Pandemia koronawirusa ograniczyła też pracę inspektorów PIP, czy już kontrole przeprowadzane są w taki sposób jak przed epidemią, ale z zachowaniem reżimu sanitarnego? Jak to się odbywa?
W okresie od 16 marca do 22 czerwca br. decyzją Głównego Inspektora Pracy kontrole inspektorów pracy były ograniczone do czynności podejmowanych w związku z bezpośrednim zagrożeniem życia i zdrowia pracowników oraz badaniem śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych wypadków przy pracy. Obecnie wracamy do wykonywania pozostałych działań kontrolnych wynikających z przepisów prawa oraz harmonogramu pracy Państwowej Inspekcji Pracy, z pierwszeństwem dla kontroli w/w oraz związanych z rozpatrywaniem skarg i działaniami dla których termin załatwienia sprawy wynika z Kodeksu postępowania administracyjnego – np. odbiory stanowisk dla osób niepełnosprawnych, kontrole wyrobów wprowadzonych do obrotu lub oddanych do użytku.
Jeżeli chodzi o stronę organizacyjną czynności kontrolnych, to oczywiście wyposażyliśmy inspektorów pracy w niezbędne środki ochronne, ale również zalecamy ograniczanie czasu pobytu w zakładzie i w miarę możliwości korzystanie z tzw. „kontaktu elektronicznego” (mam na myśli kontakt telefoniczny lub za pośrednictwem poczty elektronicznej).
Czy zakres kontroli w związku z epidemią się poszerzył? Czego dotyczą najczęściej wykrywane nieprawidłowości?
Zakres prowadzonych kontroli przez inspektorów pracy jest już i tak bardzo szeroki. W związku z epidemią przepisy dotyczące zadań Państwowej Inspekcji Pracy nie zostały poszerzone, nałożono natomiast dodatkowe obowiązki na pracodawców. W zakresie nowych obowiązków pracodawców dotyczących prawa pracy, w tym bezpieczeństwa i higieny pracy inspektorzy będą oczywiście w trakcie kontroli weryfikowali sposób ich realizacji.
Na chwilę obecną nie odnotowaliśmy znaczącego zwiększenia się liczby wpływających skarg, ale może to być związane z wiedzą pracowników o „zawieszeniu” czynności kontrolnych. W tych które wpływają dominują zagadnienia związane z niewypłaceniem wynagrodzenia i innych świadczeń ze stosunku pracy.
Jakie najważniejsze tymczasowe zmiany wprowadzone zostały w prawie pracy w Tarczy antykryzysowej?
Najważniejsze zmiany dotyczące zatrudniania w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID19 – to:
- możliwości polecenia wykonywania pracy zdalnej,
- zmiany zasad przeprowadzania badań lekarskich pracowników i szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,
- możliwości wprowadzenia elastycznych zasad ustalania pracownikom czasu pracy (ograniczenie nieprzerwanego odpoczynku dobowego i tygodniowego), porozumienie o wprowadzeniu systemu równoważnego czasu pracy, czy o stosowaniu mniej korzystanych warunków zatrudnienia na zasadach określonych w specustawie,
- możliwości obniżenia wynagrodzenia pracownikom objętym przestojem ekonomicznym, czy obniżenie pracownikom wymiaru czasu pracy maksymalnie o 20%, nie więcej niż do 0,5 etatu w drodze porozumienia zawartego przez pracodawcę i związki zawodowe, a w przypadku ich braku z przedstawicielami pracowników,
- możliwości udzielania zaległych urlopów wypoczynkowych,
- możliwości ograniczenie wysokości odpraw, odszkodowań lub innych świadczeń pieniężnych wypłaconych przez pracodawcę pracownikom w związku z rozwiązaniem umowy o pracę,
- możliwość wypowiedzenia umowy o zakazie konkurencji,
- zmiany w zasadach funkcjonowania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
- zmiany zasad wykonywania pracy przez cudzoziemców (przedłużenie legalności pobytu na terytorium RP, wykonywanie pracy na warunkach innych niż określone w dokumentach będących podstawą legalnej pracy cudzoziemca, przedłużenie okresu ważności
zezwoleń na pracę).
Czy nie ma potrzeby zwiększenia liczby inspektorów? Jakie warunki trzeba spełnić, by nim zostać?
Zadań inspektorom pracy cały czas przybywa i staramy się z nich wywiązywać jak najlepiej potrafimy. Jeżeli chodzi o zwiększenie liczby inspektorów pracy zatrudnionych w Okręgowym Inspektoracie Pracy w Zielonej Górze (w tym w Oddziale w Gorzowie Wlkp.) - to na dzień dzisiejszy nie widzę takiej potrzeby. Problemem natomiast jest zatrudnienie potrzebnych nam specjalistów na etaty które posiadamy. W chwili obecnej prowadzimy w tym roku już drugi nabór (pierwszy nie przyniósł rozstrzygnięcia). Poszukujemy w szczególności specjalistów z branż: chemicznej, elektrycznej, energetycznej, mechanicznej, budowlanej i leśnej. Podstawowe wymagania jakie stawiane są kandydatom – to: wykształcenie wyższe (tytuł magistra), minimum roczny staż pracy (najlepiej w wyuczonym zawodzie), prawo jazdy kategorii B. Zainteresowanych możliwością podjęcia (myślę, że interesującej) pracy zapraszam w celu zapoznania się z pozostałymi wymaganiami na stronę internetową OIP w Zielonej Górze („Ogłoszenie o naborze”) lub do siedziby OIP i Oddziału w Gorzowie Wlkp. Dokumenty można składać do 31 lipca 2020 r
ZOBACZ TEŻ
To miało powstać w Zielonej Górze, ale się nie udało. O czym...
POLECAMY TEŻ
ZIELONA GÓRA: Co się zmieni przy dworcu PKP? Kawę wypijemy n...
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Strefa Biznesu - Kara dla Raiffeisen International