Kilometry tuneli, wiadukty, estakady, a wszystko wśród gór. Dolnośląska S3 niczym trasa w Alpach

Mateusz Różański
Mateusz Różański
Powstający obecnie odcinek drogi ekspresowe S3 - między Bolkowem, a Kamienną Górą to zdecydowanie jedna z najpiękniej położonych tras w Polsce. Znajdziemy tu tunel o długości ok. 2,3 km, kilometry estakad, wiadukty - nic dziwnego zatem, że na myśl przychodząc drogi w Alpach. Zobaczcie w galerii jak wygląda budowa na S3 widziana z perspektywy lotu ptaka.

Spis treści

Wszystko co musisz wiedzieć o S3 na Dolnym Śląsku

Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej, która w przyszłości połączy się z czeską autostradą D11, została podzielona została na dwa odrębne zadania. Na odcinku Bolków - Kamienna Góra Północ (zad. III) zaawansowanie prac wynosi ok. 55 proc. Natomiast na odcinku Kamienna Góra Północ - Lubawka (granica państwa) (zad. IV) ok. 80 proc.

Tunel drogowy TS-26

Drążenie tunelu od strony portalu południowego rozpoczęło się w grudniu 2020 roku, natomiast od strony północnej przystąpiono do prac drążeniowych w marcu 2021 roku.  Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości 2 301 m i prawa (zachodnia) o długości 2 272 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu.

Na jakim etapie są Czesi?

Polska droga ekspresowa S3 ma znaczenie strategiczne nie tylko dla nas, ale także dla Czechów. To najszybsze połączenie Pragi z Morzem Bałtyckim. Ma znaczenie zarówno gospodarcze, przy transporcie wielu surowców i towarów, jak i turystyczne. To ostatnie można zaobserwować choćby podczas obecnych wakacji, gdy ekspresową S3 przemieszczają się tysiące aut z czeskimi rejestracjami. Jadą z bagażami na dachach, rowerami na bagażnikach, łodziami czy motorami na przyczepkach.

Budowa drogi ekspresowej S3 w Polsce i autostrady D11 w Czechach była głównym tematem rozmowy ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka oraz ministra transportu Republiki Czeskiej Martina Kupki podczas wizyty terenowej na polsko-czeskim pograniczu, która odbyła się 15 lipca 2022.

– Droga ekspresowa S3 docelowo połączy granicę polsko-czeską i zespół portów Szczecin-Świnoujście. Jest najważniejszą drogą zachodniej Polski, przebiegającą w układzie północ-południe i na granicy będzie w tym miejscu, w Lubawce, łączyć się z czeską drogą D11. Jej budowa usprawni transport towarów pomiędzy polskimi portami a Europą Środkową – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Spotkanie dwustronne ministrów ds. transportu Polski i Czech zostało przeprowadzone w związku z opóźnieniami w realizacji inwestycji po stronie czeskiej. Problem ten poruszano wcześniej na szczeblu ministerialnym w ramach polsko-czeskich konsultacji międzyrządowych, które odbyły się 3 czerwca 2022 r. w Pradze. Minister Martin Kupka potwierdził, że dokończenie szlaku drogowego S3-D11 jest zadaniem pilnym także dla rządu czeskiego.

Przyznał, że procedurę przygotowania budowy spowalniało do niedawna uzyskiwanie niezbędnych zezwoleń, ale czynione są starania, by rozpocząć realizację przygranicznego odcinka D11 w 2023 r. Strona czeska deklaruje ukończenie budowy w 2026 r.
Minister Andrzej Adamczyk zaznaczył, że zintensyfikowanie prac w ciągu drogi D11 powinno stanowić absolutny priorytet, ponieważ otwarcie polskich odcinków przygranicznych drogi ekspresowej S3 w sytuacji, gdy trasa nie będzie miała dalszego biegu po czeskiej stronie granicy skutkować będzie zatorami i przekierowaniem ruchu na drogi lokalne.

Kiedy koniec prac i ile to kosztuje?

Nowy odcinek S3 będzie przebiegał korytarzem na terenie województwa dolnośląskiego, w powiatach: jaworskim, wałbrzyskim i kamiennogórskim. Planowany termin zakończenia robót budowlanych przewidziany jest na II połowę 2023 r. Wartość zadania to 1,54 mld zł. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską.

Kilometry tuneli, wiadukty, estakady, a wszystko wśród gór. ...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

4F

4F Męska Granatowa H4Z22 Kumn004

379,99 zł

kup najtaniej

Salomon

Salomon Icon Lt Access White 21/22

299,00 zł

kup najtaniej

Giro

Giro Avera Mat Graphite Rockpool

342,96 zł

kup najtaniej

Tempish

Tempish Volt S

319,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Materiał oryginalny: Kilometry tuneli, wiadukty, estakady, a wszystko wśród gór. Dolnośląska S3 niczym trasa w Alpach - Gazeta Wrocławska

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Piękna alpejska ,malownicza trasa wśród parkanów.
G
Gość
Najpiękniejsza ,malownicza trasa pewnie wśród parkanów .
G
Gość
Zamiast zrobić eSkę do Kłodzka to męczą do Lubawki, nie wiadomo po co bo Czesi szybko nie zbudują kontynuacji
G
Gość
Czesi stworzyli widowiskową wizualizację ostatniego odcinka drogi D11 - film pokazujący, jak będzie wyglądał przejazd nią od Trutnova do granicy z Polską. Polecamy zwłaszcza te wzruszające sekundy, gdy nowa czeska droga ekspresowa spotyka się w Lubawce z polską S3...

Wizualizację prezentuje czeski portal regionalny trutnovak.cz.

http://www.trutnovak.cz/cerstva-vizualizace-casti-dalnice-trutnov-polsko-se-vam-libi-most-porici/9376/
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska
Dodaj ogłoszenie