Jazzowo-filmowe Andrzejki w Filharmonii Zielonogórskiej z owacjami na stojąco. Gwiazdą wieczoru był światowej sławy saksofonista Piotr Baron

Jarosław Wnorowski
Jarosław Wnorowski
W drugiej części koncertu, po zmianie ustawienia kwintetu smyczkowego (wtedy kontrabasy stanęły centralnie na scenie tuż za solistą), wystąpił Łukasz Zyta (perkusja) oraz gwiazda - Piotr Baron.
W drugiej części koncertu, po zmianie ustawienia kwintetu smyczkowego (wtedy kontrabasy stanęły centralnie na scenie tuż za solistą), wystąpił Łukasz Zyta (perkusja) oraz gwiazda - Piotr Baron. Jarosław Wnorowski
James Bond, Evita, Koty i George Gershwin zdominowali pierwszą część niesamowitego koncertu andrzejkowego w Filharmonii Zielonogórskiej. Druga należała z kolei do Piotra Barona, znakomitego saksofonisty tenorowego, który wraz z perkusistą Łukaszem Żytą i dyrygentem Markiem Wroniszewskim, wprowadzili słuchaczy w znakomity nastrój. Nie obyło się bez owacji na stojąco, zwłaszcza po wykonaniu bisu przez Barona. Zagrał temat "Obój Gabriela" z filmu "Misja" Ennio Morricone.

Piękno muzyki filmowej

Jako pierwszy utwór wieczoru zabrzmiała wiązanka tematów z popularnej serii filmów z James Bondem. Po niej orkiestra symfoniczna FZ zagrała m.in. tematy z musicalu "Evita" i "Memory" z musicalu "Koty" - Andrew Lloyda Webera. Na zakończenie przed bisem zabrzmiała wspaniała wiązanka kompozycji i piosenek Georga Gershwina m.in. "Błękitnej rapsodii", "Amerykanina w Paryżu", "I got rhythm" czy słynnego "Summertime" z "Porgy and Bess". Oby więcej takiej muzyki w naszej filharmonii.

Fenomenalny dyrygent

Orkiestrę tego wieczoru z ogromną lekkością prowadził Marek Wroniszewski. Jak podaje strona Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach

Zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Związany z tą instytucją od października 2017 r., początkowo jako asystent dyrygenta, następnie kierownik orkiestry. Asystował wielu wybitnym dyrygentom, takim jak: Michaił Jurowski (nagranie i współczesne światowe prawykonanie opery Antona Rubinsteina Mojżesz), Gabriel Chmura, Mirosław Jacek Błaszczyk, Tadeusz Kozłowski, Andrzej Borejko, Piotr Gajewski. Współpracuje także z wieloma solistami, wśród których można wyróżnić takie nazwiska, jak m.in. Zakhar Bron, Vadim Repin, Piotr Pławner, Kevin Kenner, Krzysztof Meisinger, Klaudiusz Baran, Joanna Marcinkowska. Półfinalista i laureat nagród dla najlepszego polskiego uczestnika na X Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach oraz finalista VI Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Dyrygentów w Białymstoku. Studia z dyrygentury symfoniczno-operowej rozpoczął w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w której otrzymał licencjat w klasie prof. Elżbiety Wiesztordt, następnie ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie kształcił się w klasie prof. Mirosława Jacka Błaszczyka. Ponadto uzyskał dyplomy magistra sztuki w specjalnościach fortepian i fagot w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2017 r. został uhonorowany Medalem Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków „Za zasługi dla muzyki polskiej”.

Baron saksofonu tenorowego

W drugiej części koncertu, po zmianie ustawienia kwintetu smyczkowego (wtedy kontrabasy stanęły centralnie na scenie tuż za solistą), wystąpił Łukasz Zyta (perkusja) oraz gwiazda - Piotr Baron. To absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Jako saksofonista zadebiutował w 1977 roku. W 1978 został wyróżniony, a w 1980 zdobył II nagrodę na festiwalu Jazz nad Odrą. W 1984 otrzymał Grand Prix na San Sebastian „Jazz Aldia” w Hiszpanii.

Jak podaje Polskie Centrum Informacji Muzycznej:

Od 1998 roku pracuje jako nauczyciel i wykładowca. Obecnie prowadzi zajęcia na Wydziale Jazzu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie. Prowadził również otwarte wykłady jazzowe w USA na University of California Irvine, California Institute of the Arts w Valencia, w Turcji na Ankara Bilkent University, w Austrii na Kunst Universitaet Graz, uczył na letnich warsztatach jazzowych w Pradze, we Lwowie i wielu miastach Polski. W 1998 pełnił funkcję koncertmistrza (pierwszy saksofon altowy) orkiestry European Broadcasting Union Big Band w Sztokholmie. Jego artykuły ukazują się na łamach „Jazz Forum”, „Wszystko co najważniejsze”, jest również autorem kilkunastu publikacji naukowych.

Baron wraz z zespołem wykonali wiązankę pt. "Tribute to Stan Getz" autorstwa Krzysztofa Herdzina. Stan Getz to amerykański saksofonista jazzowy grający na saksofonie tenorowym. Urodził się w rodzinie pochodzenia ukraińsko-żydowskiego. Wychował się w Nowym Jorku. Rozpoczął karierę muzyczną w 1943, gdy został przyjęty do orkiestry Jacka Teagardena. Grał potem w zespołach Stana Kentona, Jimmy’ego Dorseya i Benny’ego Goodmana. W latach 1947–1949 występował z orkiestrą Woody’ego Hermana, gdzie był jednym z Four Brothers – muzyków sekcji saksofonów: trzech tenorowych (Getz, Zoot Sims i Herbie Steward) i barytonowego (Serge Chaloff). W latach 50. był jednym z najbardziej znanych muzyków stylu cool.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska
Dodaj ogłoszenie