Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak czytać umowy z biura podróży

Redakcja
To najważniejszy dokument, na którego podstawie możesz żądać od organizatora różnych świadczeń oraz składać reklamację.

Dziś tłumaczymy, co powinno się znaleźć się w turystycznej umowie.

CO W DOKUMENTACH
W materiałach informacyjnych - takich, jak broszury, foldery, katalogi - muszą się znaleźć:

1. cena imprezy lub usługi albo sposób jej ustalenia;
2. miejsce pobytu lub trasa imprezy;
3. rodzaj, klasa, kategoria lub opis środka transportu;
4. położenie, rodzaj i kategoria obiektu zakwaterowania (według przepisów kraju pobytu);
5. ilość i rodzaj posiłków;
6. program zwiedzania i atrakcji turystycznych;
7. kwota lub procentowy udział zaliczki w cenie imprezy turystycznej lub usługi oraz termin zapłaty całej kwoty;
8. termin powiadomienia cię na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń - jeżeli ich realizacja jest od tego uzależniona;
9. podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne z niej wynikające;
10. ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w danej imprezie turystycznej.

Jeżeli na podstawie tych informacji zawrzesz umowę, która nie zawiera odmiennych postanowień, stają się jej obowiązującą częścią. Jeśli nie zostaną zrealizowane (w katalogu hotel leżał nad samym morzem, a w rzeczywistości trzeba było dojeżdżać kilometr), masz prawo do reklamacji!

ZANIM PODPISZESZ

Przed zawarciem umowy organizator musi poinformować cię o:

  • obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych
  • wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie,
  • możliwości zawarcia ubezpieczeń: od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie i zakresu odpowiedzialności od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.

    TYLKO NA PIŚMIE

    Umowa o świadczenie usług turystycznych zawsze musi być na piśmie. Nawet w sytuacji, gdy wykupujesz urlop przez internet.

    GDY ZMIENIAJĄ SIĘ WARUNKI

    Gdy przed rozpoczęciem imprezy organizator zmienia ważne warunki umowy, musi cię o tym powiadomić pisemnie. Wtedy ty decydujesz - czy zgadzasz się na propozycję, czy rezygnujesz z umowy. Możesz wtedy żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wpłaconych pieniędzy. Oraz odszkodowania, jeśli poniosłeś jakieś straty z tego powodu (np. by nie zmarnować urlopu, musiałeś wykupić droższą wycieczkę).

    Odszkodowanie nie przysługuje, gdy odwołanie następuje z powodu:

  • zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie i organizator powiadomił cię o tym na piśmie w uzgodnionym terminie,
  • siły wyższej powodującej niemożność wykonania usługi, np. powodzi w miejscu, do którego miałeś pojechać,

    BRAK REALIZACJI UMOWY

    Zdarza się, że w czasie trwania danej imprezy, organizator nie wykonuje przewidzianych w umowie usług. Musi zapewnić ci wtedy zastępcze atrakcje - nie droższe i na tym samym poziomie.

    Z uzasadnionych powodów (zdrowotnych, posiadania małych dzieci itd.) możesz nie zgodzić się na taką zamianę świadczeń. Również masz wtedy prawo do odszkodowania lub zmniejszenia ceny wyjazdu.

    To organizator odpowiada za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie usługi, np. gorsze niż zapewniane warunki w hotelu, brak dodatkowych wycieczek, brak wyżywienia itd. Nie może zasłaniać się wymówką, że to inni zawinili.

    Co jeżeli w trakcie imprezy uznasz, że nie jest taka, jak być powinna? Zawiadom o tym wykonawcę usługi oraz organizatora turystyki. O tym, kogo konkretnie, w jakiej formie i w jakim terminie trzeba powiadomić - określa umowa. Dlatego zawsze miej ją przy sobie. Nie może zawierać postanowień mniej korzystnych dla ciebie niż to wynika z przepisów. A nawet jeśli, to i tak są z mocy prawa nieważne!



    Z ŻYCIA WZIĘTE

    Zanim podpiszesz umowę, sprawdź, czy jej postanowienia nie znajdują się w tzw. rejestrze niedozwolonych klauzul. Znajdziesz go na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konkurentów: www. uokik.gov.pl.

    Do takich zapisów należą m.in.

  • Podczas trwania imprezy biuro podróży nie bierze na siebie odpowiedzialności za niedogodności w hotelu spowodowane np. czasowym odcięciem ciepłej wody, ogrzewania
    lub klimatyzacji, naprawą lub konserwacją basenów kąpielowych.

  • Koszty ponoszone przez uczestnika w przypadku rezygnacji: a) co najmniej 50 dni przed datą wyjazdu potrąca się 10 proc. ceny imprezy w zł, b) w terminie 49-20 dni przed datą wyjazdu potrąca się 40 proc. ceny imprezy w zł, c) w terminie 19-12 dni przed datą wyjazdu potrąca się 60 proc. ceny imprezy w zł, d) w terminie 11-7 dni przed datą wyjazdu potrąca się 80 proc. ceny imprezy w zł, e) w terminie krótszym niż 7 dni przed datą wyjazdu potrąca się 100 proc. ceny imprezy w zł.

  • Organizator nie ponosi żadnej odpowiedzialności za bagaż klientów w przypadku jego zamiany, zapomnienia lub kradzieży.

  • Rezygnacja z imprezy następuje w momencie złożenia przez klienta rezygnacji w formie pisemnej. Organizator z uwagi na poniesione koszty organizacji ma prawo dokonać potrąceń w sposób określony niniejszymi warunkami (...) Określone potrącenie może być podniesione nie więcej niż 15 proc. w przypadku wykazania poniesienia wyższych kosztów w związku z rozliczeniami z kontrahentami.

  • Organizator nie odpowiada za usługi, które były oferowane jako usługi dodatkowe, wykonywane przez niezależnych wykonawców np. wycieczki fakultatywne, wynajem samochodów. W/w odpowiedzialność nie powstaje nawet wtedy, jeżeli rezydent, pilot uczestniczy w organizowaniu tych dodatkowych usług.

  • Wszystkie spory wynikłe z umowy-zgłoszenia zawartej z uczestnikiem
    podlegają rozpatrzeniu przez sąd właściwy dla organizatora.

  • Nie uważa się za wady imprezy niedociągnięć zawinionych przez osoby trzecie nie pozostające w stosunku prawnym z organizatorem, a także tych, za które z mocy prawa organizator nie może odpowiadać.


    BEZPŁATNIE POMOGĄ

    INSPEKCJA HANDLOWA
  • Gorzów Wlkp., 66-400 ul. Jagiellończyka 8, tel. 0 95 722 57 31, faks 0 95 720 07 70
  • Zielona Góra, 65-034 ul. Boh. Westerplatte 11 skr. 107, kier. 0 68 tel. 322 18 36, faks 322 18 36.

    FEDERACJA KONSUMENTÓW
  • Głogów, 67-200 ul. Poczdamska1, tel. 0 76 835 35 81
  • Gorzów Wlkp. 66-400 ul. Jagiełły 5, tel. 0 95 722 32 28
  • Polkowice 59-320 ul. Dąbrowskiego 2, tel. 0 76 845 05 52
  • Zielona Góra 65-076 ul. Westerplatte 9 (pok. 216), tel. 0 68 325 59 75
  • Żary 68-200, Rynek 17, tel. 0 68 477 15 93


    RZECZNICY KONSUMENTÓW
  • Gorzów Wlkp., miejski: ul. Orląt Lwowskich 1, tel. 0 95 721 67 47, 0 95 721 67 48,
    powiatowy: ul. Tankiewicza 5/7, tel. 0 95 733 04 39.
  • Zielona Góra, miejski: ul. Stary Rynek 1, tel. 0 68 456 49 52,
    powiatowy: ul. Podgórna 5, tel. 0 68 452 75 75, 0 68 452 75 20
  • Choszczno, powiatowy: ul. Nadbrzeżna 2, tel. 0 95 765 70 11
  • Głogów, powiatowy: ul. Sikorskiego 21, tel. 0 76 72 82 800
  • Krosno Odrzańskie, powiatowy: ul. 17 Pionierów 2, tel. 0 68 383 51 72, 0 68 383 51 74
  • Międzychód, powiatowy: ul. 17 Stycznia (starostwo) , tel. 0 95 748 87 38, 0 95 748 23 85
  • Międzyrzecz, powiatowy: ul. Przemysłowa 2, tel. 0 95 742 84 19
  • Myślibórz, powiatowy: ul. Marcinkowskiego 2, tel. 0 95 747 20 21 (wew. 35)
  • Nowa Sól, powiatowy: ul. Moniuszki 3 b, tel. 0 68 458 68 22
  • Słubice, powiatowy: ul. Piłsudskiego 20, tel. 0 95 758 05 95, 0 95 759 20 17
  • Strzelce Krajeńskie, powiatowy: Ks. St. Wyszyńskiego 7, tel. 0 95 763 70 28 (wew. 28)
  • Sulęcin, powiatowy i miejski: ul. Lipowa 18, tel. 0 95 75 55 243
  • Świebodzin, powiatowy: ul. Kolejowa 2, tel. 0 68 475 53 66
  • Wolsztyn, powiatowy: ul. 5-go Stycznia 5, tel. 0 68 384 56 43, 0 68 384 27 00
  • Wschowa, powiatowy: pl. Kosynierów 1c, tel. 0 65 540 48 00,0 65 540 17 96
  • Żary, powiatowy: al. Jana Pawła II 5, tel. 0 68 363 06 26
  • Żagań, powiatowy: ul. Dworcowa 39, tel. 0 68 477 58 02.


  • Katarzyna Borek
    0 68 324 88 37
    [email protected]


    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska