Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

KOSTRZYN NAD ODRĄ. Ważą się losy przebiegu obwodnicy Kostrzyna nad Odrą. Konkrety powinniśmy poznać w styczniu

Jakub Pikulik
Jakub Pikulik
Kostrzyn w nadchodzących latach czekają duże inwestycje komunikacyjne.
Kostrzyn w nadchodzących latach czekają duże inwestycje komunikacyjne. UM Kostrzyn nad Odrą
Zielony, niebieski i pomarańczowy - to trzy warianty przebiegu obwodnicy Kostrzyna nad Odrą. Każdy z nich to inne koszty, inne oddziaływanie na środowisko i inny stopień wyprowadzenia ruchu samochodów poza miasto. Który wariant zostanie wybrany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad?

W połowie listopada w kostrzyńskim magistracie odbyło się spotkanie władz miasta z projektantami dużych inwestycji, które ruszą w mieście w najbliższych latach. - Czeka nas budowa mostu na Warcie, budowa obwodnicy, budowa mostu na Odrze, inwestycje kolejowe. Wszystkie te inwestycje trzeba koordynować. Próbujemy być na bieżąco z pracami biur projektowych. Gdy zauważamy jakąś kolizję z rozwiązaniami komunikacyjnymi, albo braki w projektach, to na bieżąco zwracamy uwagę projektantom - mówi Andrzej Kunt, burmistrz Kostrzyna nad Odrą.

Czeka nas budowa mostu na Warcie, budowa obwodnicy, budowa mostu na Odrze, inwestycje kolejowe. Wszystkie te inwestycje trzeba koordynować. Próbujemy być na bieżąco z pracami biur projektowych

Największą i najbardziej kosztowną inwestycją, które w najbliższych latach ruszą na terenie miasta, jest budowa obwodnicy. Nie wiadomo jeszcze jednak, którędy będzie ona przebiegać. Przypomnijmy, warianty są trzy: niebieski, zielony i pomarańczowy. Zielony wariant zakłada budowę najdłuższej drogi (9,3 km), więc jest też najdroższy. Obwodnica ma mieć w tym wariancie sześć wiaduktów i jeden most, do tego przepusty dla zwierząt. Ten wariat wyprowadza ruch ciężarówek najdalej od centrum Kostrzyna, droga jest też najlepiej połączona z kostrzyńskimi podstrefami przemysłowymi. Jej budowa poza tym, że jest najdroższa, wymaga też wycięcia największej ilości drzew i poprowadzenia drogi po terenach zalewowych.

Trzy warianty przebiegu obwodnicy Kostrzyna nad Odrą.
Trzy warianty przebiegu obwodnicy Kostrzyna nad Odrą. UM Kostrzyn nad Odrą

Wariant pomarańczowy jest najbardziej kontrowersyjny. Zakłada bowiem budowę obwodnicy, przebiegającej... przez centrum miasta. Miałaby ona biec estakadą wzdłuż torów kolejowych relacji Szczecin - Wrocław, wiązałaby się też z koniecznością wyburzenia jednego domu. Jest to jednak wariant najkrótszy (4,2 km), a więc i najtańszy. Najmniej ingeruje też w środowisko naturalne. Z drugiej strony jest najsłabiej skomunikowany z kostrzyńskimi zakładami, przez co nie wyprowadzi z miasta tak sprawnie ruchu ciężarówek.

Zobacz wideo: Burmistrz Andrzej Kunt o obwodnicy miasta

Wariant niebieski jest kompromisem, droga ma długość 6,3 km, częściowo wyprowadza ruch z centrum miasta i jest nieźle połączona z podstrefami przemysłowymi. Wiąże się jednak z koniecznością wyburzenia trzech budynków mieszkalnych i jednego gospodarczego.

Dla miasta optymalny jest wariant zielony, ponieważ wyprowadza ruch poza miasto i jest najlepiej połączony ze podstrefami ekonomicznymi. Jeśli wybrany zostanie wariant niebieski, to z pewnymi modyfikacjami

- Dla miasta optymalny jest wariant zielony, ponieważ wyprowadza ruch poza miasto i jest najlepiej połączony ze podstrefami ekonomicznymi. Jeśli wybrany zostanie wariant niebieski, to z pewnymi modyfikacjami - mówi burmistrz Kostrzyna. Władze miasta nie zakładają powstania obwodnicy biegnącej przez centrum miasta.

Dyrektor zielonogórskiego oddziału GDDKiA Marek Langer zapewniał, że na tym etapie żaden z wariantów obwodnicy nie jest faworyzowany.

KOSTRZYN NAD ODRĄ. Obwodnica Kostrzyna ma powstać do 2027 r....

Który z wariantów zostanie wybrany przez GDDKiA? - Powinniśmy to wiedzieć już w styczniu przyszłego roku - mówi A. Kunt. Harmonogram zakłada, że budowa obwodnicy ruszy w 2025 r. i potrwa dwa lata.

Inna duża inwestycja rozpocznie się szybciej, bo już w przyszłym roku. Chodzi o budowę nowego, drogowego mostu nad Wartą. Ma on powstać w miejscu istniejącej przeprawy. Na czas inwestycji wybudowany zostanie most tymczasowy. Wiązać się to będzie z utrudnieniami dla kierowców. Niektórzy już teraz martwią się, że miasto zostanie zakorkowane. - Teraz nie ma żadnej budowy, a w godzinach popołudniowych korkuje się całe centrum miasta, na moście przez Wartę tworzą się wielkie korki. A co dopiero, jak będzie tu most tymczasowy, budowa i utrudnienia? - martwi się jeden z kostrzyńskich taksówkarzy. Projektanci zapewniają jednak, że zrobią wszystko, aby budowa jak najmniej dała się we znaki kierowcom.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska