W połowie listopada w kostrzyńskim magistracie odbyło się spotkanie władz miasta z projektantami dużych inwestycji, które ruszą w mieście w najbliższych latach. - Czeka nas budowa mostu na Warcie, budowa obwodnicy, budowa mostu na Odrze, inwestycje kolejowe. Wszystkie te inwestycje trzeba koordynować. Próbujemy być na bieżąco z pracami biur projektowych. Gdy zauważamy jakąś kolizję z rozwiązaniami komunikacyjnymi, albo braki w projektach, to na bieżąco zwracamy uwagę projektantom - mówi Andrzej Kunt, burmistrz Kostrzyna nad Odrą.
Czeka nas budowa mostu na Warcie, budowa obwodnicy, budowa mostu na Odrze, inwestycje kolejowe. Wszystkie te inwestycje trzeba koordynować. Próbujemy być na bieżąco z pracami biur projektowych
Największą i najbardziej kosztowną inwestycją, które w najbliższych latach ruszą na terenie miasta, jest budowa obwodnicy. Nie wiadomo jeszcze jednak, którędy będzie ona przebiegać. Przypomnijmy, warianty są trzy: niebieski, zielony i pomarańczowy. Zielony wariant zakłada budowę najdłuższej drogi (9,3 km), więc jest też najdroższy. Obwodnica ma mieć w tym wariancie sześć wiaduktów i jeden most, do tego przepusty dla zwierząt. Ten wariat wyprowadza ruch ciężarówek najdalej od centrum Kostrzyna, droga jest też najlepiej połączona z kostrzyńskimi podstrefami przemysłowymi. Jej budowa poza tym, że jest najdroższa, wymaga też wycięcia największej ilości drzew i poprowadzenia drogi po terenach zalewowych.
Wariant pomarańczowy jest najbardziej kontrowersyjny. Zakłada bowiem budowę obwodnicy, przebiegającej... przez centrum miasta. Miałaby ona biec estakadą wzdłuż torów kolejowych relacji Szczecin - Wrocław, wiązałaby się też z koniecznością wyburzenia jednego domu. Jest to jednak wariant najkrótszy (4,2 km), a więc i najtańszy. Najmniej ingeruje też w środowisko naturalne. Z drugiej strony jest najsłabiej skomunikowany z kostrzyńskimi zakładami, przez co nie wyprowadzi z miasta tak sprawnie ruchu ciężarówek.
Zobacz wideo: Burmistrz Andrzej Kunt o obwodnicy miasta
Wariant niebieski jest kompromisem, droga ma długość 6,3 km, częściowo wyprowadza ruch z centrum miasta i jest nieźle połączona z podstrefami przemysłowymi. Wiąże się jednak z koniecznością wyburzenia trzech budynków mieszkalnych i jednego gospodarczego.
Dla miasta optymalny jest wariant zielony, ponieważ wyprowadza ruch poza miasto i jest najlepiej połączony ze podstrefami ekonomicznymi. Jeśli wybrany zostanie wariant niebieski, to z pewnymi modyfikacjami
- Dla miasta optymalny jest wariant zielony, ponieważ wyprowadza ruch poza miasto i jest najlepiej połączony ze podstrefami ekonomicznymi. Jeśli wybrany zostanie wariant niebieski, to z pewnymi modyfikacjami - mówi burmistrz Kostrzyna. Władze miasta nie zakładają powstania obwodnicy biegnącej przez centrum miasta.
Który z wariantów zostanie wybrany przez GDDKiA? - Powinniśmy to wiedzieć już w styczniu przyszłego roku - mówi A. Kunt. Harmonogram zakłada, że budowa obwodnicy ruszy w 2025 r. i potrwa dwa lata.
Inna duża inwestycja rozpocznie się szybciej, bo już w przyszłym roku. Chodzi o budowę nowego, drogowego mostu nad Wartą. Ma on powstać w miejscu istniejącej przeprawy. Na czas inwestycji wybudowany zostanie most tymczasowy. Wiązać się to będzie z utrudnieniami dla kierowców. Niektórzy już teraz martwią się, że miasto zostanie zakorkowane. - Teraz nie ma żadnej budowy, a w godzinach popołudniowych korkuje się całe centrum miasta, na moście przez Wartę tworzą się wielkie korki. A co dopiero, jak będzie tu most tymczasowy, budowa i utrudnienia? - martwi się jeden z kostrzyńskich taksówkarzy. Projektanci zapewniają jednak, że zrobią wszystko, aby budowa jak najmniej dała się we znaki kierowcom.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?