Jak kupić rower i dopasować do siebie rozmiar ramy, by uniknąć kontuzji? Jak dbać o bezpieczeństwo na rowerze i go serwisować?

Michał KornZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (11 zdjęć)
Jaki rower kupić i za ile? Jak uniknąć kontuzji podczas jazdy? Dlaczego trzeba jeździć w kasku? Jak serwisować nasz jednoślad? Te pytanie zadaje sobie wielu z was. Rower jest modny przez cały rok. Są osoby, które kręcą kilometry nawet przy ujemnych temperaturach i jest to coś zupełnie normalnego. Postawić na szosowy, downhillowy, górski, miejski, typu fatbike a może coś pośredniego? Na co należy zwrócić uwagę, przy zakupie naszego pojazdu na dwóch kołach? Czego unikać i ile wydać na niedrogi, dobry rower?

Jaki rower kupić? To Ty o tym decydujesz!

Przy zakupie nowego roweru trzeba się przede wszystkim kierować własnymi preferencjami, tym, gdzie będziemy się nim poruszać i w jakich warunkach. To jest kluczowa zasada, która niestety nie zawsze jest stosowana. Rower trzeba też dobrać do naszego wzrostu, mniej ważna jest waga, choć i tu są pewne kryteria wskazujące, jaki mechanizm jest odpowiedni do obciążenia. Ważna jest też waga samego roweru, która zmienia się wraz z zastosowaniem. Wyobraźcie sobie, że najcięższy jest rower elektryczny, zaś najlżejszy szosowy, sportowy. Między nimi są rowery górskie - wyścigowe oraz trekkingowe.

O przeznaczeniu naszego roweru decydujemy my sami. Jeśli jednak nie jesteśmy do końca zdecydowani czy będziemy się nim poruszać w lesie czy po szosie, często wybór może paść na jednoślad uniwersalny, który sprawdzi się zarówno na ścieżkach rowerowych jak i terenach nieco trudniejszych, leśnych. Obecnie wiele miast oferuje także możliwość wypożyczania rowerów rozmaitej maści. Dzięki temu po kilku takich przejażdżkach łatwiej jest nam odkryć swoje preferencje i zdecydować jakiego dokładnie jednośladu potrzebujemy.

Podstawowe elementy budowy roweru.
Podstawowe elementy budowy roweru. Na licencji Wikimedia Commons

To bardzo ważne, aby rozmiar ramy był odpowiedni, bowiem w przeciwnym razie możemy nabawić się niepotrzebnych kontuzji m.in. kręgosłupa.

Dzień dobry, chcę kupić rower. Może górski?

Nadal często bywa tak, że potencjalni klienci na początek ukierunkowani są na zakup roweru górskiego – MTB. To wciąż najpopularniejszy rower w Polsce, choć niekoniecznie jest dobrze dobierany. Przecież przeważnie nie mieszkamy w górach, a nawet jeśli wybieramy się rowerem na leśną wycieczkę, to zwykle jedziemy po dość twardej nawierzchni, po szutrach lub ścieżkach. Lepszym wyborem może okazać się kupno roweru crossowego, który geometrią i przeznaczeniem zbliżony jest do roweru górskiego, ale ma większe koła (28 cali), węższe opony, inną też geometrię ramy i inny zakres przełożeń. Jest to rower zdecydowanie bardziej uniwersalny, pozwalający nam poruszać się w wygodniejszej pozycji.

Kolarstwo górskie jest sportem, który wymaga od kolarza dobrej techniki jazdy w trudnym terenie. Rowery typu MTB/XC są nadal jednymi z najpopularniejszych
Kolarstwo górskie jest sportem, który wymaga od kolarza dobrej techniki jazdy w trudnym terenie. Rowery typu MTB/XC są nadal jednymi z najpopularniejszych w Polsce. 123 rf

O tym nie możesz zapomnieć, planując wycieczkę rowerową:

Rower miejski? Do "spacerów"

Z kolei do jazdy typowo spacerowej nadaje się rower typu miejskiego. Może to być coś w stylu tzw. „holendra”. Taki jednoślad o bardzo klasycznej linii upodobały sobie szczególnie panie. Jest to bardzo dobry pojazd na krótsze trasy, a bagażnik, osłony łańcucha i kół oraz kosz sprawdzają się przy wypadach po zakupy. Dzięki miękkiemu i szerokiemu siodełku oraz kierownicy wymuszającej wyprostowaną pozycję, jest to też rower bardzo wygodny. Pamiętajmy jednak, że w miastach o bardziej zróżnicowanym terenie, jak Zielona Góra czy Sandomierz na rowerach miejskich możemy się męczyć z racji tego, że jednoślady te do najlżejszych nie należą.

Przy tym samym wzroście kobieta i mężczyzna mają zupełnie inne proporcje ciała. Kobieta ma dłuższe nogi, krótszy tułów i ręce niż mężczyzna.

Kupujemy rower. Jaki rozmiar wybrać?

Rozmiar naszego przyszłego roweru to główny element, na którym powinniśmy się skupić. Jeżeli mamy już wybrany typ jednośladu, musimy pomyśleć o jego wielkości, czyli rozmiarze ramy. Najważniejszym parametrem jest nasz wzrost. Ważne są też proporcje ciała oraz płeć. Warto zwrócić uwagę, że przy tym samym wzroście kobieta i mężczyzna mają zupełnie inne proporcje ciała. Kobieta ma dłuższe nogi, krótszy tułów i ręce niż mężczyzna. Ponadto przy tym samym rozmiarze ramy, rower męski będzie dłuższy od damskiego. Dłuższa będzie rura pozioma, czyli ta, która biegnie od siodełka do kierownicy. Dlatego nie wszystkie kobiety czują się komfortowo na męskich rowerach.

Przez zły rower można nabawić się kontuzji

Zły dobór ramy sprawi, że albo będzie ona za duża, albo za mała. Trzeba wziąć jeszcze poprawkę na rozmiar kół. Inaczej rama będzie pasować przy kołach 29-calowych i inaczej przy tych mających 26- lub 27,5 cala. To bardzo ważne, aby rozmiar ramy był odpowiedni, bowiem w przeciwnym razie możemy nabawić się niepotrzebnych kontuzji m.in. kręgosłupa.

Jak wybrać odpowiedni rower? Porady Mai Włoszczowskiej

Źródło:Dzień Dobry TVN

Zakup roweru: jaki rozmiar kół?

Obok wielkości ramy ważny jest też rozmiar kół, który zmienia się wraz z typem roweru. Crossowe, trekkingowe i szosowe mają koła wielkości 28 cali. Dzięki temu, że koło jest większe, rower lżej się toczy i możemy szybciej jeździć. W przypadku rowerów terenowych, czyli m.in. MTB, mamy koła o wielkości 26 cali, które obecnie wypierane są przez 27,5 (idealny kompromis pomiędzy rozmiarami 26 a 29). Mniejsze z szeroką oponą i wyraźnym bieżnikiem, doskonale sprawdzające się w terenie. Gwarantują, że nasz pojazd jest zwinny, nie traci przyczepności i bez trudu pokonuje przeszkody.

Jak dopasować rower do naszego ciała?

Chcąc kupić rower, przeglądamy mnóstwo stron internetowych różnych producentów. Każdy z nich ma jasno napisane, jak właściwie zmierzyć swoje ciało i dopasować rower do swojego wzrostu. Rozmiary - w zależności od producenta - podawane są w calach, centymetrach lub rozmiarówce typu S, M, L czy XL. Pamiętajmy, że każdy producent ma swoją rozmiarówkę, dlatego nie powinniśmy się sugerować swoimi doświadczeniami z inną marką.

Jeśli potrzebujemy roweru na przejażdżki lub dojazdu do pracy i dodatkowo chcemy zabrać ze sobą jakiś bagaż, to rower trekkingowy na pewno zda egzam
Jeśli potrzebujemy roweru na przejażdżki lub dojazdu do pracy i dodatkowo chcemy zabrać ze sobą jakiś bagaż, to rower trekkingowy na pewno zda egzamin. Pixabay

Jedną z najlepszych i niezawodnych metod, która często sprawdza się w praktyce jest ta stosowana przez sprzedawców w sklepach. Polega ona na przymierzaniu naszego ciała do rozmiaru ramy. Jeśli mając rower między nogami swobodnie dotykamy stopami podłoża, a rura pozioma nie powoduje u nas dyskomfortu oznacza to, że rower nadaje się dla nas idealnie. Po tym zostaje już tylko regulacja siodełka, która także jest bardzo ważna.

Mniejsze koła z szeroką oponą i wyraźnym bieżnikiem, doskonale sprawdzające się w terenie. Gwarantują, że nasz pojazd jest zwinny, nie traci przyczepności i bez trudu pokonuje przeszkody.

Rowery miejskie upodobała sobie szczególnie płeć piękna. Obecnie taki jednoślad jest nie tylko środkiem lokomocji ale i wyznacznikiem mody.
Rowery miejskie upodobała sobie szczególnie płeć piękna. Obecnie taki jednoślad jest nie tylko środkiem lokomocji ale i wyznacznikiem mody. Pixabay

Jak ustawić wysokość siodełka w rowerze?

Kiedy wiemy, że wysokość siodełka jest odpowiednia? Wystarczy wsiąść na rower. Gdy swobodnie siedzimy na siodełku, a jedna z nóg - dotykając piętą pedału znajdującego się w najniższym położeniu - jest wyprostowana, oznacza to, że odpowiednio dopasowaliśmy wysokość. Pamiętajmy jednak, aby podczas wykonywania tego pomiaru nasze ciało znajdowało się w pozycji ułożonej do jazdy. Takie ułożenie siodełka gwarantuje nam swobodną, komfortową jazdę.

Zawodowi lub średniozaawansowani rowerzyści w zależności od terenu regulują sobie wysokość siodełka, co przekłada się na szybsze pokonywanie poszczególnych odcinków tras. To jednak też nie jest regułą, bowiem nie wszyscy decydują się na takie kroki. Jeśli jednak nie macie zaufania, co do metody opisanej powyżej, możecie zastosować wskazówki z filmiku poniżej, którego autor w dokładny i prosty sposób opisuje techniki regulacji siodełka:

Jeśli potrzebujemy roweru na przejażdżki lub dojazdu do pracy najlepszy będzie właśnie rower crossowy lub jego mniej sportowa wersja, czyli rower trekkingowy. Takimi dwukołowcami możemy jeździć niemal w każdych warunkach.

Rower z amortyzatorami czy bez?

Amortyzatory, na które zwraca uwagę wielu klientów, nie są konieczne. Można się bez nich obejść, jeżeli jeździmy do pracy lub na wycieczki po asfalcie lub innych utwardzonych nawierzchniach. Wtedy rowerem bez amortyzatorów jeździ się po prostu przyjemniej i szybciej, bo jest lżejszy. Co innego jeżeli wybieramy się na jazdę po bezdrożach i w trudnych warunkach, gdzie łatwo o wyboje w postaci m.in. wystających korzeni, dziurawych nawierzchni, czy piaszczystych terenów. W takim przypadku rower z amortyzatorami sprawdzi się idealnie.

Bezpieczeństwo podczas jazdy rowerem

Nie zapominajmy także o bezpieczeństwie podczas jazdy! - W tej chwili większość odzieży rowerowej ma elementy odblaskowe, więc to załatwia sprawę bezpieczeństwa za nas - wyjaśnia Maja Włoszczowska, dwukrotna wicemistrzyni olimpijska. - Nigdy nie wiemy, o której godzinie kończymy trening i jaka będzie pogoda. Wystarczy, że jest mgliście i już jesteśmy niewidoczni na drodze. W tej chwili nawet kolarze zawodowi na trening wyjeżdżają z lampką pod siodełkiem, która dba o to abyśmy byli bezpieczni - dodaje.

Zobacz również: Jakie trendy rowerowe panowały w 2018 roku:

Nie od dziś wiemy, że supermarkety kuszą niskimi cenami. Jeśli jednak chcemy kupić dobry i pewny rower, warto wybrać się do specjalistycznego punktu w naszym mieście.

Trudno nie zgodzić się z naszą mistrzynią. Takie rzeczy, to współczesny must have. Oświetlenie roweru, odpowiedni ubiór oraz kask rowerowy to nieodzowne elementy, dzięki którym na jednośladzie będziemy czuć się bezpieczniej. Tym bardziej, że obecnie kompletny ubiór rowerowy, łącznie z kaskiem i rękawiczkami, można całkowicie dopasować (także pod kątem kolorystycznym) do naszych preferencji. - Pamiętajmy, że nie tylko rower to jest wydatek. Najważniejsze, co potrzebujemy do tego roweru to kask. I też przyłóżmy się do tego jaki kask kupujemy. Musi on spełniać swoją funkcję, być dobrze dopasowany, homologowany. Może być to nawet kask z przeceny, byleby był dobry - tłumaczy Maja Włoszczowska.

Obecnie coraz mniej osób użytkujących jednoślady wybiera się na przejażdżki bez kasku, który chroni głowę. To bardzo cieszy!

Jakie pedały w rowerze?

O ile posiadamy rowere miejski lub jeździmy wyłącznie rekreacyjnie, to w zupełności sprawdzą się standardowe pedały, które producent dodaje do roweru. Jeśli jednak myślimy o jeździe bardziej ekstremalnej, po rozmaitych leśnych wybojach to zdecydowanie warto zainwestować w pedały typu spd, czyli zatrzaskowe. Jak one działają? Otóż w podeszwie buta rowerowego znajduje się specjalny zatrzask, który wpina się w pedał.

Coraz popularniejsze rowery typu fatbike cechują się lekko konstrukcją i bardzo szeroką oponą, co ułatwia jazdę w bardzo trudnym terenie.
Coraz popularniejsze rowery typu fatbike cechują się lekko konstrukcją i bardzo szeroką oponą, co ułatwia jazdę w bardzo trudnym terenie. Pixabay

Na początku możemy mieć trudności z przyzwyczajeniem się do jazdy w takich zatrzaskach, bowiem musimy zapamiętać, aby przed każdym postojem wypiąć zamontowany do podeszwy buda zatrzask z pedału spd. W tym celu należy wykonać energiczny ruch piętą do zewnątrz. Początkujący przy dojeżdżaniu do świateł często o tym zapominają i zamiast się wypiąć, usiłują podnieść nogę do góry i tym samym szybko zsiąść z roweru. Tego typu próby z reguły kończą się niegroźnym upadkiem, dlatego najpierw warto poćwiczyć sobie wpinanie i wypinanie gdzieś na miękkim, trawiasty podłożu. Za pomocą ćwiczeń szybko opanujemy działanie pedałów zatrzaskowych. Komfort z jazdy w tego typu specjalistycznym obuwiu, kiedy uprawiamy downhill, mtb itp. jest wówczas dużo większy. Mamy większą kontrolę nad rowerem i za pomocą wpiętych butów możemy przez mniejsze przeszkody swobodnie przeskakiwać.

Gdzie najlepiej nie kupować rowerów?

Są dwie podstawowe zasady. Po pierwsze najlepiej jest udać się do sklepu specjalistycznego, a po drugie, osobom niedoświadczonym nie zaleca się zakupów roweru w internecie.

Rowery sprzedawane w supermarketach, choć tańsze, często nie spełniają podstawowych norm i zwykle nie są przygotowane do jazdy. Pomijam już fakt, że mogą być niebezpieczne. Wyobraźcie sobie, że będąc któregoś pięknego dnia na wsi u dziadków, zachciało mi się przejażdżki. Nie miałem na miejscu swojego jednośladu, więc postanowiłem wypożyczyć nowy sprzęt dziadka, który zakupił w jednym z marketów. Eskapada skończyła się tym, że wracałem pieszo, bowiem urwał się łańcuch, tylne koło doznało cudownego skrzywienia, a sztyca co chwilę - mimo porządnego zacisku - wpadała do wnętrza ramy.

Zobacz również: Morderczy rowerowy wyścig na szczyt Śnieżki. Taka okazja zdarza się raz w roku:

Zapytacie pewnie dlaczego tak się stało? Otóż produkty z marketów najczęściej wykonane są z ciężkiej, stalowej ramy oraz gorszej jakości podzespołów, które trzeba regulować. W sklepie specjalistycznym możemy liczyć na skomponowanie własnego roweru i dobranie go odpowiednio do naszych potrzeb. Dużym plusem jest także możliwość wykonania jazdy próbnej przed zakupem. Nie bez znaczenia jest fachowa porada i, co ważne, uzyskanie dostępu do napraw gwarancyjnych oraz do często oferowanego w cenie roweru serwisu technicznego.

Kiedy podstawy mamy już omówione, możemy wreszcie przejść do zakupu roweru. I tutaj zaczyna się mały "kosmos". Rowerów i sprzedawców jest mnóstwo, mają rozmaite rozmiary, wielkości kół, przeznaczenie itp. Nie warto jednak panikować. Jeśli na spokojnie przebrnęliście przez powyższe porady, to zakup wymarzonego jednośladu staje się już powoli formalnością. Bogaci o nabytą wiedzę możecie udać się do sprzedawcy i powiedzieć, czego oczekujecie lub wcześniej przejrzeć oferty poszczególnych sprzedawców oraz zagłębić się w opinie na temat produktów, które oferują. Na początek wcale nie musimy na rower wydawać dużo. Granica 1500-3000 nie powinna zostać przekroczona. Ale o szczegółach poniżej poniżej. :)

Jaki kupić rower do 1500 zł

Niedowiarkom mówię, że w takim przedziale cenowym jak najbardziej da się kupić ciekawy jednoślad. I wcale nie taki, który co kilka kilometrów trzeba będzie smarować, regulować, naprawiać. Mowa o realnych dwóch kołach, jakie są w stanie zaspokoić każdego początkującego kolarza. Tak właśnie było w przypadku mojej pierwszej maszyny, która kosztowała ok. 1300 zł. Rowerem tym robiłem rocznie ok. 12 tys. km i sprawował się bardzo dobrze w każdych warunkach pogodowych i każdym terenie.
Wszystkie rowery z tej półki cenowej spokojnie możemy dopasować do swoich preferencji. Rower górski, miejski, a może trekkingowy? Żaden problem, bowiem takimi rowerami, możemy śmiało pokonywać zarówno krótsze (do 30-50 km) jak i dłuższe (100 km i więcej) dystanse.

Najczęściej kupowane rowery w 2014 roku
Infogram

Zarówno polscy jak i zagraniczni producenci jednośladów są przygotowani na amatorów kolarstwa, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę i jednocześnie nie wydać zbyt wielu pieniędzy. Chodzi między innymi o takie marki jak polski Kross, Accent, Unibike, Romet, czeski Author, amerykański Trek czy Specialized. Wagowo również nie jest najgorzej! Za rower do 1500 złotych otrzymamy sprzęt o masie ok. 13 kg (ważne jednak, żeby nie przekraczała ona 14,5-15 kg, bo przekłada się to na dyskomfort podczas jazdy).

Warto pamiętać o jednej ważnej zasadzie, o której wspomniałem już wcześniej - kupując rower omijajcie szerokim łukiem markety.

Z czasem niektóre podzespoły takie jak m.in. widelec, pedały czy obręcze możemy bez problemu wymieniać (np. na lżejsze) bez poczucia wyrzucania pieniędzy w błoto.

Jaki rower kupić do 3000 zł? Cross country, downhill, enduro[/b]

Rowery cross country to nic innego, jak pieszczotliwie nazywane przez niektórych, poczciwe „górale”, czyli jednoślady idealnie radzące sobie w trudniejszym - niekiedy typowo górskim - terenie. Jeśli już przy górach jesteśmy, wyjaśnię tylko, że w ekstremalnych warunkach, przy np. trudnych, czasowych zjazdach idealnie sprawdzają się downhillówki czy enduro z wysokim skokiem amortyzatora do 200 mm (tyle amortyzator ugina się podczas pokonywania przeszkód). Niestety jednoślady te zwykle znacznie przekraczają budżet, bowiem ich ceny niekiedy zaczynają się od 5 tys. zł w górę.

Rower górski jest rowerem najbardziej uniwersalnym, którym wjedzie się wszędzie. Za taki jednoślad trzeba zapłacić 2-3 tys. złotych i podobnie jak w
Rower górski jest rowerem najbardziej uniwersalnym, którym wjedzie się wszędzie. Za taki jednoślad trzeba zapłacić 2-3 tys. złotych i podobnie jak w innych przypadkach, pamiętać o regularnym serwisowaniu. 123 rf

Wracając jednak do cross country (XC), w zależności od tego, którego producenta wybierzemy, z czasem niektóre podzespoły takie jak m.in. widelec, pedały czy obręcze możemy bez problemu wymieniać (np. na lżejsze) bez poczucia wyrzucania pieniędzy w błoto. I to również piszę z doświadczenia, gdyż mój drugi i trzeci jednoślad także pochodziły z półki cenowej do 2900 zł.

Rowery cross country w cenie od 1500 do 2900 zł mogą mieć wagę nieprzekraczającą 13 kg. W tej cenie mamy również blokadę skoku, hamulce tarczowe (mechaniczne lub hydrauliczne), które powoli wypierają z rynku znane nam dobrze V-Brake - klocki znajdujące się po obu stronach obręczy ściągane linką (jakich osobiście nie polecam). Skok amortyzatora w rowerach cross country sięga 100 mm. Warto również podkreślić, że w cenie do 2500 zł możemy liczyć na amortyzator powietrzny.

Infogram

- Rower górski jest też na pewno takim najbardziej uniwersalnym rowerem, którym wjedziemy wszędzie. Ile powinniśmy wydać na rower górski, aby czuć się komfortowo? - 2-3 tysiące złotych to jest takie minimum, aby ten sprzęt właściwie działał, bo co z tego, że będziemy mieli amortyzator z przodu, jeśli on nie będzie funkcjonował jak należy - przekonuje Maja Włoszczowska.

Przy zakupie roweru górskiego MTB dobrze zastanówmy się nad rozmiarem koła. Obecnie poza 29- oraz 26-calowymi mamy kompromis w postaci kół 27,5 cala. Mniejsze koło gwarantuje nam lepsze manewrowanie w trudnym, niekiedy ciasnym terenie (np. między drzewami) zaś większe przekłada się na pewniejsze pokonywanie przeszkód i większą prędkość. I tu na ratunek osobom niezdecydowanym przychodzi ten środkowy, optymalny rozmiar 27,5, który powoli wypiera 26-calówki.

Rower szosowy do 3000 zł

Może zaskoczę niektórych, ale w tym przedziale cenowym, zakup roweru szosowego, który wystarczy na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, nie będzie problemem. Wiele osób decyduje się również na takie rozwiązanie przeznaczając tańszy rower specjalnie pod trenażer, czyli do treningów domowych, zwłaszcza w sytuacjach, kiedy na zewnątrz panują kiepskie warunki atmosferyczne.

W rowerze szosowym ważne jest, aby jego masa przy zachowaniu odpowiedniej sztywności była jak najmniejsza. Koła w rowerach tego typu mają 28 cali.
W rowerze szosowym ważne jest, aby jego masa przy zachowaniu odpowiedniej sztywności była jak najmniejsza. Koła w rowerach tego typu mają 28 cali. Pixabay

Wielu rowerzystów dba o swoje jednoślady i choć używane potrafią być zachowane naprawdę w bardzo dobrym stanie.

Podstawowe modele z linii Kross, Author czy Accent możemy znaleźć już w cenach do 2500 tys. złotych. W grę wchodzi tutaj również przyzwoity osprzęt z grupy Shimano czy Claris. A jeśli przyjdzie nam do głowy dołożyć kilka stówek, to za cenę 3 tys. zł możemy liczyć również na karbonowy widelec.

Waga rowerów szosowych z tej półki cenowej waha się w przedziale od 9,8 do 10,3 kg.

Rower miejski do 2000 zł

Z rowerami miejskimi jest jak z samochodami, muszą być wygodne. Od takich jednośladów wymagamy już komfortu podczas jazdy i bezpieczeństwa (dzwonek, oświetlenie). Podkreślmy jednak, iż większość rowerów miejskich jest produkowana z przeznaczeniem do jazdy po ulicy/ścieżce rowerowej. Budowa takiego jednośladu powinna cechować się szeroką kierownicą, wygodnym siodełkiem, a to z kolei musi przełożyć się na wyprostowaną sylwetkę podczas jazdy.

Rowery miejskie powinny być wyposażone w błotniki, bagażnik do przewożenia np. drobnych zakupów czy osłonę na łańcuch, która uniemożliwi kontakt tego elementu roweru z naszym ciałem lub garderobą. Ponadto, wiele z takich jednośladów oferuje hamulce w piaście koła roweru, albo standardowo w klamkach oraz koła 28 lub nawet 29-calowe, czyli dość spore.

Rowery miejskie mają szeroką kierownicę i wygodne siodełko. Dzięki temu sylwetka podczas jazdy jest wyprostowana, co przekłada się na większy komfor
Rowery miejskie mają szeroką kierownicę i wygodne siodełko. Dzięki temu sylwetka podczas jazdy jest wyprostowana, co przekłada się na większy komfort. 123 rf

Ostatnim elementem jest waga. Nie zdziwcie się, jeśli waga znajdującego się w waszych planach zakupowych roweru miejskiego waha się w przedziale od 16 do nawet 20 kg i więcej. To całkiem normalne - waga przełoży się na wolniejsze rozpędzenie. Niestety, w rowerach miejskich za komfort płacimy masą.

Nieco więcej wydanych pieniędzy na rower gwarantuje nam spokój i zapewnia poczucie dobrze wydanych pieniędzy.

Używany rower? Jak najbardziej

W naszym zestawieniu celowo nie zamieściliśmy rowerów downhillowch, fatbike’ów, czy trailowych, bowiem kupno ich w nowym stanie w przedziale do 3 tysięcy złotych jest bardzo trudne. Chyba, że ktoś preferuje zakup rowerów używanych. I wcale nie jest to zły pomysł, bowiem wielu rowerzystów dba o swoje jednoślady i choć używane potrafią być zachowane naprawdę w bardzo dobrym stanie. Wiem to z doświadczenia, bo sam tak robię. Dlatego mając ograniczony budżet nie powinniśmy wcale odrzucać rowerów używanych, które zadbane, mogą dostarczyć jeszcze sporo wrażeń.

Rowery typu downhill lub enduro z wysoki skokiem amortyzatora zapewniają lepsze i bardziej komfortowe zjeżdżanie po stromych stokach.
Rowery typu downhill lub enduro z wysoki skokiem amortyzatora zapewniają lepsze i bardziej komfortowe zjeżdżanie po stromych stokach. Pixabay

Maja Włoszczowska o rowerze zimą: "To duża frajda i świetny sposób na ćwiczenie techniki"

Ultramaraton Zielonogórski Nowe Granice. Rowerem przy - 10 st. C.

Serwisowanie roweru we własnym zakresie

Jeśli już mamy swój upragniony jednoślad i jesteśmy bogatsi powyższą wiedzę, warto zorientować się, jak we własnym zakresie możemy dbać o rower, w taki sposób, aby służył on nam jak najdłużej.

Czyszczenie ramy
Przykładowo, gdy przez całą zimę nie korzystaliśmy z roweru, to trzeba go porządnie przeserwisować. W grę może wchodzić na pewno jego umycie. Estetycy i osoby dopiero zaczynające swoją przygodę z kolarstwem skupią się w tym przypadku na samej ramie. I generalnie nie ma w tym nic złego. Pamiętajmy jednak, że najważniejszą rzeczą w rowerze jest jego napęd oraz (jeśli je posiadamy) amortyzatory. Napę jednak jest bardzo wrażliwy na wilgoć, dlatego w żadnym wypadku nie powinniśmy traktować go strumieniem wody.

W przypadku czyszczenia ramy wystarczy nam delikatna gąbka i woda. Jeśli na naszym jednośladzie znajduje się zaschnięte błoto to za pomocą gąbki z wodą porządnie je zwilżamy, czekamy aż woda wsiąknie i rozmiękczy warstwę znajdującego się na ramie nalotu. Później zostaje już tylko za pomocą zwilżonej gąbki delikatne ściągnięcie warstw brudu oraz przetarcie ramy do czysta. Aby z kolei nie pozostawić zacieków można użyć papieru toaletowego lub ręczników kuchennych, które błyskawicznie zbiorą pozostałe resztki wody.

Czyszczenie napędu
Jeśli chodzi napęd, to warto w tym przypadku zainwestować w odpowiednie środki, które są w stanie usunąć resztki brudu i smaru. W ostateczności można także wykorzystać popularny WD40 oraz szmatkę. Musimy obserwować to, co dzieje się z naszym rowerem. Ja zawsze mówię, że jednoślad sam domaga się "karmienia" i mówi nam o tym. Kiedy podczas kręcenia słyszymy piski, skrzypienie, kiedy napęd chodzi głośniej lub jest po prostu bardzo brudny, to znak, że trzeba zapewnić mu smarowanie. Jak to zrobić? Wystarczy za pomocą szmatki kilkakrotnie przetrzeć cały łańcuch, do momentu, aż uznamy, że już jest w miarę czysty. Do doczyszczenia napędu możemy wykorzystać wspomniany wcześniej środek WD40, po użyciu którego powinniśmy jeszcze raz całość przetrzeć do sucha. Dopiero wtedy na każde ogniwo łańcucha nanosimy olej. W zależności od warunków w jakich jeździmy może on być przeznaczony do jady suchej, mokrej. Są też oleje uniwersalne.

Aby nasmarować łańcuch w naszym rowerze wystarczy każde ogniwo naszego łańcucha posmarować kroplą takiego oleju. Czynność należy powtarzać do momentu, aż nie dotrzemy do wszystkich ogniw. Ostatnią fazą jest delikatne przetarcie łańcucha suchą szmatką i gotowe. Z takim napędem na pewno będzie nam się o wiele przyjemniej jeździć. Pamiętajmy jednak, aby w zależności od warunków, łańcuch nasz czyścić i smarować co 100-150 km.

Pierwsze prototypy fatbike'ów sięgają początku lat 80' XX wieku. Dzięki takiej konstrukcji z łatwością pokonuje się śnieżne bezdroża oraz piaszczyste
Pierwsze prototypy fatbike'ów sięgają początku lat 80' XX wieku. Dzięki takiej konstrukcji z łatwością pokonuje się śnieżne bezdroża oraz piaszczyste tereny. Pixabay

Osoby bardziej obeznane w temacie do czyszczenia łańcuchów wykorzystują specjalne cleanery z płynem, które usuwają brud z napędu. Jeszcze inną opcją jest ściągnięcie łańcucha oraz namoczenie go np. w benzynie ekstrakcyjnej. Każda z tych form konserwacji napędu jest dobra. Poza łańcuchem, pamiętajmy że w rowerze mamy również kasetę, a także mechanizm korbowy. To także wymaga od nas poświęcenia swojego czasu.

Czyszczenie i smarowanie amortyzatora
Nasz rower może być również wyposażony w amortyzator, który jest także bardzo ważny. Wyobraźcie sobie ile on pracy wykonuje podczas kilkudziesięciu kilometrów jazdy. Po każdej takiej przejażdżce czy treningu powinniśmy przetrzeć golenie amortyzatora delikatną szmatką, aby usunąć powstały wskutek pracy brud. Pamiętajcie, żeby zrobić to dokładnie. Kolejnym elementem jest nasmarowanie goleni specjalnym środkiem. Aby go dobrze rozprowadzić należy oprzeć przednie koło naszego roweru o coś stabilnego (może to być ściana lub futryna) oraz energicznie kilka razy wprawić nasz amortyzator w ruch. Resztę płynu smarującego, która pozostała na goleniach wystarczy już tylko zetrzeć suchą szmatką o gotowe. Prawda, że nic skomplikowanego?

Kiedy do serwisu rowerowego?
Jeśli nie mamy umiejętności, aby samemu profesjonalnie serwisować rower: wycentrować koła, zlokalizować źródło niepożądanych dźwięków, wymienić linki, klocki hamulcowe, tarcze, wyeliminować wszelkie luzy itp., to możemy skorzystać z profesjonalnego serwisu rowerowego. Koszt przegląda roweru w takim serwisie to kilkadziesiąt złotych, ale mamy przynajmniej pewność, że nasza maszyna jest dobrze przygotowana do sezonu.

Nigdy nie jest za późno, aby zacząć swoją przygodę z dwoma kołami. Jeśli postawimy pierwszy krok, każdy kolejny może być tylko kwestią czasu. Dziś kupujesz
Nigdy nie jest za późno, aby zacząć swoją przygodę z dwoma kołami. Jeśli postawimy pierwszy krok, każdy kolejny może być tylko kwestią czasu. Dziś kupujesz rower, a jutro już będziesz się chciał ścigać w maratonach. Nic nie stoi na przeszkodzie. Aleksandra Korn

Czyszczenie ramy roweru i napędu nie traktujcie jako zło konieczne, tylko przyjemność. Zróbcie sobie kawkę lub herbatkę, wyjdźcie ze swoją maszyną na balkon, klatkę schodową lub na zewnątrz, gdzieś na świeże powietrze i zróbcie to, co musicie zrobić. Jeśli macie choć trochę korby rowerowej jak ja, tego typu zabiegi pielęgnacyjne maszyny powinny wam sprawiać przyjemność. Oczywiście nie jest to regułą. ;) Przyznam jednak, że nic nie daje takiej satysfakcji, jak poczucie dobrze ogarniętego jednośladu, który jest czysty, nasmarowany i gotowy do dalszej jazdy.

Poczucie dobrze wydanych pieniędzy

Podsumowując, rower jest... gwarancją nie stania w korkach. Opóźnia globalne ocieplenie, nie emituje zanieczyszczeń, jest cichy jak mysz, ułatwia przemieszczanie się, nie wymaga opłat za parkowanie, gaz, paliwo i ubezpieczenie, sprawia, że czujemy się jakbyśmy "latali". Ponadto kształtuje ciało, buduje kondycję, gwarantuje satysfakcję, zapewnia niesamowite wrażenia i przede wszystkim wywołuje uśmiech na naszej twarzy - w tym ostatnim przypadku na pewno swoje robią również endorfiny. Za porządny jednoślad kupiony u specjalistów trzeba zapłacić od ok. 1 tys. do 3 tys. zł. To rzeczywiście kilkaset złotych więcej niż w markecie, ale taki zakup gwarantuje nam spokój i zapewnia poczucie dobrze wydanych pieniędzy.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

A
Aleksander

Witam.

W żadnym sklepie rowerowym nie można wypożyczyć roweru na jeden dzień, czy nawet wykonać jazdę próbną. Po przejechaniu kilku kilometrów można stwierdzić czy rower pasuje do ciała czy nie. Po kupnie roweru byłem zmuszony do kilku modyfikacji: siodełko , kierownica, chwyty itp. Kupując samochód za większe pieniądze można go wypożyczyć i sprawdzić czy pasuje a roweru nie.

S
Stąd

Po przeczytaniu tego artykułu, zapewne sponsorowanego mocno, mam inne rozwiązania.

Na jesień jechać do Świebodzina i kupić przy fabryce rower który w wyspecjalizowanym sklepie kosztuje 3 x więcej.

Drugie to na giełdzie samochodowej, przez internet. Ludzie ulegają modzie i takim fachowcom i sprzedają lub używane z Niemiec.

Trzecie to posłuchać "pana" i płacic za serwis roweru prawie, jak za auto, bo nie naumiało się serwisować sprzętu. A odrobina smykałki, wiedzy nie zaszkodzi.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3