reklama

KOSTRZYN NAD ODRĄ. Ważą się losy przebiegu obwodnicy Kostrzyna nad Odrą. Konkrety powinniśmy poznać w styczniu

Jakub Pikulik
Jakub Pikulik
Kostrzyn w nadchodzących latach czekają duże inwestycje komunikacyjne. UM Kostrzyn nad Odrą
Zielony, niebieski i pomarańczowy - to trzy warianty przebiegu obwodnicy Kostrzyna nad Odrą. Każdy z nich to inne koszty, inne oddziaływanie na środowisko i inny stopień wyprowadzenia ruchu samochodów poza miasto. Który wariant zostanie wybrany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad?

W połowie listopada w kostrzyńskim magistracie odbyło się spotkanie władz miasta z projektantami dużych inwestycji, które ruszą w mieście w najbliższych latach. - Czeka nas budowa mostu na Warcie, budowa obwodnicy, budowa mostu na Odrze, inwestycje kolejowe. Wszystkie te inwestycje trzeba koordynować. Próbujemy być na bieżąco z pracami biur projektowych. Gdy zauważamy jakąś kolizję z rozwiązaniami komunikacyjnymi, albo braki w projektach, to na bieżąco zwracamy uwagę projektantom - mówi Andrzej Kunt, burmistrz Kostrzyna nad Odrą.

Czeka nas budowa mostu na Warcie, budowa obwodnicy, budowa mostu na Odrze, inwestycje kolejowe. Wszystkie te inwestycje trzeba koordynować. Próbujemy być na bieżąco z pracami biur projektowych

Największą i najbardziej kosztowną inwestycją, które w najbliższych latach ruszą na terenie miasta, jest budowa obwodnicy. Nie wiadomo jeszcze jednak, którędy będzie ona przebiegać. Przypomnijmy, warianty są trzy: niebieski, zielony i pomarańczowy. Zielony wariant zakłada budowę najdłuższej drogi (9,3 km), więc jest też najdroższy. Obwodnica ma mieć w tym wariancie sześć wiaduktów i jeden most, do tego przepusty dla zwierząt. Ten wariat wyprowadza ruch ciężarówek najdalej od centrum Kostrzyna, droga jest też najlepiej połączona z kostrzyńskimi podstrefami przemysłowymi. Jej budowa poza tym, że jest najdroższa, wymaga też wycięcia największej ilości drzew i poprowadzenia drogi po terenach zalewowych.

Trzy warianty przebiegu obwodnicy Kostrzyna nad Odrą.
Trzy warianty przebiegu obwodnicy Kostrzyna nad Odrą. UM Kostrzyn nad Odrą

Wariant pomarańczowy jest najbardziej kontrowersyjny. Zakłada bowiem budowę obwodnicy, przebiegającej... przez centrum miasta. Miałaby ona biec estakadą wzdłuż torów kolejowych relacji Szczecin - Wrocław, wiązałaby się też z koniecznością wyburzenia jednego domu. Jest to jednak wariant najkrótszy (4,2 km), a więc i najtańszy. Najmniej ingeruje też w środowisko naturalne. Z drugiej strony jest najsłabiej skomunikowany z kostrzyńskimi zakładami, przez co nie wyprowadzi z miasta tak sprawnie ruchu ciężarówek.

Zobacz wideo: Burmistrz Andrzej Kunt o obwodnicy miasta

Wariant niebieski jest kompromisem, droga ma długość 6,3 km, częściowo wyprowadza ruch z centrum miasta i jest nieźle połączona z podstrefami przemysłowymi. Wiąże się jednak z koniecznością wyburzenia trzech budynków mieszkalnych i jednego gospodarczego.

Dla miasta optymalny jest wariant zielony, ponieważ wyprowadza ruch poza miasto i jest najlepiej połączony ze podstrefami ekonomicznymi. Jeśli wybrany zostanie wariant niebieski, to z pewnymi modyfikacjami

- Dla miasta optymalny jest wariant zielony, ponieważ wyprowadza ruch poza miasto i jest najlepiej połączony ze podstrefami ekonomicznymi. Jeśli wybrany zostanie wariant niebieski, to z pewnymi modyfikacjami - mówi burmistrz Kostrzyna. Władze miasta nie zakładają powstania obwodnicy biegnącej przez centrum miasta.

KOSTRZYN NAD ODRĄ. Obwodnica Kostrzyna ma powstać do 2027 r....

Który z wariantów zostanie wybrany przez GDDKiA? - Powinniśmy to wiedzieć już w styczniu przyszłego roku - mówi A. Kunt. Harmonogram zakłada, że budowa obwodnicy ruszy w 2025 r. i potrwa dwa lata.

Inna duża inwestycja rozpocznie się szybciej, bo już w przyszłym roku. Chodzi o budowę nowego, drogowego mostu nad Wartą. Ma on powstać w miejscu istniejącej przeprawy. Na czas inwestycji wybudowany zostanie most tymczasowy. Wiązać się to będzie z utrudnieniami dla kierowców. Niektórzy już teraz martwią się, że miasto zostanie zakorkowane. - Teraz nie ma żadnej budowy, a w godzinach popołudniowych korkuje się całe centrum miasta, na moście przez Wartę tworzą się wielkie korki. A co dopiero, jak będzie tu most tymczasowy, budowa i utrudnienia? - martwi się jeden z kostrzyńskich taksówkarzy. Projektanci zapewniają jednak, że zrobią wszystko, aby budowa jak najmniej dała się we znaki kierowcom.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Rozumiem, że wynik konsultacji społecznych będzie wzięty pod uwagę?

G
Gość

Nieszczęsne rondo. Trzeba wrócić do pierwotnego planu, dobudować zjazdy w prawo. Trochę pomoże ale nie do końca.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3