Warto je znać, by wiedzieć, czego i na jakich zasadach możemy żądać w kontaktach ze służbą zdrowia.
POSZANOWANIE GODNOŚCI
To podstawowe prawo. Lekarz i cały personel medyczny mają obowiązek zachowania w tajemnicy informacji dotyczących twojej choroby. Jest to ich tajemnicą zawodową i służbową.
Musisz czuć się bezpiecznie. Poszanowana powinna być zarówno twoja prywatność, jak i wartości moralne, kulturowe, filozoficzne, przekonania religijne.
DOSTĘP DO INFORMACJI
Możesz:
LEKARZ MUSI POWIEDZIEĆ
TO CI SIĘ NALEŻY
Niezależnie od okoliczności masz prawo uzyskać od lekarza pomoc lekarską w każdym przypadku, gdy zwłoka w jej udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia.
PRAWA DZIECI
Są takie same jak dorosłych. Z jednym wyjątkiem: jeśli mają mniej niż 16 lat, wyrażenie zgody lub odmowy na świadczenie zdrowotne przysługuje osobom je reprezentującym (np. rodzicom).SEKCJA ZWŁOK
Zwłoki osoby, która zmarła w szpitalu, mogą być poddane sekcji. Chyba że za życia wyraziła sprzeciw lub zrobił to jej przedstawiciel ustawowy.Sprzeciw nie dotyczy sytuacji:
1. Podejrzenia o popełnieniu czynu przestępczego.
2. Gdy przyczyn zgonu nie można ustalić w sposób jednoznaczny.
3. Gdy zgon nastąpił przed upływem 12 godzin od przyjęcia do szpitala
4. Zgonu dziecka do 12 miesiąca życia.
ZMIANA LEKARZA
Masz prawo zmienić lekarza rodzinnego, pielęgniarkę tzw. podstawowej opieki zdrowotnej lub położną.Wyboru dokonasz składając specjalną deklarację na formularzu NFZ. Można go dostać w każdej placówce świadczącej usługi POZ (podstawowa opieka zdrowotna), która podpisała umowę z Funduszem. Wzór deklaracji pobierzesz także z internetu na stronie www.nfz-zielonagora.pl.
PRAWO DO SKARGI
Możesz poskarżyć się na leczenie, zachowanie personelu oraz na brak należytej staranności (błędy w leczeniu). Szczegółowo o zasadach i formach składania skargi napiszemy w środę.PIENIĄDZE ZA BŁĘDY
Jako pacjent masz też prawo do odszkodowania. Aby je uzyskać, zwróć się do szefa placówki służby zdrowia, którą uznajesz za winną wyrządzenia szkody. Możesz też skierować się do firmy ubezpieczającej tę placówkę. Każda musi wykupić polisę od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Musi też podać ci nazwę i adres ubezpieczającej ją firmy. Dowiesz się tego także (telefonicznie, pisemnie lub osobiście) w oddziale NFZ.
Jeżeli szpital czy przychodnia odmówią wypłaty odszkodowania, możesz iść do sądu (z powództwem cywilnym).
MUSISZ DOSTAĆ
To m.in. Ci się należy za darmo:
li> leczenie uzdrowiskowe, zaopatrzenie w produkty lecznicze, wyroby medyczne i środki pomocnicze, transport sanitarny, ratownictwo medyczne.
TU CI POMOGĄ
O twoje interesy dba rzecznik praw pacjenta. Na woj. lubuskie jest nim ANNA GWARA.
Możesz się z nią skontaktować:
Katarzyna Borek
0 68 324 88 37
[email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?