Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak skutecznie zareklamować towar

Irena Boguszewska Katarzyna Borek
Robiąc zakupy, pamiętaj: polskie prawo nie przewiduje zwrotu pełnowartościowego towaru. Można to zrobić wyłącznie wtedy, jeśli taką możliwość przewidują wewnętrzne ustalenia danego sklepu.
Robiąc zakupy, pamiętaj: polskie prawo nie przewiduje zwrotu pełnowartościowego towaru. Można to zrobić wyłącznie wtedy, jeśli taką możliwość przewidują wewnętrzne ustalenia danego sklepu. sxc.hu
Czeka Cię poważny wydatek finansowy? Chcesz kupić kanapę, lodówkę czy telewizor? Zebraliśmy dla Ciebie praktyczne informacje, dzięki którym unikniesz kłopotów i będziesz wiedział, jak zareklamować towar.

Zbyt ciężko pracujesz na swoje pieniądze, by dać się oskubać na zakupach! Sprzedawcy często tylko mówią, że klient nasz pan... Dlatego lepiej żebyś wiedział, czego możesz się spodziewać w sklepie i jakie masz prawa.

CENA

1. Sprzedawca musi Ci podać cenę oferowanego towaru oraz jego cenę jednostkową - chyba że jest to ta sama kwota.

2. Przy sprzedaży:

* na raty

* na przedpłaty

* na zamówienie

* według wzoru lub na próbę

* za cenę powyżej 2 tys. zł - sprzedawca musi potwierdzić Ci na piśmie wszystkie istotne postanowienia zawartej umowy.

UWAGA
W pozostałych przypadkach takie pisemne potwierdzenie zawarcia umowy wydaje się na żądanie kupującego. Dokument musi zawierać oznaczenie sprzedawcy, jego adres, datę sprzedaży oraz określenie towaru, ilości i ceny.

OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY

1. Musi udzielić Ci jasnych, zrozumiałych, niewprowadzających w błąd informacji, które wystarczą do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru.

2. W szczególności musi podać m.in.:

* nazwę towaru;

* określenie producenta lub importera;

* znak zgodności wymagany przez odrębne przepisy;

* informacje o dopuszczeniu do obrotu na terenie Polski.

3. Informacje te powinny znajdować się:

* na towarze; lub

* być z nim trwale połączone (gdy jest sprzedawany w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie).

UWAGA
W pozostałych przypadkach sprzedawca ma obowiązek umieścić w miejscu sprzedaży towaru informację, która może zostać ograniczona do jego nazwy, głównej cechy użytkowej oraz wskazania producenta lub importera.

4. W miejscu sprzedaży muszą być zapewnione odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne, które umożliwiają:

* dokonanie wyboru towaru;

* sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.

ZAPAMIĘTAJ
Na żądanie klienta sprzedawca musi wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy.

5. Wraz z towarem musisz dostać wszystkie elementy jego wyposażenia oraz instrukcje obsługi, konserwacji i inne dokumenty wymagane przez odrębne przepisy.

Powinny być sporządzone w języku polskim lub - o ile rodzaj informacji na to pozwala - w powszechnie zrozumiałej formie graficznej. Wymogu używania naszego języka nie stosuje się do nazw własnych i handlowych, znaków towarowych, oznaczeń pochodzenia towarów oraz zwyczajowo stosowanej terminologii naukowej i technicznej.

A co się dzieje, gdy zakupiony przez Ciebie towar okazał się bublem? Wtedy możesz go zareklamować.

ZAPAMIĘTAJ
Kiedyś składałeś reklamację z powodu tak zwanych wad. Obecnie używa się pojęcia niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową. Brzmi strasznie skomplikowanie, ale wcale takie nie jest.

NIEZGODNOŚĆ Z UMOWĄ

Towar jest niezgodny z umową, jeśli:

* nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju rzecz jest zwykle używana - np. kalosze przeciwdeszczowe okazują się nieodporne na wodę;

* nie posiada właściwości, jakie powinny cechować tego rodzaju towar oraz o jakich zapewniał sprzedawca lub producent - na przykład proszek do prania dywanów nie usuwa uporczywych plam, mimo że w reklamie zostały podane takie zapewnienia;

* został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony - ale oczywiście tylko wtedy, jeśli te czynności zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży.

ZAPAMIĘTAJ
Jeśli jednak towar odpowiada powszechnym oczekiwaniom, przyjmuje się, że jest zgodny z umową. Nie oznacza to oczywiście, że tak jest rzeczywiście. Ale w razie sporu sąd będzie domniemywał zgodność z umową. To do Ciebie będzie należało udowodnienie, że jest inaczej.

KIM JEST KLIENT

Sposób i zasady reklamacji towaru zależą m.in. od tego, jako kto go kupujesz:

* czy jako konsument (osoba fizyczna, która kupuje daną rzecz w celu niezwiązanym ze swoją działalnością zawodową lub gospodarczą);

* czy jako przedsiębiorca.

ZAPAMIĘTAJ
Towar kupiony na firmę nie jest tzw. towarem konsumpcyjnym. Gdy więc występujesz jako przedsiębiorca, reklamację składasz na podstawie Kodeksu Cywilnego, a nie na podstawie przepisów konsumenckich.

Gdy występujesz jako konsument, towar reklamujesz według niżej opisanych zasad.

TEGO MOŻESZ ŻĄDAĆ

1. W przypadku towaru niezgodnego z umową kupujący może zażądać od sprzedawcy:

* doprowadzenia rzeczy do stanu zgodnego z umową - przez nieodpłatną naprawę;

* lub wymianę towaru na nowy egzemplarz.

2. Dopiero jeśli naprawa/wymiana są niemożliwe - bo na przykład dany produkt nie jest już produkowany, nie ma go w sklepie albo sprawa wymaga nadmiernych kosztów, Twojej cierpliwości czy czasu - masz prawo domagać się:

* stosownego obniżenia ceny - przepisy nie mówią, ile konkretnie ma wynosić obniżka, co oznacza, że klient i sprzedawca sami umawiają się na jakąś kwotę;

* odstąpienia od umowy - czyli oddania bubla i odzyskania pieniędzy.

ZAPAMIĘTAJ
Nie możesz od razu zażądać zwrotu pieniędzy lub obniżenia ceny wadliwego towaru. Najpierw musisz się zgodzić na naprawę lub wymianę towaru.

SKŁADAMY REKLAMACJĘ

1. Najlepiej zrobić to na piśmie.

2. Masz na to do dwóch miesięcy od wykrycia usterki. Jeśli zawiadomisz go po upływie tego terminu, tracisz prawo do reklamacji. Możesz ją złożyć, ale pozostaje Ci liczyć jedynie na dobrą wolę handlowca, który może, ale nie musi rozpatrywać skargi.

3. Sprzedawcę - bo to zawsze do niego składasz reklamację - zawiadamiasz osobiście przekazując swoje pismo albo za pośrednictwem poczty.

UWAGA
Dla ważności zawiadomienia liczy się data stempla pocztowego, a nie data dotarcia przesyłki do sprzedawcy.

4. Sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie twojej reklamacji. Jeśli nie zrobi tego w tym terminie, to tak, jakby ją uznał.

Niestety, nawet rozpatrzenie sprawy na Twoją korzyść nie oznacza, że reklamacja została załatwiona. Bo prawo nie określa terminu, w którym ma być naprawiony lub wymieniony twój towar. Mówi jedynie, że musi się to stać w "odpowiednim czasie". W razie sporu to sąd decyduje, czy roszczenia zostały zrealizowane w tym terminie. Dlatego pilnuj, by sprzedawca koniecznie określił czas naprawy lub wymiany towaru na piśmie.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPRZEDAWCY

Trwa dwa lata. Ale od tej zasady jest jeden bardzo korzystny wyjątek! W przypadku, gdy stwierdzisz niezgodności towaru z umową przed upływem sześciu miesięcy od daty jego wydania, przyjmuje się, że istniała już w tamtej chwili. Udowodnienie, że było inaczej spada na sprzedawcę! Oznacza to, że to on musi Ci udowodnić, że wydał towar bez wad.

Przykład: kupiłeś łóżko, do którego złożenia potrzebne były śrubki. Jeśli okazało się, że nie było ich w komplecie, nie musisz się tłumaczyć z braku. Pamiętaj jednak, że ta korzystna zasada działa wyłącznie przez pół roku od chwili wydania towaru. Po tym czasie brak śrubek staje się Twoim problemem, dlatego zawsze sprawdzaj kompletność towaru. Nawet jeśli nie zamierzasz go używać w najbliższym czasie.

ZAPAMIĘTAJ
Prawo nie przewiduje zwrotu pełnowartościowego towaru. Możesz to zrobić, ale wyłącznie wtedy, jeśli przewidują to wewnętrzne ustalenia sklepu.

KIEDY TWOJA WINA

1. Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową, o której wiedziałeś lub - oceniając rozsądnie - powinieneś wiedzieć.

W praktyce oznacza to, że jeśli sprzedawca zapoznał cię z instrukcją użycia, konserwacji towaru itd., to postępując niezgodnie z tymi zapisami, nie możesz go reklamować

2. Sprzedawca nie ponosi również także odpowiedzialności za usterki wynikłe z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez konsumenta.

GWARANCJA CZY REKLAMACJA

Gwarancja to kolejna forma, z której możesz skorzystać, jeśli kupiony przez Ciebie towar będzie niezgodny z umową. Tobie jako kupującemu gwarancji udziela dobrowolnie tzw. gwarant.
Może nim być producent, importer, hurtownik lub też sam sprzedawca. Informacji o tym, kto nim jest, szukaj w dokumencie gwarancyjnym. To właśnie do gwaranta zgłaszasz się z wadliwym towarem.

To Ty decydujesz, czy chcesz skorzystać z prawa do gwarancji, czy też do reklamacji z powodu niezgodności towaru z umową. Twoja decyzja o wyborze jest ostateczna - ale ogranicza się jedynie do tej konkretnej usterki. Oznacza to, że gdy wystąpią kolejne, ponownie będziesz mógły wybierać między jedną, a drugą możliwością.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska