Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź, gdzie możesz zagłosować

Do wyborów pozostało

  • 00dni
  • 07godz.
  • 04min.
Odwiedź serwis wyborczy 

Kolejny tir leży na rondzie, bo... "szkolenia kierowców tirów to fikcja, a ich umiejętności są niskie"

(pij)
Archiwum/Piotr Jędzura
- Kwalifikacja wstępna kierowców ciężarówek to fikcja, co widać po zdarzeniach, do których dochodzi na drogach, a od tego przecież zależy nasze życie - mówi Rafał Gajewski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Zielonej Górze.

Niedawno tir z mięsem przewrócił się na rondzie w Świebodzinie. Potem ciężarówka z piwem wywróciła się na rondzie w Żarach. We wtorek, 31 marca tir z piwem leżał na rondzie we Wschowie. Co się dzieje? Po ostatnich zdarzeniach z udziałem kierowców ciężarówek głos zabrał Rafał Gajewski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Zielonej Górze. - Wielu kierowców ciężarówek po prostu nie potrafi jeździć wielkimi auta z naczepami - mówi dyrektor Gajewski.

Każdy kierujący ciężarówką musi przejść tzw. kwalifikację wstępną. To na niej uczy się przede wszystkim opanowania ciężarówki w trudnych momentach jazdy. - Podczas kwalifikacji mamy dwie godziny jazdy w trudnych warunkach, między innymi na płytach poślizgowych - tłumaczy dyrektor Gajewski. Jazdy w dodatku odbywają się ciężarówkami. Pozwalają kierowcy dowiedzieć się jak wyjść z poślizgu, czy bezpiecznie opanować trudny zakręt, wioząc ładunek. - Nie ma jednak chętnych, bo kwalifikacje wstępne w wielu innych ośrodkach to fikcja na zasadzie wpłaty 3 tys. zł i otrzymaniu dokumentów - mówi dyrektor Gajewski, który idzie dalej i podkreśla, że ośrodki doskonalenia jazdy od lat bagatelizują problem. - Odwalają lipę na zasadzie 15-minutowego szkolenia jazdy na symulatorze, a nie w warunkach naturalnych - mówi dyrektor Gajewski.

Zdaniem szefa zielonogórskiego WORD-u, kierowca ciężarówki po normalnie odbytym szkoleniu inaczej zachowałby się na drodze. Tymczasem złych przypadków nie brakuje. - Co chwilę słyszymy o przewróconym na drodze tirze, bo kierowca nie potrafi wejść poprawnie w zakręt z ładunkiem - mówi dyrektor Gajewski. Mało tego, wielu kierowców nie potrafi poprawnie załadować naczepy tira. - Tymczasem na kwalifikacji wstępnej uczymy załadunku, uczymy praktycznie ładując auto - zaznacza szef WORD-u. Dodaje, że to właśnie na kursie doskonalącym jazdę, kierowca poznaje sztukę wyjścia z "poślizgu nadsterownego, kiedy ucieka naczepa tira". Tymczasem maty poślizgowe w WORD-zie są suche, bo… nie ma kogo szkolić.

Zobacz też: Zderzenie dwóch tirów na S3 pod Zieloną Górą. Dwie osoby ranne (zdjęcia)

Jazdy uczą się na trasach

Jeden z kierowców ciężarówki zapytany o kursy mówi nam anonimowo, że na kursach doskonalenia jazdy i tak niczego się nie nauczy. - Prawdziwa szkoła to jazda, to wożenie towaru, to mnie uczy, rzeczywistość mnie uczy - przyznaje. Drugi spotkany na stacji przy S3 na wysokości Zielonej Góry zapewnia, że jazdy nauczył się właśnie na trasach. - A co mi po macie poślizgowej, trasa nauczyła mnie wpadać i wychodzić z poślizgów - przyznaje. Obaj kierowcy zgodnie twierdzą, że kurs za około 3 tys. zł to nic innego jak tylko wyciąganie od nich pieniędzy.

Szef WORD jest innego zdania i wraca do wypadku ciężarówki pod Świdnicą, kiedy naczepa cysterny staranowała autobus. Zginęły wtedy dwie osoby, a 14 zostało rannych. - Widząc to domyślam się, że kierowca jazdy doskonalącej nie miał - mówi R. Gajewski. Wypadków i kraks z udziałem kierowców ciężarówek faktycznie nie brakuje. Bardzo często zdarza się, że właśnie zarzuca naczepę, która taranuje auto jadące z naprzeciwka.

O tym, że sytuacja jest poważna świadczą również inne wydarzenia. Zdarza się, że policja jest wzywana przez innych kierowców, bo ci podejrzewają pijanego kierowcę ciężarówki. - Potem okazuje się, że kierowca jest trzeźwy, a jedzie zygzakiem dlatego, bo nie potrafi jechać ciężarówką prosto, to właśnie jest straszne - mówi szef WORD-u.

R. Gajewski apeluje do kierowców ciężarówek o to, aby doskonalili technikę jazdy na szkoleniach. - Uczciwie odbyta kwalifikacja wstępna, na matach poślizgowych a nie symulatorach, może uratować komuś życie - podkreśla dyrektor Gajewski.

Zobacz też: Wypadek koło Gorzupi. Zginęły 7-letnie dziecko oraz ciężarna kobieta

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone ze względu na ciszę wyborczą i zostanie włączone po jej zakończeniu.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bogusław

Kierowcy nie potrafią jeździć? Zdarzają się tacy, dzięki obecnym zasadom wydawania prawka. Kiedyś by dostać C trzeba było trzy lata jeździć z kat. B a E można było dostać dopiero po roku zawodowej pracy na pojazdach kat. C.

Dziś wystarczy mieć właściwy wiek by ukończyć kurs i dostać prawko nawet kat. D, i już można wieźć pierlgrzymkę przez Alpy.

Kierowcy nie potrafią jechać prosto i wygląda jakby byli na bani?

Ciężarówkę prowadza podczas jazdy po koleinach. Wystarczy niewielkie wgłębienie w asfalcie i po ośmiu godzinach jazdy kierowcę łapy bolą od ciągłego korygowania jazdy.

Ale najłatwiej zwalić na niedouczonych kierowców.

Do Nowogrodu droga jest świetna, zgodna z normami a kierowcy nie potrafią jeździć.

I tylko ci co potrafią wiedzą, że na tej drodze po deszczu nie mogą nawet ruszyć pedałem gazu bo momentalnie straci przyczepność, nawet przy 50/h.

 

Artykół sponsorowany. Reklama szkółki jazdy na płytach poślizgowych wmawiająca, że wszyscy powinni wykupić parę godzin jazdy.

r
raavic

Wypadek na rondzie, kolejny wypadek na rondzie, itd... , może wina tych co projektują ronda, Tańsze mniejsze, jak wyhamuje do 5km/h to się nie przewróci, to lekka przesada, drogi powinny umożliwiać jak największą przepustowość, a nie jak najbardziej spowalniać ruch.

Szef Wordu oczywiście nie ma pojęcia o poruszaniu się na trasach, bo skąd bidulek ma wiedzieć jak dziennie przejedzie może maks 20km tą samą drogą, profesjonalista tyle przejeżdza dziennie na zamkniętych oczach (wystarczy podliczyć mruganie oczu w czasie jazdy i odcinki ile wtedy auto przejedzie, po zsumowaniu wyjdzie) a tak to robią dziennie tysiące kilometrów,  No ale Szef Wordu wie jak zadbać o finanse ośrodka, nie o bezpieczeństwo na drodze, nie wspominając o instruktorach którzy jeszcze mniej poza suchą teorią i brakiem doświadczenia w temacie. Bezpieczna droga to droga to droga  bez dziur, szeroka, najlepiej z conajmniej dwoma pasami ruchu, z dobrze i czytelnie oznakowanym oraz oświetlonymi przejściami dla pieszych itd...

 

 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3