Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jeździsz autobusem? Pamiętaj: pasy mogą uratować życie!

Paweł Kozłowski 95 722 57 72 [email protected]
- Dzieci powinno się uświadamiać o zapinaniu pasów wraz z pierwszymi naukami zasad ruchu drogowego - uważa gorzowski kierowca i właściciel firmy transportowej Ireneusz Skorupa
- Dzieci powinno się uświadamiać o zapinaniu pasów wraz z pierwszymi naukami zasad ruchu drogowego - uważa gorzowski kierowca i właściciel firmy transportowej Ireneusz Skorupa fot. Paweł Kozłowski
Tragiczny wypadek na autostradzie pod Berlinem wywołał dyskusję o zapinaniu pasów przez pasażerów autokarów. - Ludzie niechętnie to robią. Niektórzy są wręcz oburzeni, że kierowca ich o to prosi - mówi właściciel firmy transportowej.

Eksperci apelują, żeby zapinać pasy podczas jazdy autokarem, bo może to nawet uratować życie podróżnym. Udowodniono, że przy uderzeniu w przeszkodę, niezapięci pasażerowie wręcz wylatują z siedzeń.

Makabryczny wypadek polskiego autokaru na niemieckiej autostradzie. 13 osób nie żyje (wideo, relacja na bieżąco)

Znamy już prawdopodobną wersję wydarzeń na podberlińskiej autostradzie, gdzie w wyniku wypadku polskiego autobusu zginęło 13 osób. Kiedy doszło do uderzenia w bok pojazdu przez osobowego mercedesa, kierowca nie miał szans na wyprowadzenie autokaru na właściwy tor jazdy i zahaczył o filar wiaduktu. Czy ofiar mogłoby być mniej, gdyby ludzie mieli zapięte pasy? Nikt nie ma wątpliwości, że tak, choć autobus - którym podróżowali w tragiczną niedzielę uczestnicy wycieczki - pasów nie posiadał. Są one obowiązkowe w autokarach nowszego typu, rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 1998 r. lub po 30 września 1999 r.

- Powinna być taka procedura, jak w samolocie. Nie dość, że jest napis i wszyscy muszą zapiąć pasy, to jeszcze powinno się to sprawdzać - stwierdziła dla TVN24 Maria Dąbrowska-Lorantz z Instytutu Transportu Samochodowego.

Koszmar na niemieckiej autostradzie. W wypadku polskiego autokaru zginęło 13 osób. 30 jest rannych (wideo)

Jednak, nawet kiedy pojazdy są wyposażone w pasy bezpieczeństwa, okazuje się, że podróżni niechętnie stosują się do zaleceń i próśb kierowców. - Odbiór jest mieszany. Niektórzy nawet się oburzają, bo, według nich, komfort jazdy z zapiętymi pasami jest gorszy - mówi Ireneusz Skorupa, kierowca autobusu oraz szef gorzowskiej firmy transportowej Mustang. - A my przecież myślimy o ich bezpieczeństwie.

Policjanci podkreślają, że sam problem niezapinania pasów jest poważny. W zeszłym roku funkcjonariusze w naszym województwie odnotowali ponad 9,6 tys. przypadków. W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku takich sytuacji było już prawie 12 tys.! - Skala jest ogromna - mówi zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Przemysław Muszyński.

Berlińska policja zaprzecza, że za kierownicą mercedesa, który uderzył w autokar siedziała funkcjonariuszka

- Aby to zmienić potrzebna jest profilaktyka i wielkie akcje społeczne, które pokażą, co się dzieje z naszym ciałem, kiedy w momencie uderzenia nie mamy zapiętych pasów. Tak jest na przykład w innych krajach. U nas, niestety, problem powraca dopiero, gdy wydarzy się jakaś tragedia.
Podobnie uważa I. Skorupa: - Dzieci muszą być uświadamiane i uczone zapinania pasów już od najmłodszych lat.

Według prawa, to kierowca powinien egzekwować od pasażerów zapięcie pasów. Jeśli przewozi osoby niezabezpieczone w ten sposób, dostanie mandat - grozi mu 100 zł i jeden punkt karny. Pasażer także nie wybroni się przed 100-złotową karą.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska