Kolej w Lubuskiem. Będzie siedem dużych inwestycji? Jakie lubuskie pomysły przeszły kwalifikacje w programie Kolej Plus?

Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski
Inwestycje w ramach Kolei Plus miałyby zostać zrealizowane do 2028 r. Mariusz Kapała
Odbudowa linii Gorzów - Myślibórz, remont odcinka Skwierzyna - Międzychód czy rewitalizacja trasy Czerwieńsk - Gubin - granica. Takie inwestycje mogą zostać zrealizowane w ramach programu Kolej Plus.

Kolej Plus. Co to jest?

To rządowy program, za który odpowiada Ministerstwo Infrastruktury. Jego celem jest przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei oraz usprawnienie połączeń miejscowości liczących powyżej 10 tys. osób z miastami wojewódzkimi. Miałoby do tego dojść do 2028 r.

Kolej Plus. Projekty w Lubuskiem

Właśnie poznaliśmy projekty, które mają szansę powstać w tym programie. Na liście 79 propozycji, które spełniają kryteria, aż siedem jest z naszego regionu. To bardzo dobry wynik. Więcej inwestycji niż u nas zostało zakwalifikowanych jedynie w województwach: śląskim (18 inwestycji) i mazowieckim (8). Lubuskie może więc liczyć na realizację większej liczby inwestycji niż inne 13 województw.

Kolej Plus w Lubuskiem. Tu będą inwestycje?

Jakie inwestycje zostały zakwalifikowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe do kolejnego etapu Kolei Plus?

  • odbudowa linii 415 na odcinku Gorzów - Myślibórz
  • remont linii 363 na odcinku Skwierzyna - Międzychód
  • remont linii 364 na odcinku Międzyrzecz - Wierzbno
  • rewitalizacja linii 358: Czerwieńsk - Krosno Odrzańskie - Gubin - granica państwa
  • rewitalizacja linii 364 na odcinku: Międzyrzec - Sulęcin - Rzepin
  • rewitalizacja linii 275 na odcinku: Bieniów - Lubsko wraz z budową przystanków w Budziechowie, Jasieniu i Bieszkowie
  • rewitalizacja linii 14 na odcinku Szprotawa - Żagań wraz z budową peronów
  • Niestety, nie został uwzględniony projekt rewitalizacji linii Strzelce Krajeńskie - Strzelce Krajeńskie Wschód.

Teraz czas na studium

Zakwalifikowanie do drugiego etapu Kolei Plus oznacza, że teraz samorządy będą mogły opracować wstępne studia planistyczno-prognostyczne dla tych inwestycji. Będą miały na to 12 miesięcy.
By inwestycje mogły liczyć na rządowe pieniądze, samorządy będą musiały przedłożyć dokumenty potwierdzające zabezpieczenie finansowania co najmniej 15 proc. wartości inwestycji oraz deklarację organizatora przewozów (w przypadku naszego regionu to urząd marszałkowski) na uruchomienie i finansowanie przewozów co najmniej czterech par pociągów przez pięć lat.
Te wszystkie dokumenty będą podlegały ocenie w kolejnym etapie, po którym zapadnie decyzja, które inwestycje zostaną zrealizowane.

Na program Kolej Plus jest przeznaczonych 5,6 mld zł z budżetu państwa. Kolejny 1 mld zł miałyby dołożyć samorządy.

Czytaj także

Ta linia za pół miliarda

Spośród zakwalifikowanych przez PKP PLK propozycji w Lubuskiem warto zwrócić uwagę na odbudowę linii z Gorzowa do Myśliborza (decyzja o jej likwidacji zapadła w 2005 r.). O tym, że jest ona potrzebna, głośno mówią gorzowscy urzędnicy, którzy chcą, aby w Gorzowie powstał port multimodalny (wykorzystujący drogi: rzeczne, kolejowe i tradycyjne).
Odbudowa tej linii wiązałaby się ze koniecznością odtworzenia wielu elementów infrastruktury kolejowej. Trzeba byłoby zbudować nie tylko nowe tory, ale również wiadukty. Pod koniec 2018 r. rozebrany został wiadukt, który był na trasie pomiędzy Wieprzycami a Chróścikiem.

WIDEO: Zobacz, jak zmieniają się okolice dworca PKP w Zielonej Górze

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Mam swoje lata i stwierdzam, że nawet wojna nie zrobiła takiego spustoszenia i zniszczeń na kolei jak "nasza demokracja". Zlikwidować jest bardzo łatwo, ale odtworzenie niemożliwe. To do czego doprowadzono dworzec, lokomotywownie i infrastrukturę w Międzyrzeczu to zwykłe barbarzyństwo.

A
Adam

To będzie tak realne jak CPK które nigdy nie powstanie.A są jużprezesi tej spółki którzy kilkadziesiąt tys już biorą...

A
Adam
25 listopada, 16:32, Stasia Kowalska:

Do Myśliborza nie dojeżdża żaden pociąg. Znowu urzędnicza fantazja. Sny o potędze powiatowej!!!

Pozostałe linie powinny się znaleźć w programie rządowym.

To każdy wie że nie dojeżdża ale pani zabłysła...Wszystkie te projekty to miejsca gdzie pociągi nie jeżdżą.

D
Demiurg

W naszym kraju w Polsce NIGDY nie było dobrego gospodarza ! To co odziedziczyliśmy, systemem nakazowo-przymusowym, zdewastowaliśmy zniszczyliśmy lub doprowadziliśmy do ruiny ! To nieprawdopodobne że tak właśnie jest !

s
stasia2

bo falubaz rozebrał tory

S
Stasia Kowalska

Do Myśliborza nie dojeżdża żaden pociąg. Znowu urzędnicza fantazja. Sny o potędze powiatowej!!!

Pozostałe linie powinny się znaleźć w programie rządowym.

Dodaj ogłoszenie