Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jakie mamy prawa jako pacjenci

Redakcja
Dziś wyjaśniamy, jakie ogólnie prawa przysługują nam jako pacjentom.

Warto je znać, by wiedzieć, czego i na jakich zasadach możemy żądać w kontaktach ze służbą zdrowia.

POSZANOWANIE GODNOŚCI
To podstawowe prawo. Lekarz i cały personel medyczny mają obowiązek zachowania w tajemnicy informacji dotyczących twojej choroby. Jest to ich tajemnicą zawodową i służbową.
Musisz czuć się bezpiecznie. Poszanowana powinna być zarówno twoja prywatność, jak i wartości moralne, kulturowe, filozoficzne, przekonania religijne.

DOSTĘP DO INFORMACJI
Możesz:

  • wskazać osobę, która będzie upoważniona do dowiadywania się o stan twojego zdrowia,

  • wyrażać zgodę na działania medyczne w sposób świadomy i dobrowolny,

  • zgadzać się lub odmawiać badań lekarskich, diagnostycznych, zabiegu operacyjnego, eksperymentu lub czynności medycznych i pielęgnacyjnych. Musisz mieć pełną informację o ich celu, charakterze i stopniu ryzyka.

  • poddawać się demonstracjom medycznym (dla celów dydaktycznych) tylko, gdy wcześniej jesteś o tym powiadomiony;

  • zastrzec, aby nie pobierać z jego zwłok narządów i tkanek do przeszczepów,

  • zaglądać do swojej dokumentacji medycznej i sporządzać z niej odpisy,

    LEKARZ MUSI POWIEDZIEĆ

  • o stanie twojego zdrowia,
  • proponowanym leczeniu,
  • ryzyku zawartym w proponowanej procedurze leczenia,
  • przewidywanych pozytywnych skutkach terapii,
  • skutkach jej odmowy,
  • rozpoznaniu, rokowaniu i przebiegu leczenia,
  • danych personelu, który odpowiada za twoje leczenie, pielęgnację i opiekę.

    TO CI SIĘ NALEŻY

  • świadczenia zdrowotne - na poziomie, na jaki pozwalają posiadane np. przez szpital możliwości,
  • środki zdrowotne, farmaceutyczne i materiały medyczne,
  • pomieszczenia i wyżywienie odpowiednie do stanu zdrowia,
  • intymność, poszanowanie godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych,
  • kontakt osobisty, telefoniczny lub korespondencyjny z osobami z zewnątrz,
  • dodatkowa opieka pielęgnacyjna sprawowana przez osobę bliską lub inną wskazaną przez siebie,
  • opieka duszpasterska,
  • umieranie w spokoju i godności.

    Niezależnie od okoliczności masz prawo uzyskać od lekarza pomoc lekarską w każdym przypadku, gdy zwłoka w jej udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia.

    PRAWA DZIECI

    Są takie same jak dorosłych. Z jednym wyjątkiem: jeśli mają mniej niż 16 lat, wyrażenie zgody lub odmowy na świadczenie zdrowotne przysługuje osobom je reprezentującym (np. rodzicom).

    SEKCJA ZWŁOK

    Zwłoki osoby, która zmarła w szpitalu, mogą być poddane sekcji. Chyba że za życia wyraziła sprzeciw lub zrobił to jej przedstawiciel ustawowy.

    Sprzeciw nie dotyczy sytuacji:

    1. Podejrzenia o popełnieniu czynu przestępczego.
    2. Gdy przyczyn zgonu nie można ustalić w sposób jednoznaczny.
    3. Gdy zgon nastąpił przed upływem 12 godzin od przyjęcia do szpitala
    4. Zgonu dziecka do 12 miesiąca życia.

    ZMIANA LEKARZA

    Masz prawo zmienić lekarza rodzinnego, pielęgniarkę tzw. podstawowej opieki zdrowotnej lub położną.

  • Za darmo możesz to zrobić dwa razy w roku.
  • Każda kolejna zmiana kosztuje 80 zł. Nic jednak nie zapłacisz, jeśli wykonujesz ten ruch z powodu przeprowadzki lub dany medyk przestał udzielać świadczeń.

    Wyboru dokonasz składając specjalną deklarację na formularzu NFZ. Można go dostać w każdej placówce świadczącej usługi POZ (podstawowa opieka zdrowotna), która podpisała umowę z Funduszem. Wzór deklaracji pobierzesz także z internetu na stronie www.nfz-zielonagora.pl.

    PRAWO DO SKARGI

    Możesz poskarżyć się na leczenie, zachowanie personelu oraz na brak należytej staranności (błędy w leczeniu). Szczegółowo o zasadach i formach składania skargi napiszemy w środę.

    PIENIĄDZE ZA BŁĘDY

    Jako pacjent masz też prawo do odszkodowania. Aby je uzyskać, zwróć się do szefa placówki służby zdrowia, którą uznajesz za winną wyrządzenia szkody. Możesz też skierować się do firmy ubezpieczającej tę placówkę. Każda musi wykupić polisę od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Musi też podać ci nazwę i adres ubezpieczającej ją firmy. Dowiesz się tego także (telefonicznie, pisemnie lub osobiście) w oddziale NFZ.

    Jeżeli szpital czy przychodnia odmówią wypłaty odszkodowania, możesz iść do sądu (z powództwem cywilnym).


    MUSISZ DOSTAĆ

    To m.in. Ci się należy za darmo:

  • badania diagnostyczne (w tym laboratoryjne)
  • świadczenia na rzecz zachowania zdrowia, zapobiegania chorobom i wczesnego wykrywania chorób (w tym obowiązkowe szczepienia ochronne)
  • podstawowa opieka zdrowotna - u lekarza rodzinnego
  • ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne (w poradniach ginekologicznych, dermatologicznych itd.)
  • rehabilitacja lecznicza,
  • świadczenia stomatologiczne,
  • leczenie szpitalne,
  • świadczenia wysokospecjalistyczne,
  • leczenie w domu,
  • badanie i terapia psychologiczna oraz logopedyczna,
  • świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze (w tym również dla umierających)
  • pielęgnacja niepełnosprawnych i opieka nad nimi,
  • opieka nad kobietą w okresie ciąży, porodu, połogu i karmienia piersią,
  • opieka nad płodem, noworodkiem i dzieckiem (w tym ocena stanu jego zdrowia i rozwoju do lat 18)
    li> leczenie uzdrowiskowe, zaopatrzenie w produkty lecznicze, wyroby medyczne i środki pomocnicze, transport sanitarny, ratownictwo medyczne.


    TU CI POMOGĄ

    O twoje interesy dba rzecznik praw pacjenta. Na woj. lubuskie jest nim ANNA GWARA.
    Możesz się z nią skontaktować:

  • Pisząc na adres: Lubuski Oddział Wojewódzki NFZ, ul. Podgórna 9 b, 65-057 Zielona Góra
  • Wysyłając e-maila: [email protected]
  • Dzwoniąc: tel. 0 68 328 76 76 oraz 0 68 328 76 77
  • Idąc do zielonogórskiej siedziby NFZ osobiście: w poniedziałki, środy, czwartki i piątki przyjmuje w godz. 8.00-16.00, a we wtorki w godz. 10.00-18.00. W każdą drugą środę miesiąca (od 10.00 do 14.00) rzecznik dyżuruje w delegaturze NFZ przy ul. Przemysłowej 14/15 w Gorzowie Wlkp.




  • Katarzyna Borek
    0 68 324 88 37
    [email protected]

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska