Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK) to pomoc medyczna poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta, która dostępna jest w formie telefonicznej.
- Udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia platforma jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta, w sytuacji nagłego zachorowania lub konieczności wystawienia np. e-recepty, gdy poradnie POZ już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. Porad medycznych udzielają profesjonalni medycy – pielęgniarki lub położne oraz lekarze. Aby uzyskać pomoc wystarczy mieć telefon i połączyć się z bezpłatnym numerem TPK
- tłumaczą przedstawiciele Narodowego Funduszu Zdrowia.
Jak skorzystać z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu?
Dzwoniąc pod numer TPK 800 137 200 możemy liczyć na pomoc pielęgniarki, położnej lub lekarza rodzinnego. Połączenie jest bezpłatne, a sama infolinia obsługiwana jest w czterech językach: polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim. Co więcej, dostępna jest również opcja kontaktu dla osób niesłyszących - platforma oferuje udzielanie porad przez specjalny wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.
TPK działa od poniedziałku do piątku w godz. 18- 8. Można korzystać z niej również w soboty, niedziele i święta. Podczas połączenia pacjent może liczyć na wystawienie e-skierowania, e-recepty lub e-zwolnienia.
Jak wygląda rozmowa poprzez Teleplatformę Pierwszego Kontaktu?
Połączenie za pomocą TPK składa się z kilku etapów:
- Komunikat - na początku połączenia pacjent usłyszy komunikat, po którym będzie mógł wybrać język, w którym chce prowadzić rozmowę
- Połączenie z pielęgniarką - następnie TPK połączy nas z pielęgniarką, która sprawdzi dane osobowe pacjenta i przeprowadzi wstępny wywiad. Na tym etapie pacjent będzie mógł otrzymać e-receptę lub liczyć na wezwanie zespołu ratownictwa medycznego, jeżeli będzie to konieczne
- Połączenie z lekarzem - gdy pielęgniarka stwierdzi, że pacjent wymaga dodatkowej konsultacji, wówczas połączy go z lekarzem. Ten z kolei, po ocenie stanu zdrowia pacjenta, będzie mógł wystawić ć e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie, jak również wezwać pogotowie do domu pacjenta lub skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, jeśli jego stan będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem.
Zakaz smartfonów w szkołach? 67% Polaków mówi "tak"!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?