Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jeśli kupisz komuś taki prezent, już go nie oddasz

Karolina Banaszkiewicz
Karolina Banaszkiewicz
pixabay.com
Sukienka na miarę, bielizna, gadżety erotyczne - jeśli planujesz dla kogoś taki prezent na święta, pamiętaj, że nie oddasz go sprzedawcy, jeśli będzie nietrafiony. Podobnie z wykupionym wyjazdem na sylwestra. Lepiej też upewnić się przez zakupem, czy wybrany przez nas produkt można zwrócić i na jakich zasadach.

Nie wszystkie kupione produkty można oddać, jeśli okażą się nietrafionym prezentem gwiazdkowym. Wiele zależy od tego, do czego służą i jak bardzo są spersonalizowane.

O tym, jakie towary nie podlegają zwrotowi, określa ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 roku. - Zgodnie z nią, nie można zwrócić produktu wyprodukowanego na indywidualne zamówienie. To np. obraz, plakat, czy sukienka na miarę - wyjaśnia Jerzy Barański, Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu.

- Podobnie jest z towarem dostarczonym w zabezpieczonym opakowaniu, którego po otwarciu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub względów higienicznych. Mogą to być np. kosmetyki zapakowane w opakowaniach jednostkowych, niektóre rodzaje bielizny, czy gadżety erotyczne, bo i takie przypadki się zdarzały.

Prezent, którego nie oddasz, jeśli się nie spodoba, to nagrania dźwiękowe, wizualne, czy programy komputerowe, dostarczone w zabezpieczonym opakowaniu, jeśli zostało już otwarte. - Dodatkowo, konsument nie może odstąpić od umowy o świadczenie usług zakwaterowania, związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeśli w umowie oznaczono dzień lub okres. Pamiętajmy o tym, rezerwując hotel na sylwestra czy zamawiając bilety do teatru lub na koncert noworoczny - dodaje Jerzy Barański.

Na zwrot towaru kupionego w internecie jest 14 dni. Zasada ogólna jest taka: mogę zwrócić taki towar, który przedsiębiorca bez strat dla siebie i obaw o zdrowie klienta może odsprzedać. - Należy pamiętać, żeby przy sprawdzaniu stanu towaru go nie uszkodzić, bo to konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy, np. jej uszkodzenia - przestrzega Jerzy Barański. - Koszty zwrotu ponosi klient, ale to sprzedawca zwraca zarówno cenę towaru, jak i koszt przesyłki poniesiony przy zakupie.

Zakup w sklepie stacjonarnym rządzi się swoimi prawami. Każdy sprzedawca może indywidualnie uregulować politykę

  • zwrotów, określając:
  • czas na zwrot,
  • wymagany stanu towaru, np. z oryginalnymi metkami,
  • konieczności posiadania paragonu,
  • formę zwrotu ceny, np. na kartę podarunkową.

- Każdy sprzedawca powinien podać do wiadomości kupującego zasady zwrotów towarów, umieszczając informację w widocznym miejscu. Brak takiej informacji należy traktować jak brak możliwości zwrotu - tłumaczy Jerzy Barański.

- Pozostaje nam wtedy przed nabyciem towaru zasięgnąć informacji u sprzedawcy o możliwości zwrotu towaru, jeśli nie jesteśmy pewni zakupu. Jeśli sprzedawca nie przyjmuje zwrotu, ale w drodze indywidualnej decyzji zgodził się go przyjąć, poprośmy o zrobienie adnotacji na drugiej stronie paragonu.

Najczęstsze problemy, z jakimi klienci zwracają się do Miejskiego Rzecznika Praw Konsumenta we Wrocławiu, to problem z nieuwzględnianiem reklamacji przez sprzedawców. W przypadku zakupów w sieci, to najczęściej nieterminowość w dostawie towaru, brak wybranego produktu w ofercie sklepu - mimo przyjęcia zamówienia, dostawa towaru uszkodzonego oraz problem z uzyskaniem zwrotu gotówki w przypadku odstąpienia od umowy.

Zobacz też

Jak zapakować trudne prezenty

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jeśli kupisz komuś taki prezent, już go nie oddasz - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska