Jak prowadzić firmę przewozową

STEFAN CIEŚLAZaktualizowano 
Daniel (z lewej) i Mariusz Gołębiowscy są współwłaścicielami rodzinnej firmy Gołębiowski Transport, założonej Gorzowie Wlkp. w 1989 r. W firmie pracuje 40 osób, niektórzy od początku. - Zaczynaliśmy od przewozów krajowych, dziś wozimy towary po całej Europie - mówią.
Daniel (z lewej) i Mariusz Gołębiowscy są współwłaścicielami rodzinnej firmy Gołębiowski Transport, założonej Gorzowie Wlkp. w 1989 r. W firmie pracuje 40 osób, niektórzy od początku. - Zaczynaliśmy od przewozów krajowych, dziś wozimy towary po całej Europie - mówią. fot. Kazimierz Ligocki
Założenie dziś firmy transportowej, to zamierzenie wymagające sporych inwestycji w pojazdy oraz starań o zdobycie certyfikatów i licencji.

Z doświadczeń właścicieli takich firm wynika, że najlepszą porą na założenie firmy jest lato, bo to pora przewozowych żniw. Zimę i wiosnę można przeznaczyć na zdobycie certyfikatu kompetencji zawodowych i licencji transportowej, bez których firma nie może działać.

EGZAMIN W WARSZAWIE, LICENCJA U STAROSTY. Certyfikat kompetencji zawodowych powinna mieć osoba zarządzająca firmą, niekoniecznie jej właściciel. Egzaminy organizuje Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie, można je zdać w wytypowanych przez niego 25 ośrodkach egzaminacyjnych w kraju. Lubuszanom najbliżej jest do Szczecina, Pniew i Poznania. Najczęściej jednak na egzaminy trzeba jeździć do Warszawy. Szczegółów dowiedzieć się można ze strony internetowej www.its.home.pl.

Egzamin jest trudny, znać trzeba prawo, księgowość, zarządzanie, finanse. Certyfikat na przewozy krajowe kosztuje 700 zł, na międzynarodowe 800 zł. Nie jest tanio także ze zdobyciem u starosty licencji transportowej. Trzeba przedstawić wypis z ewidencji działalności gospodarczej lub KRS, jeśli założyliśmy spółkę, kopię certyfikatu kompetencji zawodowej, REGON, NIP, zaświadczenie o niekaralności, wykaz pojazdów z ich dowodami rejestracyjnymi, oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców.

.

Licencja kosztuje od 1 do 3 tys. zł, w zależności na jaki okres zostanie wydana. Ale staroście przedstawić też trzeba zabezpieczenie finansowe, na pierwszy samochód 9 tys. euro i po 5 tys. euro na każdy następny. To na wypadek gdyby pojazd z ładunkiem klienta zniknął bez śladu. Zabezpieczeniem mogą być pojazdy, ale nie leasingowane, weksle, hipoteka na domu.

POJAZDY I PRACOWNICY. Firma powinna mieć biuro z adresem, telefonem i sekretarką przyjmującą zlecenia. Ale niekoniecznie, bo biuro właściciel firmy może mieć w domu, w reklamach podawać prywatny telefon komórkowy, a księgowość zlecić na zewnątrz. Bo ważniejsze są solidne pojazdy i zaufana załoga.

Samochód to narzędzie pracy i najbardziej ekonomiczne są auta nowe. Ale porządne iveco, ford, man czy mercedes z opuszczaną windą, to wydatek 200 i więcej tysięcy złotych. Ciągniki siodłowe z naczepami, to już milionowe wydatki. Do inwestycji w firmę zaliczyć też trzeba wózki widłowe, wciągarki czy solidne pudła i folię do pakowania. Fachowcy z branży przekonują jednak, że jeszcze ważniejsi od solidnych aut i wyposażenia są ludzie. Dlatego na początek szef firmy z konieczności musi być kierowcą i ładowaczem, a do pomocy angażować szwagra czy zaufanego kolegę.

Rzetelność i uczciwość ludzi, to najważniejszy klucz do powodzenia firmy, której klienci powierzają firmowy czy prywatny majątek. Takim ludziom trzeba też odpowiednio płacić, warto również zadbać o uniformy z logo firmy. To także element wiarygodności firmy, równie skuteczny jak reklama w prasie czy internecie. Jednak najlepszą reklamą jest poczta pantoflowa klienta, który skorzystał z usługi i nic mu w czasie przewozu nie zginęło, ani nie zostało uszkodzone.

29 grudnia podpowiemy, jak założyć warsztat serwisowy sprzętu RTV i AGD

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

m
mika656

Planuję wydrukować plakaty i ulotki dla mojej firmy i znalazłam na necie tanią drukarnię, mają dobre ceny i szybki czas realizacji ale chciałam się poradzić czy, ktoś już korzystał z ich usług? Czy ktoś mógłby coś więcej powiedzieć, doradzić? strona drukarni:
www.drukowanieulotek.pl

j
johnympl

No toscie zachęcili ''ale ciągniki siodłowe to juz milionowe wydatki'' to po co wogole zaczynacie temat?
Byle widac było ze coś piszemy nie wazne czyto komus sie przyda czy nie byle pisac.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3