Dziś tłumaczymy, co powinno się znaleźć się w turystycznej umowie.
CO W DOKUMENTACH
W materiałach informacyjnych - takich, jak broszury, foldery, katalogi - muszą się znaleźć:
1. cena imprezy lub usługi albo sposób jej ustalenia;
2. miejsce pobytu lub trasa imprezy;
3. rodzaj, klasa, kategoria lub opis środka transportu;
4. położenie, rodzaj i kategoria obiektu zakwaterowania (według przepisów kraju pobytu);
5. ilość i rodzaj posiłków;
6. program zwiedzania i atrakcji turystycznych;
7. kwota lub procentowy udział zaliczki w cenie imprezy turystycznej lub usługi oraz termin zapłaty całej kwoty;
8. termin powiadomienia cię na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń - jeżeli ich realizacja jest od tego uzależniona;
9. podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne z niej wynikające;
10. ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w danej imprezie turystycznej.
Jeżeli na podstawie tych informacji zawrzesz umowę, która nie zawiera odmiennych postanowień, stają się jej obowiązującą częścią. Jeśli nie zostaną zrealizowane (w katalogu hotel leżał nad samym morzem, a w rzeczywistości trzeba było dojeżdżać kilometr), masz prawo do reklamacji!
ZANIM PODPISZESZ
Przed zawarciem umowy organizator musi poinformować cię o:
TYLKO NA PIŚMIE
Umowa o świadczenie usług turystycznych zawsze musi być na piśmie. Nawet w sytuacji, gdy wykupujesz urlop przez internet.GDY ZMIENIAJĄ SIĘ WARUNKI
Gdy przed rozpoczęciem imprezy organizator zmienia ważne warunki umowy, musi cię o tym powiadomić pisemnie. Wtedy ty decydujesz - czy zgadzasz się na propozycję, czy rezygnujesz z umowy. Możesz wtedy żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wpłaconych pieniędzy. Oraz odszkodowania, jeśli poniosłeś jakieś straty z tego powodu (np. by nie zmarnować urlopu, musiałeś wykupić droższą wycieczkę).Odszkodowanie nie przysługuje, gdy odwołanie następuje z powodu:
BRAK REALIZACJI UMOWY
Zdarza się, że w czasie trwania danej imprezy, organizator nie wykonuje przewidzianych w umowie usług. Musi zapewnić ci wtedy zastępcze atrakcje - nie droższe i na tym samym poziomie.Z uzasadnionych powodów (zdrowotnych, posiadania małych dzieci itd.) możesz nie zgodzić się na taką zamianę świadczeń. Również masz wtedy prawo do odszkodowania lub zmniejszenia ceny wyjazdu.
To organizator odpowiada za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie usługi, np. gorsze niż zapewniane warunki w hotelu, brak dodatkowych wycieczek, brak wyżywienia itd. Nie może zasłaniać się wymówką, że to inni zawinili.
Co jeżeli w trakcie imprezy uznasz, że nie jest taka, jak być powinna? Zawiadom o tym wykonawcę usługi oraz organizatora turystyki. O tym, kogo konkretnie, w jakiej formie i w jakim terminie trzeba powiadomić - określa umowa. Dlatego zawsze miej ją przy sobie. Nie może zawierać postanowień mniej korzystnych dla ciebie niż to wynika z przepisów. A nawet jeśli, to i tak są z mocy prawa nieważne!
Z ŻYCIA WZIĘTE
Zanim podpiszesz umowę, sprawdź, czy jej postanowienia nie znajdują się w tzw. rejestrze niedozwolonych klauzul. Znajdziesz go na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konkurentów: www. uokik.gov.pl.
Do takich zapisów należą m.in.
lub klimatyzacji, naprawą lub konserwacją basenów kąpielowych.
podlegają rozpatrzeniu przez sąd właściwy dla organizatora.
BEZPŁATNIE POMOGĄ
INSPEKCJA HANDLOWA
FEDERACJA KONSUMENTÓW
RZECZNICY KONSUMENTÓW
powiatowy: ul. Tankiewicza 5/7, tel. 0 95 733 04 39.
powiatowy: ul. Podgórna 5, tel. 0 68 452 75 75, 0 68 452 75 20
Katarzyna Borek
0 68 324 88 37
[email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?