Na co zwrócić uwagę
1. Nazwa firmy
Sprawdź dokładnie dane adresowe firmy - jeśli dba ona o swój wizerunek, powinny być one szczegółowe. W miarę możliwości odnajdź stronę firmy w internecie - uzyskasz więcej informacji, a sposób prowadzenia strony i jej szata graficzna wiele powie ci o samej firmie. Uwaga! Oferty przesyłane przez agencje pośrednictwa pracy, często nie posiadają dokładnych danych pracodawcy, uzyskasz je poprzez telefoniczny lub osobisty kontakt z agencją. W przypadku, gdy niepełne dane zawiera ogłoszenie prasowe i nie masz możliwości telefonicznego ich dopełnienia zrezygnuj z takiej oferty.
2. Stanowisko
W ogłoszeniu powinno być jasno sprecyzowane stanowisko, na które poszukuje się pracowników. Wystrzegaj się ofert, które nie uściślają, o jaką dokładnie posadę chodzi.
3. Wymagania
Szczegółowe ich sprecyzowanie zależy od wielkości ogłoszenia. W przypadku ofert prasowych będą to tylko podstawowe wytyczne. By poszerzyć swoją wiedzę zadzwoń do pracodawcy. Ważna jest selekcja wymagań – zastanów się, które z nich są obligatoryjne, a które tylko „mile widziane”, pozwoli ci to ocenić przydatność twoich kwalifikacji na dane stanowisko.
4. Warunki pracy
Mówią o wymiarze czasowym pracy. Choć są rzadko podawane w ogłoszeniu warto o nie zapytać podczas rozmowy telefonicznej, by ocenić swoją dyspozycyjność.
5. Wynagrodzenie
Jest to punkt omawiany głównie na rozmowach kwalifikacyjnych, ale być może pewne dane zawarto już w ogłoszeniu. Warto przygotować się do rozmowy na temat płac wcześniej, by zdawać sobie sprawę, jaka średnia suma oferowana jest na danym stanowisku i co możemy wynegocjować. Najszybciej informacje o wynagrodzeniach w konkretnych branżach znajdziesz w internecie, np. na www.gazetapraca.pl w zakładce „Raporty płacowe”.
Jak zrobić dobre wrażenie podczas rozmowy kwalifikacyjnej?
6. Czas przyjmowania ofert
Zwróć uwagę na czas przyjmowania ofert, aby go nie przegapić! Jeśli informacja nie została podana przyjmij, że na wysłanie CV masz około tygodnia.
Pamiętaj!
Prowadząc rozmowę telefoniczną celem uściślenia swoich informacji, przestrzegaj kilku zasad:
* przedstaw się imieniem i nazwiskiem oraz wskaż, na które stanowisko chcesz aplikować;
* przygotuj wcześniej na kartce nurtujące cię pytania; sformułuj je zwięźle i rzeczowo, by nie wprowadzać chaosu podczas rozmowy; pamiętaj, by ich ilość była ograniczona i nie pytaj o to, co już zostało podane w ogłoszeniu;
* uzyskane informacje również zapisuj na kartce, by nie uciekły ci z głowy tuż po rozmowie;
* na zakończenie podziękuj za rozmowę.
Jak rozmawiać z przyszłym pracodawcą
Uwaga – pułapka!
Strony internetowe i gazety pełne są ofert pracy, na które nie tylko niepotrzebnie stracisz czas, ale często i pieniądze. Bacznie więc zwracaj uwagę na wskazane niżej elementy, które pomogą ci wyeliminować oferty – pułapki.
• Superoferty, które gwarantują, że zarobisz dużo w krótkim czasie – najprawdopodobniej intratny interes chce zrobić tylko pracodawca i to twoim kosztem.
• Oferty firm – widm: brak o nich jakichkolwiek informacji na stronach internetowych czy w bazie firm, a w rozmowie telefonicznej nie możesz doprosić się żadnych konkretniejszych danych. Tak samo traktuj firmy podające jako swą siedzibę mieszkanie w bloku lub jedynie adres skrytki pocztowej.
• Praca, o której informacje znajdziesz pod bardzo długim numerem telefonu komórkowego.
• Oferty pracy za granicą - jeśli nie ma dokładnych danych organizatora, a zamiast tego podane są informacje o kosztach formalnych, powinieneś wzmóc czujność.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?