Karta podatkowa
To najprostszy sposób prowadzenia księgowości firmy. Mogą ją stosować tylko niektórzy podatnicy - o tym kto, decyduje Urząd Skarbowy. Z tej formy opodatkowania mogą bowiem korzystać jedynie osoby fizyczne, prowadzące drobną działalność gospodarczą samodzielnie lub w spółce cywilnej. Do tej drobnej działalności należą:
-wytwórcza bądź transportowa wykonywana przy użyciu jednego pojazdu
Pamiętaj jednak, że decydując się na tę formę opodatkowania nie będziesz mógł:
Rozliczając się w formie karty podatkowej będziesz płacić podatek w postaci stałego miesięcznego ryczałtu. Nie musisz prowadzić żadnej ewidencji do celów podatkowych, ale na życzenie klienta musisz wystawić rachunek lub fakturę VAT. Nie musisz za to składać każdego miesiąca deklaracji podatkowej, a na koniec roku złożysz jedynie deklarację dotyczącą składek odliczonych na ubezpieczenie zdrowotne.
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
Możesz go wybrać, jeśli potrafisz określić, jakie będziesz mieć przyszłe przychody, a co za tym idzie, możesz zadeklarować wielkość płaconego podatku w poszczególnych miesiącach. Rozliczając się w formie ryczałtu musisz prowadzić ewidencję przychodów. Nie musisz za to ewidencjonować kosztów działalności, bo nie są one uwzględniane przy obliczaniu podatku.Przy tej formie opodatkowania na koniec każdego miesiąca trzeba obliczyć podatek. Musisz podsumować wszystkie przychody pomniejszone np. o składki zapłacone do ZUS-u z tytułu ubezpieczeń społecznych, czy wydatki objęte ulgą rehabilitacyjną. Podatek do 20-go następnego miesiąca wpłacasz na konto Urzędu Skarbowego.
Jeśli będziesz zatrudniać pracowników, to oprócz ewidencji przychodów musisz prowadzić również ewidencję pracowników oraz karty przychodów pracowników.
Księga przychodów i rozchodów
Jest to najczęściej wybierana forma rozliczeń z Urzędem Skarbowym. Księgę muszą prowadzić:Tę formę powinieneś wybrać, jeśli nie przewidujesz zysku na początku działalności lub będzie on niezbyt wysoki. W tym przypadku będziesz płacić podatek od faktycznie uzyskanego dochodu, czyli od dochodu pomniejszonego o koszty prowadzenia działalności. W księdze przychodów i rozchodów odnotujesz obroty firmy oraz poniesione koszty.
Przychodami z działalności gospodarczej są, np. należności z tytułu sprzedaży towarów i usług, świadczenia w naturze, otrzymane dotacje i subwencje, odsetki od lokat bankowych związanych z działalnością firmy, należności z najmu lub dzierżawy urządzeń, samochodów i innych składników majątku firmy.
A koszty to m.in.: czynsz za media i lokal, w którym prowadzisz działalność firmy, wynagrodzenia pracowników, wydatki na reklamę, wydatki związane z zakupieniem urządzeń i maszyn niezbędnych do prowadzenia działalności firmy.
Pamiętaj, że wybierając księgę przychodów i rozchodów musisz dokumentować wszystkie wydatki fakturami VAT lub rachunkami, które masz obowiązek gromadzić i przechowywać przez pięć lat.
A rozliczając się w oparciu o księgę będziesz musiał:
Pełna księgowość
To forma rozliczeń raczej nie dla ciebie. Dotyczy bowiem osób fizycznych i spółek cywilnych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, których przychód z działalności przekroczył 800 tys. euro. Księgi handlowe muszą również prowadzić spółki handlowe osobowe i kapitałowe, spółki cywilne i inne osoby prawne.Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?