Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kodeks po nowemu

(wak)
Sejm zmienił niektóre przepisy kodeksu drogowego. Ale kilka zapowiadanych wcześniej zmian jednak nie będzie. Posłowie uznali, iż są one niepotrzebne.
Czego nie uchwalono

Od kilku lat trwa batalia o wprowadzenie 50 km/h jako prędkości maksymalnej w terenie zabudowanym. A także obowiązku jazdy z włączonymi światłami mijania (lub dziennymi w dzień) przez całą dobę. Posłowie nie zaakceptowali tych postulatów. Uznając, że 50 km/h i tak kierowcy nie będą przestrzegać, a włączanie świateł to dodatkowe zużycie paliwa. A my musimy oszczędzać. Trudno polemizować z tymi argumentami. Specjaliści różnią się w ocenach, ale jeśli samochód ,,oświetlony" zużywa więcej paliwa to jedynie w granicach 0,1-0,2 litra na 100 km. Natomiast jego bezpieczeństwo wzrasta wielokrotnie.
Przypomnijmy też, że 50 km/h obowiązuje chyba we wszystkich krajach Unii Europejskiej a my się tam chcemy dostać. Natomiast całodobowych świateł mijania nie myślą wprowadzić też praktyczni Niemcy. Pocieszające jest jedynie, że nasi zmotoryzowani coraz powszechniej jeżdżą z włączonymi światłami mijania. Wszyscy będą musieli natomiast to robić od 1 października do ostatniego dnia lutego. Wspomnijmy jeszcze, że przepadł też projekt obowiązkowego używania kasków ochronnych przez rowerzystów. Szkoda tych młodych ludzi, którzy staną się kalekami.

Co natomiast wprowadzono

Najważniejszą nowością będzie obowiązek przedstawienia świadectwa oryginalności, przy ponownej rejestracji auta używanego. Do tematu tego wrócimy, dziś dodamy jedynie, że świadectwo ma kosztować 200 zł, a wydawać je będą wyznaczone stacje diagnostyczne. Dokument ten ma gwarantować, że auto, które kupujemy jest ,,pewne" czyli jego podstawowe podzespoły pochodzą z legalnego źródła. Zmiany o których piszemy wejdą w życie (o ile je zatwierdzi Senat a prezydent podpisze) 1 stycznia 2002 roku. Natomiast obowiązek okazania świadectwa oryginalności stanie się prawem zapewne później.
Od przyszłego roku nie będziemy musieli przestrzegać tzw. rejonizacji przy badaniach diagnostycznych. Zrobimy je w dowolnej stacji w Polsce. Podniesiono także z 17 do 18 lat - dolny pułap wieku upoważniający do otrzymania prawa jazdy. Szkoda, że nie wprowadzono dla małolatów tzw. próbnego czy też warunkowego prawa jazdy. Może ocaliłoby to życie wielu młodym ludziom.
Z innych istotnych zmian trzeba wspomnieć o:
- określeniu zasady ustąpienia pierwszeństwa przejazdu,
- wprowadzenie zasady, iż motorowerami można będzie jechać poboczem drogi,
- dzieci do lat 12 będą mogły być przewożone tylko w fotelikach,
- doprecyzowaniu wymogów jakie ma spełniać tzw. urządzenie głośno mówiące, które jest stosowne przy telefonach komórkowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska