1. Podstawowa opieka zdrowotna (tzw. POZ) to bezpłatna, powszechnie dostępna i najważniejsza część systemu opieki zdrowotnej.
2. Jako osoby korzystające z usług zdrowotnych możemy sobie wybrać w ramach POZ:
* lekarza;
* położną;
* pielęgniarkę.
WAŻNE
Lekarz, pielęgniarka czy położna nie muszą pracować w tej samej przychodni. Te świadczenia nie są w pakiecie. Możemy na przykład zapisać się do lekarza z najbliższej przychodni oraz wybrać pielęgniarkę, która prowadzi prywatną praktykę i ma podpisany kontrakt z NFZ. Nie musimy również zapisywać dzieci do przychodni, do której sami należymy. Mamy prawo wybrać dla nich medyka w innej placówce.
TAK ZMIENIAMY
1. Lekarza rodzinnego, pielęgniarkę i położną można bezpłatnie zmienić dwa razy w roku kalendarzowym. Możemy to zrobić na przykład co pół roku, ale też co dwa miesiące.
2. Jeśli chcemy zmienić medyka częściej, będziemy musieli zapłacić 80 zł.
UWAGA
Od tej reguły są oczywiście pewne wyjątki. Może się zdarzyć, że na przykład zmienimy miejsce zamieszkania albo lekarz zlikwiduje praktykę - wtedy nie musimy wnosić opłaty. W przypadku zmiany powinniśmy u nowo wybranego lekarza czy pielęgniarki złożyć druk deklaracji.
ZASADY PRZYJĘĆ
Lekarz rodzinny najczęściej przyjmuje nas w dniu, w którym się rejestrujemy. Czasem jednak zostajemy zapisani na inny termin. Czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne? Okazuje się, że tak. Wszystko zależy od okoliczności i dolegliwości, jakie zgłasza pacjent. Zdarza się, że chodzi mu na przykład o przepisanie recepty. Wówczas, po konsultacji z pacjentem, taką wizytę można przełożyć. Zawsze jednak to lekarz, oceniając na podstawie rozmowy stan zdrowia pacjenta, decyduje o tym, czy wizyta jest konieczna.
ZAPAMIĘTAJ
Takiej decyzji nie może podejmować pracownik rejestracji. Jeśli to on odmawia nam wizyty lekarskiej, poprośmy o rozmowę z doktorem.
W NOCY I W ŚWIĘTA
1. Nasza przychodnia ma obowiązek udzielić nam świadczeń medycznych od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-18.00, z wyjątkiem dni wolnych, świątecznych i w nocy.
2. Po jej zamknięciu powinniśmy szukać pomocy w placówce, która wykonuje świadczenia w ramach umowy z NFZ.
WAŻNE
Informacja o tym, gdzie możemy się zgłosić, musi być wywieszona w każdej przychodni w widocznym miejscu.
3. Nocna opieka lekarska przysługuje pacjentom od godz. 18.00 do godz. 8.00 następnego dnia.
4. Podczas świąt oraz w inne dni wolne od pracy pomoc udzielana jest przez całą dobę.
ZAPAMIĘTAJ
Z porady lekarskiej w nocy, weekendy i święta możemy skorzystać w sytuacji nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia.
Pamiętajmy, aby zabrać ze sobą dokument potwierdzający nasze prawo do bezpłatnych świadczeń. Może to być na przykład:
* legitymacja emeryta/rencisty;
* legitymacja ubezpieczeniowa (aktualnie potwierdzona przez płatnika składki);
* zaświadczenie o aktualnie odprowadzonej składce zdrowotnej.
5. W sytuacjach, gdy ze względu na stan zdrowia pacjent nie może przybyć do przychodni, możemy wezwać lekarza do domu.
SKIEROWANIE NA BADANIA
1. Lekarz POZ kieruje pacjenta na badania diagnostyczne w sytuacji, gdy ich wyniki są mu niezbędne do prowadzenia leczenia chorego.
2. Również w przypadku kierowania pacjenta do poradni specjalistycznej czy szpitala, lekarz rodzinny wykonuje te badania (i dołącza ich wyniki do skierowania), które potwierdzają wstępne rozpoznanie, z jakim pacjent kierowany jest na dalszą konsultację lub leczenie.
UWAGA
To lekarz wskazuje miejsce, gdzie bezpłatnie wykonamy zlecone badania.
3. Wykaz badań, na które może skierować nas lekarz rodzinny, jest ściśle określony w rozporządzeniu ministra zdrowia z 31 sierpnia 2009 r. (Dz. U., nr 139 poz.1139) w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.
4. Za badania będziemy musieli natomiast zapłacić, jeżeli przyjdziemy ze skierowaniem wystawionym przez lekarza z gabinetu prywatnego.
TU CIĘ WYLECZĄ
Pacjentów w ramach ubezpieczenia przyjmują nie tylko lekarze pracujący w przychodniach, ale wszyscy, którzy mają podpisany kontrakt z NFZ. Wykaz placówek i lekarzy udzielających pomocy w ramach umowy podpisanej z NFZ można znaleźć na stronie internetowej Twojego oddziału funduszu. Znajdziesz ją, wchodząc na stronę główną funduszu (www.nfz.gov.pl), po lewej stronie zobaczysz pasek z wykazem oddziałów. Klikasz na swój i już jesteś na jego stronie, gdzie znajdziesz wszystkie niezbędne dane.
UWAGA
Idąc do lekarza, nie zapomnij zabrać ze sobą aktualnego dokumentu potwierdzającego, że jesteś ubezpieczony i masz prawo skorzystać z bezpłatnej pomocy medycznej.
TWOJE PRAWA
1. Masz prawo do uzyskania od lekarza informacji o:
* stanie swojego zdrowia;
* rozpoznaniu choroby;
* proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych;
* wynikach leczenia;
* rokowaniu.
PAMIĘTAJ
Masz też prawo do dostatecznie wczesnej informacji o zamiarze odstąpienia przez lekarza od leczenia i wskazania przez niego możliwości leczenia u innego medyka lub w innej placówce.
2. Lekarz i każda osoba wykonująca zawód medyczny ma obowiązek postępować w sposób zapewniający poszanowanie intymności i godności pacjenta.
SKŁADAMY SKARGĘ
Nie jesteś zadowolony z opieki swojego lekarza? Uważasz, że lekceważy Twoją chorobę? W takiej sytuacji możesz złożyć skargę!
Na leczenie
Możesz ją złożyć w każdej jednostce służby zdrowia, która działa w ramach ubezpieczenia zdrowotnego NFZ. W widocznym miejscu powinna tam się znajdować wywieszona informacja o dniach i godzinach, w których możesz zgłosić swoje uwagi, zażalenia, wnioski itd. Pamiętaj, że poskarżyć możesz się ustnie lub pisemnie - za potwierdzeniem przyjęcia.
Na zachowanie
Jeśli Twoja skarga dotyczy niewłaściwego zachowania personelu medycznego (lekarza, pielęgniarki, rejestratorki), najpierw powinieneś interweniować u ich bezpośredniego przełożonego. Możesz też skierować skargę do wydziału skarg i wniosków w oddziale wojewódzkim NFZ.
Na brak należytej staranności
W tej sytuacji skarżysz się, jeśli sprawa dotyczy:
* braku należytej staranności w wykonywanej praktyce medycznej;
* popełnionych błędów w leczeniu;
* postępowania sprzecznego z zasadami etyki zawodowej lub naruszenia przepisów o wykonywaniu zawodu lekarza lub pielęgniarki i położnej - w takich sytuacjach możesz się zwrócić do rzecznika odpowiedzialności zawodowej, który działa przy okręgowej i naczelnej izbie lekarskiej oraz przy okręgowej i naczelnej izbie pielęgniarek i położnych.
TU CI POMOGĄ
* Naczelna Izba Lekarska: ul. Sobieskiego 110, Warszawa, tel. 22 559 13 00, 22 559 13 24; www.nil.org.pl (na jej stronie znajdziesz wykaz adresów okręgowych izb lekarskich).
* Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych: Aleje Ujazdowskie 22, Warszawa, tel. 22 327 61 61 (tam dowiesz się o adresy okręgowych izb).
* Rzecznik Praw Pacjenta: ogólnopolska bezpłatna infolinia 800 190 590 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-21.00. Dodatkowe połączenia (płatne wg stawek operatora): tel. 22 833 08 85 lub 22 635 59 96.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?