Kobiety kontra mężczyźni. Kto jest lepszym kierowcą?

(ip)
Wśród kierowców krąży opinia, że kobiety jeżdżą ogólnie gorzej. Zwrot: „jeździsz jak baba” odnosi się do kierowcy (niezależnie od płci), który nie potrafi prowadzić, jeździ zbyt wolno, nie zna się na znakach drogowych. Ile w tym stereotypie prawdy? / Fot. Renault
Wśród kierowców krąży opinia, że kobiety jeżdżą ogólnie gorzej. Zwrot: „jeździsz jak baba” odnosi się do kierowcy (niezależnie od płci), który nie potrafi prowadzić, jeździ zbyt wolno, nie zna się na znakach drogowych. Ile w tym stereotypie prawdy? / Fot. Renault
Kobiety kontra mężczyźni – ta odwieczna rywalizacja trwa także na drodze. Kto jest lepszym kierowcą i czy stereotypy mają potwierdzenie w rzeczywistości?

Płeć piękną cechuje ostrożność, odpowiedzialność oraz stawianie na bezpieczeństwo podróży, natomiast mężczyźni są bardziej opanowani w nerwowych sytuacjach,
Płeć piękną cechuje ostrożność, odpowiedzialność oraz stawianie na bezpieczeństwo podróży, natomiast mężczyźni są bardziej opanowani w nerwowych sytuacjach, posiadają lepszą orientację techniczną, podzielność uwagi i zdolność do szybkiego podejmowania decyzji. Mają jednak większą niż kobiety zdolność do brawury i przeceniania własnych umiejętności za kierownicą, co może być zgubne na drodze / Fot. materiały prasowe

Jeździsz jak baba? To brzmi dumnie!

Wśród kierowców krąży opinia, że kobiety jeżdżą ogólnie gorzej. Zwrot: „jeździsz jak baba” odnosi się do kierowcy (niezależnie od płci), który nie potrafi prowadzić, jeździ zbyt wolno, nie zna się na znakach drogowych. Ile w tym stereotypie prawdy?

Faktem jest, że kobiety jeżdżą ostrożniej i mają mniejszą skłonność do ryzykownych zachowań na drodze. Potwierdzają to statystyki policyjne: w 2014 roku płeć piękna za kierownicą spowodowała łącznie 6 154 wypadki, w których zginęło 261, a rannych zostało 7 897 osób. To o wiele mniejszy bilans niż ten dotyczący mężczyzn za kółkiem. Tylko w zeszłym roku z ich winy wydarzyło się 21 500 wypadków, w których śmierć poniosło więcej niż 1900 osób (ponad 27 tysięcy osób zostało rannych). Tak duża różnica w liczbie powodowanych wypadków nie wynika bynajmniej z tego, że mało kobiet posiada prawo jazdy. Obecnie w Polsce dokumentem tym może pochwalić się 20 milionów osób, z czego kobiety stanowią 44%, a odsetek ten z roku na rok rośnie. Chociaż wciąż to mężczyźni częściej kierują samochodami, to i tak ich płeć przeciwna może czuć się bezpieczniej na drodze. W całej Europie powodują one zaledwie ¼ wszystkich wypadków, są także w mniejszości jeśli chodzi o łamanie przepisów drogowych.

Dowody w liczbach

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

Badania psychologów dowiodły, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni posiadają cechy dobrego kierowcy, chociaż są one dla każdej płci inne. Płeć piękną cechuje ostrożność, odpowiedzialność oraz stawianie na bezpieczeństwo podróży, natomiast mężczyźni są bardziej opanowani w nerwowych sytuacjach, posiadają lepszą orientację techniczną, podzielność uwagi i zdolność do szybkiego podejmowania decyzji. Mają jednak większą niż kobiety zdolność do brawury i przeceniania własnych umiejętności za kierownicą, co może być zgubne na drodze.

Zobacz także: Fantastyczny mecz Sevilli. Real Ma**dryt na kolanach!**

W trwającym roku najczęstszymi przyczynami wypadków powodowanych przez mężczyzn były: niedostosowanie prędkości do warunków jazdy (ponad 4 tysiące wypadków), nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (ponad 3 800 wypadków), niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (prawie 1 400 wypadków) i nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu (prawie tysiąc wypadków). Chociaż
w przypadku kobiet kolejność jeśli chodzi o powód wypadku jest podobna, to liczby te są znacznie mniejsze. W bieżącym roku roku były one sprawcami ponad 1,5 tys. wypadków spowodowanych nieudzieleniem pierwszeństwa przejazdu, niedostosowanie prędkości do warunków na drodze skutkowało ponad 900 wypadkami, a nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu – 334. Brak zachowania bezpiecznej odległości między autami przyczyniło się do 326 wypadków spowodowanych przez kobiety.

Panie są ponadto o wiele rzadziej niż panowie zmuszone do gwałtownego hamowania z powodu zbyt dużej prędkości. W ciągu 2015 roku spowodowały one 20 wypadków (0 ofiar śmiertelnych) przez nagłe naciśnięcie hamulca, podczas gdy mężczyźni o ponad sto więcej, na skutek czego zginęły 2 osoby.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty