KOSTRZYN NAD ODRĄ. Niemcy ruszają z budową nowego mostu kolejowego na Odrze. Pociągi do Berlina przez dwa lata z Kostrzyna nie odjadą

Jakub Pikulik
Jakub Pikulik
Most kolejowy nad Odrą między Kostrzynem, a Kietz, zostanie rozebrany i wybudowany od nowa. To będzie się wiązało z utrudnieniami dla osób jeżdżących z Kostrzyna do Berlina. Grzegorz Walkowski
O tej inwestycji mówiło się od lat. Ma ruszyć na początku 2020 r. i potrwać dwa, a może nawet trzy lata. Pracy jest ogrom. Trzeba nie tylko wybudować nowy most kolejowy na Odrze i całą infrastrukturę, ale też usunąć śmiertelnie niebezpieczne pozostałości po II wojnie światowej.

Najważniejsza informacja dla podróżnych jest taka: most kolejowy nad Odrą między Kostrzynem, a niemieckim Kietz, będzie zamknięty przez około dwa lata. Powód do ogromna inwestycja, z którą właśnie rusza strona niemiecka. Mowa o budowie nowego mostu kolejowego nad Odrą. Aby jednak nowy most mógł powstać, trzeba rozebrać stary. Dlatego przejazd z Kostrzyna przez Odrę do Berlina będzie niemożliwy.

Trwa głosowanie...

Czy uważasz, że budowa nowego mostu kolejowego na Odrze znacząco utrudni dojazd z Kostrzyna do pracy w Berlinie?

Powstanie ogromny parking

Od lutego 2020 r. senne, niemieckie miasteczko Kietz stanie się wielkim placem budowy. Ciężki sprzęt zacznie wycinać drzewa i wyburzać część budynków. W rejonie stacji kolejowej w Kietz powstanie potężny parking na ponad 300 samochodów. To właśnie na tym parkingu swoje pojazdy będą mogli zostawiać Polacy, którzy dojeżdżają do pracy w Berlinie. Dawne przejście graniczne trzeba więc będzie pokonać samochodem, a podróż pociągiem do stolicy Niemiec rozpoczynała się będzie dopiero w Kietz. Jak donoszą niemieckie media, trasa kolejowa między Kietz i Kostrzynem będzie całkowicie zamknięta dla ruchu kolejowego dopiero, gdy w Kietz powstanie ogromny parking, czyli od końca 2020 r. do końca 2022 r.

Podróżni pełni obaw

– To oznacza ogromne utrudnienia. Nie wszyscy mają jak się dostać do Niemiec, to może nie jest daleko (to odległość około 5 km – dop. red.), ale trzeba dysponować samochodem. To skomplikuje życie wielu osób, a przecież do pracy w Berlinie pociągiem dojeżdżają codziennie setki osób – mówi Halina Grabowska, która w stolicy Niemiec pracuje w jednym z hoteli. Podróżni zwracają uwagę również na fakt, że w przeciągu dwóch lat w Kostrzynie ma ruszyć budowa nowego mostu drogowego na Warcie. Ruch będzie odbywał się mostem tymczasowym, co dodatkowo utrudni dostanie się do Kietz.

To oznacza ogromne utrudnienia. Nie wszyscy mają jak się dostać do Niemiec, to może nie jest daleko, ale trzeba dysponować samochodem

Sam budowany przez Niemców most kolejowy będzie miał 260 metrów długości i powstanie w miejscu obecnej przeprawy. W związku z tym znany również w Kostrzynie niemiecki rybak André Schneider, u którego mieszkańcy zaopatrywali się w smaczne ryby, będzie musiał wynieść się z obecnie zajmowanego ternu. W tym miejscu znajdzie się ogromny skład materiałów, potrzebnych do budowy mostu.

Most kolejowy nad Odrą między Kostrzynem, a Kietz, zostanie rozebrany i wybudowany od nowa. To będzie się wiązało z utrudnieniami dla osób jeżdżących
Most kolejowy nad Odrą między Kostrzynem, a Kietz, zostanie rozebrany i wybudowany od nowa. To będzie się wiązało z utrudnieniami dla osób jeżdżących z Kostrzyna do Berlina. Jakub Pikulik

Nie wiadomo co kryje ziemia

Budowa nowego mostu, ogromnego parkingu, przebudowa nasypów kolejowych, prace w okolicy torów kolejowych – to wszystko wiąże się z jeszcze jedną komplikacją i ogromną ilością znaków zapytania. Mowa o tym, co od ponad 75 lat kryje ziemia. – Może kryć wszystko, od nabojów do pistoletu, po pół tonowe bomby lotnicze. Trzeba pamiętać, że kostrzyńskie mosty nad Odrą były bombardowane i niszczone zarówno przez Rosjan, jak i Niemców. W ich rejonie ziemia może kryć bardzo wiele bomb, pocisków, materiałów wybuchowych. Zacięte walki miały miejsce również w rejonie Kietz. Ziemia w tym miejscu może być naszpikowana niewybuchami – mówi Jerzy Dreger, pracownik Muzeum Twierdzy Kostrzyn. Historycy zwracają uwagę na jeszcze jeden fakt. Po II wojnie światowej Wyspę Odrzańską zajęły wojska rosyjskie. Rosjanie mieli ten teren do swojej wyłącznej dyspozycji przez kilkadziesiąt lat. – Wiemy z innych miejsc, w których byli, że nie przejmowali się ekologią. Zużyte smary, oleje, inne chemikalia, po prostu zakopywali w ziemi. Podobnie robili z amunicją, której trzeba było się jakoś pozbyć. Tak naprawdę nikt nie wie, co może kryć ziemia w okolicy Kietz – mówi J. Dreger.

Niemcy do tematu rozminowania podchodzą bardzo poważnie. Ogłoszono na to osobny przetarg. W planach jest sprawdzenie ziemi od dwóch do trzech metrów w głąb. Przebadanych zostanie około 50 tys. metrów sześciennych ziemi.

Zobacz też wideo: Archeologiczna sensacja w powiecie gorzowskim. Prastare cmentarzysko w okolicy Kostrzyna nad Odrą odkrywa kolejne tajemnice

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
12 grudnia, 11:18, Bibsy:

Cała historia tego mostu jest taka ze Niemcy wycofując swoje wojska wysadziły go , Rosjanie chcąc odbudować zeby dostać sie do Berlina odbudowali go z rożnych elementów innych mostów , dlatego każdy fragment wyglada inaczej . Swoja droga skoro Niemcy go bedą budować , to dlaczego tzw opłata mostowa za przejazd niemieckim pociągiem do Kostrzyna trafia do kasy PKP (1,60€ ?)

Bo polska umówiła się z Niemcami, że za most kołowy odpowiada Polska a kolejowym Niemcy

B
Bibsy

Cała historia tego mostu jest taka ze Niemcy wycofując swoje wojska wysadziły go , Rosjanie chcąc odbudować zeby dostać sie do Berlina odbudowali go z rożnych elementów innych mostów , dlatego każdy fragment wyglada inaczej . Swoja droga skoro Niemcy go bedą budować , to dlaczego tzw opłata mostowa za przejazd niemieckim pociągiem do Kostrzyna trafia do kasy PKP (1,60€ ?)

D
Dober
11 grudnia, 12:18, Gość:

Dobrze że to będą robić Niemcy...

11 grudnia, 12:44, Lubuszanin:

Lotnisko pod Berlinem też robią oni.

Niemcy zlecili , polskie firmy i firemki jednoosobowe wykonały prace , z jakim skutkiem właśnie to widać . Tak wiec mam nadzieje ze to niemieckie firmy wybudują

O
Obywateljg

Drzewa tną na potęgę, wyburzają? Nie ma protestów? Aaaaaaa to Niemcy, oni protestują tylko w Polsce u siebie nie będą prowadzić przecież sabotażu.

R
Rem

Najwyższy czas z tym mostem... pociągi przestaną się czołgać...

G
Gość

Można było dogadać się z Niemcami , dołożyć do inwestycji i wybudować most kolejowo-drogowy. A tak za chwilę to samo nas czeka z drugim mostem na Warcie.

B
Beton

Mam nadzieję, że zaprojektują lepiej ten most niż Volkswagen silniki Diesla w ostatnim czasie.

G
Gość
11 grudnia, 12:18, Gość:

Dobrze że to będą robić Niemcy...

11 grudnia, 12:44, Lubuszanin:

Lotnisko pod Berlinem też robią oni.

Podaj więcej przykładów....

L
Lubuszanin
11 grudnia, 12:18, Gość:

Dobrze że to będą robić Niemcy...

Lotnisko pod Berlinem też robią oni.

G
Gość

Dobrze że to będą robić Niemcy...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3