Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak mieć udane wakacje?

Katarzyna Borek 0 68 324 88 37 [email protected]
fot. sxc.hu
Przede wszystkim musisz dobrze wybrać biuro turystyczne. A potem podpisać umowę, która będzie chroniła również i twoje interesy. W naszym poradniku podpowiadamy, jak to zrobić.

Podstawowe informacje

Jeśli wyjeżdżasz na urlop z profesjonalnym organizatorem musisz wiedzieć, że tylko dla nas wszyscy działają pod szyldem biura turystycznego. Fachowo mówimy o trzech rodzajach przedsiębiorców, którzy działają w tej branży. Są to:

1 Organizator - oferuje usługę kompleksową obejmującą transport, nocleg, wyżywienie, opiekę pilota itd. On w pełni odpowiada wobec ciebie za realizację wakacyjnej oferty.

2 Pośrednik - ogranicza się do znalezienia dla nas najwłaściwszej propozycji dot. noclegu, transportu itp.

3 Agent turystyczny - jedynie reprezentuje innego przedsiębiorcę, który (a nie agent) odpowiada przed tobą za ew. niedoróbki.

Czytaj ofertę

Bardzo dokładnie przestudiuj informacje zawarte w broszurach, folderach, katalogach czy na stronie internetowej. Zgodnie z prawem oferta turystyczna nie może wprowadzać cię w błąd. Musi natomiast zawierać wszystkie podstawowe, istotne elementy proponowanej nam usługi. O szczegóły wypytaj przed podpisaniem umowy, bo potem będzie już za późno!

Interesujących ci danych szukaj w materiałach informacyjnych. Są to wszelkie broszury, foldery, katalogi itp. Szczególnie zwróć uwagę na:

* cenę imprezy lub usługi oraz sposób jej ustalenia - jeśli nie jest podana w złotówkach wypytaj, po jakim kursie waluty będzie przeliczana (z dnia wpłaty zaliczki czy też ostatecznej kwoty). Sprawdź, co dokładnie obejmuje i na jakich zasadach może ulec zmianie;

* trasa imprezy i miejsce pobytu - położenie, zasady dojazdu, kategorie hotelu;

* kategorię hotelu - pamiętaj, że nie ma jednolitych standardów określających klasę obiektów na całym świecie. Pięć gwiazdek w Egipcie może odpowiadać raptem trzem w Polsce;

* rodzaj, klasa, kategoria lub opis środka transportu;

* ilość i rodzaj posiłków;

* program zwiedzania i atrakcji turystycznych;

* kwotę lub procentowy udział zaliczki w cenie imprezy turystycznej lub usługi oraz termin zapłaty całej kwoty;

* termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń (jeżeli realizacja usług jest od tego uzależniona!);

* podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne z niej wynikające;

* ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w danej imprezie turystycznej.

Jeśli na podstawie tych informacji podpiszesz umowę (która nie zawiera postanowień odmiennych), stają się obowiązującą częścią umowy! Oprócz tego powinny się w niej znaleźć także m.in. dane określające organizatora turystyki - jego numery wpisu do rejestru oraz identyfikacji podatkowej (NIP), a także dane imienne osoby, która się podpisała.

Zadbaj, by w umowie był rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela, także sposób i termin zgłaszania reklamacji.

Sprawdź firmę

TU SĄ PRZEPISY

Ustawa z 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r., Nr 223 poz. 2268 ze zm.).

Gdy już masz interesującą cię ofertę, teraz sprawdź wiarygodności "twojego" organizatora. Zapytaj znajomych, poszukaj opinii w internecie. Pamiętaj, że wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, zrzeszenie w Polskiej Izbie Turystyki itp. jest jedynie dowodem legalności biura, a nie potwierdzeniem jakości usług.

Podpisujemy umowę

Umowa o świadczenie usług turystycznych zawsze musi być na piśmie - nawet jeśli wykupujesz urlop przez internet. Wcześniej organizator musi poinformować cię o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej. A także o możliwości zawarcia ubezpieczeń: od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie i zakresu od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.

Zmiana warunków

Czasami przed rozpoczęciem imprezy organizator musi zmienić istotne warunki umowy. Musi niezwłocznie cię o tym powiadomić - a ty masz wtedy prawo zadecydować, czy zgadzasz się na proponowane zmiany, czy rezygnujesz z umowy.

W takim wypadku możesz zażądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wpłaconych pieniędzy. Prawo do odszkodowania nie przysługuje ci, jeżeli organizator odwołuje imprezę z powodu:

* zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie i organizator powiadomił cię o tym na piśmie w uzgodnionym terminie,

* siły wyższej powodującej niemożność wykonania usługi, np. powodzi w miejscu, do którego miałeś pojechać,

Inne powody mogą być podstawą do zażądania odszkodowania, jeżeli poniosłeś jakąś szkodę z tego powodu. Na przykład nie mogłeś znaleźć w tym terminie innej imprezy za porównywalne pieniądze i musiałeś zapłacić więcej, żeby nie spędzić urlopu w domu.

Podwyższenie ceny

Cena imprezy może wzrosnąć tylko jeśli przewiduje to umowa - i nie później niż na 20 dni przed wyjazdem! Organizator może podwyższyć cenę tylko wtedy, gdy udokumentuje, że wzrosły:

1 Koszty transportu

2 Opłaty urzędowe, podatki lub opłaty należne za takie usługi, jak: lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych

3 Kursy walut.

Wzrost ceny - nawet uzasadniony - jest zmianą istotnego warunku umowy i w takiej sytuacji masz prawo zrezygnować z wyjazdu.

Atrakcje na papierze

Jeśli w czasie trwania danej imprezy organizator nie wykonuje przewidzianych w umowie usług stanowiących istotną część programu, ma obowiązek zaproponować zastępcze atrakcje. Na przykład zamiast wyprawy do piramid może być wycieczka do Aleksandrii.

Taka zmiana nie może cię jednak więcej kosztować i być na podobnym poziomie. Jeśli jej jakość jest niższa, możesz żądać odpowiedniego obniżenia ceny imprezy. Z uzasadnionych powodów, np. zdrowotnych, możesz nie zgodzić się na taką zamianę świadczeń. Również masz wtedy prawo do odszkodowania lub zmniejszenia ceny wyjazdu.

Odpowiedzialność

Organizator wypoczynku odpowiada za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie usługi, np. gorsze niż zapewniane przy zawieraniu umowy warunki w hotelu, brak dodatkowych wycieczek, brak wyżywienia itd. Nie może zasłaniać się wymówką, że to hotel nie dopełnił obowiązków.

Przy określaniu roszczeń z tytułu nienależytego wykonania zobowiązania przez biuro, stosuje się czasami tzw. tabelę frankfurcką. Podano w niej w sposób procentowy zniżki ceny umownej w stosunku do uchybienia przez organizatora konkretnym warunkom umowy. Jeśli chodzi o kiepskie wyżywienie, to przykładowo obniżki ceny wynoszą: * monotonny jadłospis - 5 proc. * niewystarczająca liczba ciepłych posiłków -10 proc. * zepsute posiłki do - 30 proc.

Masz też prawo do zadośćuczynienia wynikającego z twojego prawa do urlopu (wypoczynku), które może być uznane za dobro osobiste.

Terminy reklamacyjne

Jeżeli w trakcie imprezy stwierdzisz wadliwe wykonywanie umowy, powinieneś niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz organizatora turystyki. O tym kogo konkretnie, w jakiej formie i w jakim terminie określa umowa, dlatego zawsze miej ją przy sobie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska