwagę na to, czy logujesz się na stronie o właściwym adresie, czy adres strony w przeglądarce poprzedza symbol kłódki i litery „https”.

Jak się zalogować na IKP?

Wchodzisz na stronę pacjent.gov.pl i logujesz się. Nie musisz rejestrować konta, ale żeby się zalogować, potrzebujesz elektronicznego podpisu.

Możesz wybrać jeden z kilku sposobów logowania się:

- poprzez profil zaufany - to Twój bezpłatny, elektroniczny podpis, dzięki któremu załatwisz urzędowe sprawy online.

Jeśli masz już profil zaufany, system da Ci możliwość zalogowania się za pomocą banku lub innego dostawcy PZ.

- porzez e-dowód - to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Zalogujesz się za pomocą czytnika.

- za pomocą konta bankowego iPKO lub Inteligo.

Czy moje dziecko ma swoje IKP i może się na nie logować? Czy mogę wejść na jego konto?

Dzieci też mają Internetowe Konto Pacjenta, ale dostęp do niego ma rodzic, który zgłosił dziecko do ubezpieczenia w ZUS.

Kiedy rodzic loguje się na swoje Internetowe Konto Pacjenta, w zakładce dzieci (widocznej po kliknięciu na głównej stronie IKP w prawą, górną zakładkę pt. „Uprawnienia”) pojawia się profil dziecka.

Co z dzieckiem. Czy małoletni też mają swoje konta?

Jeśli masz dzieci ubezpieczone przez Ciebie lub Twojego pracodawcę, a nie widzisz zakładki „Dzieci”, w pierwszej kolejności sprawdź w ZUS poprawność przekazywanych danych (np. zaloguj się w serwisie ZUS przez profil zaufany i sprawdź w zakładce „Ubezpieczony” „Dane o ubezpieczeniu zdrowotnym” lub zadzwoń na infolinię pod numer 22 560 16 00).

Począwszy od 16. roku życia nastolatek może się logować na swoje IKP, czytać swoje dane, ale nie ma pełnych uprawnień, np. nie może wyrażać zgody na operacje i zabiegi, nie może upoważniać innych osób do odczytywania jego danych. To nadal może robić tylko rodzic.

Kiedy nastolatek kończy 18 lat, automatycznie jego IKP staje się kontem osoby dorosłej, a rodzic traci uprawnienia.

Czy oboje rodzice mogą mieć dostęp do konta dziecka?

Do IKP dziecka ma dostęp ten z rodziców, który sam lub za pośrednictwem pracodawcy zgłosił dziecko do ubezpieczenia społecznego.

Dlaczego nie widzę wszystkich moich recept?

Na Internetowym Koncie Pacjenta, w zakładce „Recepty”, znajdziesz:

- wszystkie e-recepty wraz ze statusem ich realizacji - recepty pojawiają się od razu po wystawieniu i podpisaniu ich elektronicznie przez lekarza lub pielęgniarkę. Jeśli na swoim koncie zobaczysz receptę, której nie poznajesz, kliknij w link u dołu strony i zgłoś nieprawidłowość.

- recepty papierowe zrealizowane od stycznia 2019 - po realizacji recepty w aptece farmaceuta przekazuje do systemu P1 informację o realizacji recepty. Jeśli na swoim koncie zobaczysz zrealizowaną receptę, której nie poznajesz, skontaktuj się z apteką lub zgłoś nam nieprawidłowość - kliknij w link u dołu strony.

- recepty wykupione w ramach NFZ od 2008 roku - te dane pochodzą z systemu ZIP i dotyczą takich recept, które zostały zweryfikowane i opłacone przez NFZ.

Jak mam zgłosić, że chcę, żeby lekarz wystawił mi e-receptę w sytuacji, kiedy nie mogę się do niego udać?

Jeśli leczysz się przewlekle i stale bierzesz jakieś leki, skontaktuj się z lekarzem, telefonicznie lub, jeśli jest taka możliwość, na przykład mailowo. Lekarz może wystawić Ci e-receptę, którą zobaczysz na IKP i o której Cię powiadomimy.

Czy mogę mieć dostęp do konta bliskiej osoby?

Możesz przeglądać dane medyczne zgromadzone na Internetowym Koncie Pacjenta bliskiej osoby, zgodnie z tym, do jakich danych osoba ta dała Ci uprawnienia. By sprawdzić, czy posiadasz taką możliwość, wejdź w „Uprawnienia” i znajdź zakładkę „Moje pełnomocnictwa”.

Co mogą zrobić osoby starsze?

Osoby starsze, które nigdy nie korzystały z internetu i nie czują takiej potrzeby, mogą upoważnić kogoś bliskiego do obsługi ich konta. To wygodne, ale nie musisz z tego korzystać. Wszystkie dokumenty takie jak e-recepta czy e-skierowanie lekarz może wydrukować i przekazać w razie potrzeby w postaci papierowej.

Czy na IKP poza e-receptą można pobrać wyniki badań, na przykład krwi?

Obecnie nie ma możliwości pobrania wyników badań. IKP jest ciągle rozwijane i dodawane są nowe funkcjonalności.

Czy mogę nadać uprawnienia pracownikowi medycznemu?

Na Internetowym Koncie Pacjenta możesz udostępnić dowolnemu lekarzowi/pielęgniarce/położnej, a nawet całej placówce medycznej Twoją elektroniczną dokumentację medyczną (e-recepty, e-skierowania). Możesz również dać dostęp farmaceucie do zgromadzonych recept (także papierowych, zrealizowanych od stycznia 2019).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Internetowe Konto Pacjenta w pytaniach i odpowiedziach. Jak założyć? Jak logować? Co można załatwić? Czy jest bezpieczne? Czego nie można? - Portal i.pl

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska