Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kierowcy teraz muszą jeździć wypoczęci

Andrzej Włodarczak
Czesław Komisarczyk spod Wrocławia od 30 lat jest kierowcą ciężarówek. Teraz wozem iveco transportuje ziemniaki do wytwórni frytek. Kursuje na trasie Wrocław - Stargard Szczeciński. W miniony czwartek w Gorzowie zrobił obowiązkową przerwę. - Jeżdżę dużo, więc muszę mieć w porządku wszystkie dokumenty, w tym tarcze tachografu. I być wypoczętym, żeby nie powodować zagrożeń na drodze - mówi kierowca.
Czesław Komisarczyk spod Wrocławia od 30 lat jest kierowcą ciężarówek. Teraz wozem iveco transportuje ziemniaki do wytwórni frytek. Kursuje na trasie Wrocław - Stargard Szczeciński. W miniony czwartek w Gorzowie zrobił obowiązkową przerwę. - Jeżdżę dużo, więc muszę mieć w porządku wszystkie dokumenty, w tym tarcze tachografu. I być wypoczętym, żeby nie powodować zagrożeń na drodze - mówi kierowca. fot. Katarzyna Chądzyńska
Od 11 kwietnia obowiązują zmienione zasady czasu pracy, przerw i odpoczynku kierowców ciężarówek.

Dotyczą one pojazdów o masie powyżej 3,5 t oraz samochodów osobowych, zarejestrowanych na powyżej 9 osób z kierowcą. Za ich nieprzestrzeganie grożą kary pieniężne.

Nowe przepisy unijne mają sprawić, by kierowcy jeździli bardziej wypoczęci i sprawni, co ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Dotyczą one przewozów krajowych oraz międzynarodowych na terenie Unii Europejskiej oraz Szwajcarii, Liechtensteinu, Norwegii i Islandii. Poza Unią przewozy nadal odbywają się na dotychczasowych zasadach. Jeśli część przewozu odbywa się na obszarze nienależącym do Unii (np. Rosja czy Ukraina), do całego przewozu stosuje się dotychczasowe przepisy. A nie dopiero od chwili, gdy pojazd opuści Unię.

Obowiązkowe przerwy

Oto najważniejsze nowe regulacje:

  • 45 minutową przerwę w ciągu 4,5 godzin jazdy podzielić można teraz tylko na dwie części: pierwsza musi mieć co najmniej 15 minut, a druga 30 minut. Zachowana musi być taka właśnie kolejność przerw (dotąd możliwe były trzy przerwy po 15 minut);

  • odpoczynek dobowy musi trwać nieprzerwanie 11 godzin w ciągu 24 godzin od rozpoczęcia jazdy. Można go podzielić tylko na dwie części (wcześniej możliwe były trzy części). Wtedy pierwsza powinna wynieść minimum 3 godziny, a druga co najmniej 9 godzin;

  • odpoczynek dobowy można skrócić do 9 godzin, ale nie częściej niż trzy razy między dwoma odpoczynkami tygodniowymi;

  • regularny odpoczynek tygodniowy trwać musi minimum 45 godzin;

  • można go skrócić do 24 godzin, z tym że różnicę 21 godzin kierowca musi wykorzystać przed upływem trzeciego tygodnia. Zatem odpoczynek skrócony może być najwyżej co drugi tydzień;

  • w załodze dwuosobowej jeden kierowca musi teraz odpoczywać 9 godzin (dotąd 8 godzin). I to podczas przerwy w jeździe, a nie w ruchu.

    Tachograf wszystko pokaże

    Czas pracy każdego kierowcy rejestruje tachograf. Kierowca obowiązany jest posiadać tarcze tachografu z bieżącego tygodnia. Zaczyna się on w poniedziałek o godz. 0.00. Ponadto każdy kierowca ma obowiązek posiadać wykresówki tachografu z ostatnich 15 dni jazdy.

    Za nieprzestrzeganie czasu pracy, przerw i odpoczynku szefom firm transportowych oraz kierowcom grożą kary pieniężne. Nakładane są one przez inspekcję transportu drogowego. Kary te wynoszą:

  • 150 zł - za przekroczenie o 15 do 30 minut 4,5 godzinnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy, a następnie 200 zł za każdych rozpoczętych 30 minut jazdy,

  • 100 zł - za skrócenie 11. godzinnego odpoczynku dziennego o 1 godzinę, a 200 zł za każdą kolejną rozpoczętą godzinę jazdy.

    Dodatkowi inspekcja drogowa może zwrócić się do Państwowej Inspekcji Pracy o ukaranie szefa firmy transportowej za naruszanie przepisów o czasie pracy.

    Muszą znać przepisy

    Franciszek Masiuk, lubuski inspektor transportu drogowego w Gorzowie podkreśla, że szefowie firm transportowych i kierowcy mają obowiązek znać aktualnie obowiązujące przepisy. Wprowadzone 11 kwietnia br. zmiany dotyczące czasu pracy, przerw i odpoczynku kierowców znane były od roku.

    - Było zatem dużo czasu na poznanie nowych przepisów, na zorganizowanie szkoleń dla kierowców. Teraz egzekwujemy przestrzeganie tych przepisów - mówi inspektor Masiuk.
    Inspekcja drogowa udziela bezpłatnych porad, podczas poniedziałkowych dyżurów. Można telefonować lub przyjść osobiście.


    TUTAJ INFORMACJE

  • Wojewódzka Inspekcja Transportu Drogowego w Gorzowie, ul. Jagiellończyka 4, tel. 095 721 01 18 - dyżury w poniedziałki od 8.00 do 15.00

  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006 z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizowania niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego opublikowane jest w Dzienniku Urzędowym L 102 z 2006 r.

  • Dostępne jest ono również na stronach internetowych Głównej Inspekcji Transportu Drogowego www.gitd.gov.pl

  • Ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców opublikowana jest w Dzienniku Ustaw nr 92 z 2004 r., pozycja 879.

  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska