Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak odróżnić ogumienie letnie od zimowego

Czesław Wachnik
Opony letnie łatwo odróżnimy od ogumienia zimowego.
Opony letnie łatwo odróżnimy od ogumienia zimowego. Fot. Marcin Marcinkowski
Na pytania Czytelników odpowiada Czesław Wachnik, redagujący dodatek ,,Za Kierownicą''.

Zbliża się wiosna, ale mnie nie stać na nowe opony letnie. Dlatego chcę kupić używane. Po czym poznać, że nie jest to ogumienie zimowe? A takie bardzo często można jeszcze spotkać na giełdach.

- Najłatwiej po bieżniku. Opony zimowe mają dużo nacięć tzw. lamelek, które pozwalają na wgryzanie się w śnieg czy oblodzoną nawierzchnię. Inny sposobem jest poszukanie na boku opon znaku oznaczającego porę roku. Letnie mają stylizowane słońce, a zimowe płatek śniegu, lub też litery ,,M+S". Nie powinniśmy też kupować opon mających ponad pięć lat. Straciły one wiele ze swoich zalet. Datę produkcji znajdziemy na boku, np. cyfry 2004 oznaczają 20. tydzień 2004 roku. Szczególnie unikajmy opon oznaczonych trzema cyframi, bo zostały wyprodukowane przez 2000 rokiem.
Czy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny auta, jeśli jego właściciel nie opłacił drugiej raty ubezpieczenia komunikacyjnego OC. Słyszałem, że wprowadzono zmiany?

- Zmiany mają dopiero wejść w życie. Zgodnie z nimi nie będzie obowiązku wożenia dowodu wpłat ubezpieczenia OC. Na razie jednak, zgodnie z ustawą ubezpieczeniową z 22 maja 2003 roku w razie kontroli, zmotoryzowany ma obowiązek okazania dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy ubezpieczenia OC lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie. Dlatego przy kontroli powinniśmy mieć przy sobie polisę OC, którą należy okazać policjantowi. To w zupełności wystarczy.
Wielokrotnie będąc na rondzie na Trasie Północnej, na przedłużeniu ulicy Sulechowskiej w Zielonej Górze, o mało nie zostałem uderzony przez inne auto. Nagminną praktyką wielu kierowców jest, że jadą wewnętrznym pasem, a potem gwałtownie skręcają, tuż przed samochodem poruszającym się po pasie zewnętrznym. Jaki są zasady zjazdu z takiego ronda?

- Opisane praktyki są niezgodne z przepisami. Jeśli chodzi o zjazd z ronda, to reguluje to art. 22, punkt 4 Kodeksu drogowego:,, Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać ''. Czyli pojazdy jadące wewnętrznym pasem, chcąc zjechać z ronda, muszą wcześniej ustąpić pierwszeństwa tym, które jadą zewnętrznym pasem.
Ostatnio dostałem punkty karne. Jako, że miałem wcześniej też punkty, nie bardzo wiem, kiedy są one kasowane. Czy w roku kalendarzowym czy po roku od ich naliczenia. Proszę o odpowiedź.

- Każdy naliczony punkt jest ważny w ciągu roku od dnia, w którym został przyznany. To oznacza, że także po roku jest kasowany. A więc jeśli np. w marcu br. dostaniemy 10 punktów, to musimy jeździć tak ostrożnie, by do marca 2010 roku nie dostać dalszych 14 punktów. W przeciwnym wypadku stracimy prawo jazdy. Chyba, że wcześniej zaliczymy specjalny kurs, dzięki któremu z naszego konta zostanie wymazane 6 punktów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska