Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak złożyć reklamację na nieudane wczasy

(kb)
- Wycieczka za 689 złotych okazała się koszmarem. Wszystko było nie tak, jak to opisano w katalogu! Jak odzyskać choć część pieniędzy? - pyta nasza Czytelniczka.

Małgorzata Cieloch z Urzędu Konkurencji i Konsumentów radzi najpierw zajrzeć do materiałów informacyjnych, które dostaliśmy od organizatora wycieczki. W broszurach, katalogach i prospektach obowiązkowo musi się znaleźć m.in. wykaz środków transportu, ilości i rodzaju posiłków, programu zwiedzania i atrakcji turystycznych.

Jeżeli na podstawie zamieszczonych tam informacji zawarliście umowa, która nie zawiera postanowień odmiennych, atrakcje stają się obowiązującą częścią umowy. Jeśli nie zostaną zrealizowane, wtedy możemy złożyć reklamację.

Do kogo pisać

Reklamację zawsze składamy do organizatora wycieczki, u którego ją wykupiliśmy. To on odpowiada za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie usługi (gorsze niż zapewniane przy zawieraniu umowy warunki w hotelu, brak wyżywienia itd.).

Organizator nie może zasłaniać się wymówką, że to ktoś inny nie dopełnił obowiązków. Przyjmuje się, że to on odpowiada za wszystko. Taki zapis chroni nas, klientów przed lataniem od firmy do firmy. Bo przecież usługi turystyczne zwykle kupujemy w pakiecie, który obejmują różnego typu świadczenia. Przelot liniami lotniczymi, noclegi w hotelu, przejazd autokarem, posiłki w restauracji i wiele innych.

Każda z tych usług może być świadczona przez innego przedsiębiorcę. I w każdym z tych przypadków może dojść do jakiegoś niedopełnienia obowiązków, czyli nienależytego wykonania umowy. Jeżeli w trakcie imprezy stwierdzisz wadliwe wykonywanie umowy, już w trakcie jej trwania (by mieć tzw. podkładkę) powinieneś niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz organizatora turystyki.

O tym kogo konkretnie, w jakiej formie i w jakim terminie określa umowa, dlatego zawsze miej ją przy sobie.

Ważne zapisy

Umowa nie może zawierać postanowień mniej korzystnych dla ciebie niż to wynika z przepisów. A nawet jeśli, to i tak są z mocy prawa nieważne. Tak jest np. w przypadku zapisu, że "Podczas trwania imprezy Biuro Podróży nie bierze na siebie odpowiedzialności za niedogodności w hotelu spowodowane np. czasowym odcięciem ciepłej wody, ogrzewania lub klimatyzacji, naprawą lub konserwacją basenów kąpielowych".

Podobnie nieważna jest wymówka, że organizator nie odpowiada za usługi, które były oferowane jako usługi dodatkowe, wykonywane przez niezależnych wykonawców np. wycieczki fakultatywne, wynajem samochodów.

Takie nieważne są także postanowienia umowy wpisane do tzw. rejestru niedozwolonych klauzul, który można znaleźć na stronach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konkurentów: www. uokik.gov.pl.

Przy określaniu roszczeń z tytułu nienależytego wykonania zobowiązania przez biuro stosuje się czasami tzw. tabelę frankfurcką. Podano w niej w sposób procentowy zniżki ceny umownej w stosunku do uchybienia przez organizatora konkretnym warunkom umowy. Jeśli chodzi o kiepskie wyżywienie, to przykładowo obniżki ceny wynoszą: * monotonny jadłospis - 5 proc. * niewystarczająca liczba ciepłych posiłków -10 proc. * zepsute posiłki do - 30 proc.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska