Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koszyk pod kontrolą

(syl)
Okazało się, że z wszystkich Europejczyków, to właśnie Polacy robią zakupy najrozsądniej. Cechuje nas duża samokontrola, ale nie potrafimy być oszczędni.

Niedawno jeden z ośrodków przeprowadził badanie w dziewięciu krajach Europy. Chodziło o to, by porównać "zakupowy iloraz inteligencji" klientów poszczególnych nacji.

Możemy być dumni - polscy konsumenci uzyskali najlepszy wynik ogólny w testach i zajęli pierwsze miejsce, przed Francuzami, Czechami i Niemcami. Ranking zamykają Brytyjczycy i tuż przed nimi Włosi, czyli nacje, które - jak się okazało - najmniej liczą się z pieniędzmi przy kupowaniu.

Koszyk pod kontrolą

Badanie obejmowało pięć głównych kategorii:

  • oszczędność
  • samokontrolę
  • otwartość na próbowanie nowych produktów
  • porównywanie produktów (w sklepie i w internecie)
  • zdobywanie informacji o artykułach przed zakupem.

    Polscy konsumenci zajęli pierwsze miejsca w dwóch kategoriach - samokontroli i skłonności do próbowania nowych produktów. Trzecie miejsce w porównywaniu produktów i siódme w dwóch pozostałych kategoriach. Okazuje się więc, że nie jesteśmy oszczędni.

    Pocieszające jest to, że najrzadziej wydajemy pieniądze pod wpływem impulsu. Dużą odporność na nieplanowane zakupy wykazują także Włosi i Hiszpanie. W obliczu atrakcyjnej promocji czy innego impulsu bezradni okazują się Węgrzy i Szwedzi, ale mimo to potrafią być oszczędni. Najmniej liczą się z pieniędzmi Brytyjczycy i Włosi, a Polacy znajdują się pod tym względem na siódmym miejscu.

    Drugą zwycięską kategorią badania okazała się w przypadku Polaków otwartość na próbowanie produktów alternatywnych marek. Najbardziej przywiązani do marek są Węgrzy i Brytyjczycy. Ci ostatni, chociaż zajęli ostatnie miejsce w rankingu, mają jedną cechę, która ratuje ich honor: są świetni w porównywaniu różnych produktów w sklepach. W tej kategorii Wielka Brytania zdobyła pierwsze miejsce w Europie. Polacy zajęli pod tym względem trzecie miejsce, a najmniej przejmowali się porównywaniem produktów i cen Hiszpanie i Niemcy.

    Unikają impulsów

    Badanie wykazało także, że kobiety i mężczyźni mają równy ogólny iloraz "zakupowej inteligencji". Mężczyznom łatwiej przychodzi unikanie zakupów impulsowych, natomiast kobiety bardziej świadomie trzymają wydatki w ryzach. Z kolei mężczyźni z większą chęcią zdobywają informacje o produktach i porównują je, zarówno przed zakupami, jak i w ich trakcie.
  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska