Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak się dostać na leczenie do lekarza specjalisty

Ilona Burkowska Konsultacja: Lubuski Oddział Wojewódzki NFZ
Aby dostać się do lekarza specjalisty, musisz mieć skierowanie od rodzinnego. Ale od tej zasady są wyjątki! Od razu możesz zarejestrować się między innymi do dentysty.
Aby dostać się do lekarza specjalisty, musisz mieć skierowanie od rodzinnego. Ale od tej zasady są wyjątki! Od razu możesz zarejestrować się między innymi do dentysty. DiGiTouch
Musisz pójść do specjalisty? Zobacz, do jakiego lekarza możesz się wybrać bez skierowania. Sprawdź, kiedy możesz… ominąć kolejkę. Dowiedź się, co to znaczy, że pacjent jest przypadkiem pilnym.

Kolejki do specjalistów spędzają sen z powiek wszystkim pacjentom. Zanim jednak się do takiego specjalisty wybierzemy, musimy otrzymać skierowanie od naszego lekarza rodzinnego (lub innego lekarza pracującego w ramach umowy z NFZ).

UWAGA
Do skierowania lekarz powinien dołączyć wyniki badań, jakie nam wykonał, a które potwierdzają wstępne rozpoznanie, z jakim jesteśmy kierowani na konsultację specjalistyczną.

Na taką konsultację oczywiście udajemy się do poradni specjalistycznej. W wyjątkowych sytuacjach, lekarz specjalista ma możliwość udzielić porady w domu, musi to być jednak uzasadnione naszym stanem zdrowia. W praktyce zdarza się to bardzo rzadko.
Specjalista ma obowiązek poinformować lekarza rodzinnego o przebiegu leczenia, a ten - na podstawie przekazanej informacji - może wystawić nam receptę na lek zalecony do terapii przez specjalistę.

BEZ SKIEROWANIA

Do niektórych lekarzy specjalistów nie jest wymagane skierowanie. Od razu, bez wizyty u rodzinnego, możemy więc zarejestrować się do:

* ginekologa i położnika;

* dentysty;

* dermatologa;

* wenerologa;

* onkologa;

* okulisty;

* psychiatry.

SĄ WYJĄTKI

Pewne grupy pacjentów mają prawo do wizyty bez skierowania u wszystkich specjalistów. Są to:

* chorzy na gruźlicę;

* zakażeni wirusem HIV;

* inwalidzi wojenni i wojskowi, osoby represjonowane oraz kombatanci;

* cywilne niewidome ofiary działań wojennych;

* uzależnieni od alkoholu, środków odurzających i środków psychotropowych (w zakresie leczenia odwykowego);

* uprawnieni żołnierze lub pracownicy w zakresie leczenia urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami kraju;

* weterani poszkodowani - w zakresie leczenia urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa.

POZA KOLEJNOŚCIĄ

Co ważne, prawo do korzystania ze świadczeń zdrowotnych, a więc i opieki specjalistycznej poza kolejnością, mają:

* zasłużeni honorowi dawcy krwi;

* zasłużeni dawcy przeszczepu;

* inwalidzi wojenni i wojskowi oraz kombatanci;

* uprawnieni żołnierze lub pracownicy - w zakresie leczenia urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami kraju;

* weterani poszkodowani - korzystają poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa.

UWAGA
Pacjent podczas rejestracji na wizytę lekarską ma obowiązek okazać się dokumentem potwierdzającym wyżej wymienione uprawnienia.

W KOLEJCE I BEZ

1. Osoby, które nie mają uprawnień do korzystania ze świadczeń zdrowotnych bez kolejki, są wpisywane w rejestr osób oczekujących.

2. Każda placówka musi prowadzić taki rejestr.

3. Lekarz kierując pacjenta na przykład do lekarza specjalisty, ocenia jego stan zdrowia, biorąc pod uwagę rokowania co do dalszego przebiegu choroby, choroby współistniejące oraz ewentualne inne zagrożenia.

3. Lekarze muszą zakwalifikować pacjentów do dwóch kategorii:

* przypadek pilny (wówczas lekarz dokonuje odpowiedniej adnotacji na skierowaniu); oraz

* przypadek stabilny.

ZAPAMIĘTAJ
Pacjent zakwalifikowany jako przypadek pilny korzysta z przywileju pierwszeństwa umieszczenia na liście oczekujących. Co ważne, zmiana terminu - zarówno na wcześniejszy, jak i późniejszy (z różnych przyczyn) - leżąca po stronie przychodni może nastąpić po poinformowaniu pacjenta w każdy dostępny sposób o tej zmianie i przyczynie.

LEKARZ WYBIERA

Pacjent nie płaci za badania zlecone przez specjalistę. Należy je wykonać w laboratorium, pracowni diagnostycznej, wskazanej przez lekarza. Jedynie w przypadku niektórych badań tzw. kosztochłonnych, na przykład tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego, gastroskopii i kolonoskopii, wybór placówki należy do pacjenta. Może się zgłosić do dowolnej pracowni mającej podpisany kontrakt z NFZ.

* Wykaz badań, na które może skierować nas lekarz rodzinny jest ściśle określony w rozporządzeniu ministra zdrowia z 31 sierpnia 2009 r. Dz. U. Nr 139 poz.1139 w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.

* Za badania będziemy musieli natomiast zapłacić, jeżeli przyjdziemy ze skierowaniem wystawionym przez lekarza z gabinetu prywatnego.

NIE BLOKUJ KOLEJKI

Zapisałeś się na jedno skierowanie do tego samego specjalisty w kilku przychodniach? Pamiętaj, że w ten sposób łamiesz przepisy, a dodatkowo sztucznie wydłużasz kolejki. Jak najszybciej więc zdecyduj , do której przychodni pójdziesz, a w pozostałych odwołaj wizytę. Powiadom także przychodnię, jeśli z jakiegoś powodu nie możesz przyjść do lekarza. Z Twojego miejsca skorzysta inny potrzebujący pacjent.

NIE WYMUSISZ SKIEROWANIA

Twój lekarz rodzinny nie chce dać Ci skierowania na dodatkowe badania? Zastanawiasz się, czy można go do tego zmusić? Odpowiadamy: nie można.

ZAPAMIĘTAJ
Pacjent nie może wymusić na lekarzu wystawienia skierowania na badanie ani do specjalisty. O tym, czy należy wykonać jakiekolwiek dodatkowe badania albo skierować pacjenta do specjalisty, decyduje lekarz prowadzący.

Pamiętaj jednak, że jako pacjent masz prawo wyboru lekarza, u którego chcesz się leczyć. Ta zasada dotyczy zarówno rodzinnego, jak i specjalisty. Jeśli więc nie jesteś zadowolony z opieki Twojego rodzinnego, możesz go zmienić. Albo - jeśli masz wątpliwości co do prawidłowości leczenia - złożyć skargę na lekarza do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej przy okręgowej izbie lekarskiej w Twoim województwie. Co ważne, nie ma przepisów mówiących o tym, ile razy i na jakie badania ma nas skierować lekarz rodzinny.

W AMBULATORIUM

ZAPAMIĘTAJ
Ambulatorium to przychodnia lekarska, na przykład przy szpitalu.

1. Gdy nagle się rozchorujesz lub już chorujesz przewlekle, a Twój stan nagle się pogorszył - dojeżdżasz do ambulatorium sam.

2. Jeśli z powodu stanu Twojego zdrowia nie możesz sam dojechać, wtedy lekarz dojedzie do Ciebie.

3. Czasami w nocy, weekendy lub święta potrzebna nam jest pomoc pielęgniarki (zrobienie zastrzyku, zmiana opatrunku itd.). Jeśli sami nie możemy dotrzeć do ambulatorium, dzwonimy do pielęgniarki, aby się z nią umówić. Przyjedzie do domu, ale pamiętajmy, że na takie zabiegi musimy mieć zlecenie od lekarza, który ma umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia.

WAŻNE
Lekarz rodzinny oraz pielęgniarka środowiskowo-rodzinna mają obowiązek poinformować swoich pacjentów o tym, gdzie mogą się zgłaszać po pomoc medyczną, gdy oni nie pracują - czyli od poniedziałku do piątku w godz. 18.00-8.00, a także w dni wolne od pracy i w święta. Taka informacja powinna znajdować się w każdej przychodni, czyli w miejscu udzielania świadczeń medycznych w dni robocze.

SKŁADAMY SKARGĘ

Nie jesteś zadowolony z opieki lekarza? Uważasz, że lekceważy Twoja chorobę? W takiej sytuacji możesz złożyć skargę!

Na leczenie

Możesz ją złożyć w każdej jednostce służby zdrowia, która działa w ramach ubezpieczenia zdrowotnego NFZ. W widocznym miejscu powinna tam się znajdować wywieszona informacja o dniach i godzinach, w których możesz zgłosić swoje uwagi, zażalenia, wnioski itd. Pamiętaj, że poskarżyć możesz się ustnie lub pisemnie - za potwierdzeniem przyjęcia.

Na zachowanie

Jeśli Twoja skarga dotyczy niewłaściwego zachowania personelu medycznego (lekarza, pielęgniarki, rejestratorki), najpierw powinieneś interweniować u ich bezpośredniego przełożonego. Możesz też skierować skargę do wydziału skarg i wniosków w oddziale wojewódzkim NFZ.

Na brak należytej staranności

W tej sytuacji skarżysz się, jeśli sprawa dotyczy:

* braku należytej staranności w wykonywanej praktyce medycznej;

* popełnionych błędów w leczeniu;

* postępowania sprzecznego z zasadami etyki zawodowej lub naruszenia przepisów o wykonywaniu zawodu lekarza lub pielęgniarki i położnej - w takich sytuacjach możesz się zwrócić do rzecznika odpowiedzialności zawodowej, który działa przy okręgowej i naczelnej izbie lekarskiej oraz przy okręgowej i naczelnej izbie pielęgniarek i położnych.

Baza firm z Twojego regionu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska