Kto gorzej prowadzi samochód: młodzi kierowcy czy ci najstarsi?

Tomasz Rusek, 0 95 722 57 72, trusek@gazetalubuska.pl Zaktualizowano 
Karambol w Nowinach Wielkich spowodował starszy kierowca. Po tym wydarzeniu nasze forum internetowe aż zaroiło się od komentarzy na temat tego, kto gorzej radzi sobie za kółkiem: młodzi, czy starsi kierowcy.
Karambol w Nowinach Wielkich spowodował starszy kierowca. Po tym wydarzeniu nasze forum internetowe aż zaroiło się od komentarzy na temat tego, kto gorzej radzi sobie za kółkiem: młodzi, czy starsi kierowcy. fot. Materiały policji
Gdy wypadek spowoduje młody kierowca, natychmiast podnoszą się głosy: no tak, tacy jeżdżą najgorzej. Gdy winny karambolu jest starszy człowiek, niektórzy piszą: zabierać takim prawka! Sprawdziliśmy, czy wiek za kółkiem ma znaczenie.

W Nowy Rok na drodze z Gorzowa do Różanek 16-latek kierujący bmw wjechał w drzewo. Nastolatek zginął na miejscu, jego ojciec przeżył. Chłopak kierował bez prawa jazdy. W listopadzie na al. Konstytucji 3 Maja 19-latek potracił na pasach kobietę. Gorzowianka zmarła. Po tym wypadki Mike na naszej stronie www.gazetalubuska.pl napisał: ,,(...) 19-letni chłopak nie może być dobrym kierowcą, bo te umiejętności nabywa się wprost proporcjonalnie do tysięcy przejechanych kilometrów''.

Podzielone zdania

Gdy na skrzyżowaniu w Nowinach Wielkich karambol spowodował 67-latek Jaga stwierdziła: - Tak to jest z wiekowymi kierowcami. Po 50. roku życia powinni dawać prawo jazdy terminowo!!! I co rok lub dwa sprawdzać stan zdrowia takiego kierowcy. Niestety, większość z nich nie nadaje się już do prowadzenia samochodu. Nie słyszą, nie widzą. Podobnych głosów było więcej. Ale znaleźli się też tacy, którzy zapewniali, że wiek za kółkiem nie jest najważniejszy.

EwaO52 napisała: - To właśnie najmłodsi kierowcy są zagrożeniem na drogach, a wiekowi 50-latkowie trochę więcej myślą.

Grzyb trzymał jej stronę. Stwierdził, że jest ,,starym zgredem'', ale za kierownicą radzą sobie świetnie. ,,Poczułem się wywołany do głosu przez tych, którzy chcieliby wszystkich po pięćdziesiątce widzieć na marach. Otóż kochani moi - jeżdżę którymś tam z rzędu samochodem, a robię to od czterdziestu dwóch lat - do dziś dnia nie miałem żadnego wypadku! Robię miesięcznie około 2.200 km, ale w młodszych latach bywało, że i po 5.000. A jeżdżę tak, że bardzo wielu z Was może za mną tylko tęsknie spojrzeć, bo o dojechaniu mnie nie pomarzą! I jeszcze jedno - poczytajcie statystyki wypadków drogowych - z lektury tej dowiecie się, z której grupy wiekowej kierowcy są sprawcami największej ilości i najpoważniejszych wypadków! I nie są to bynajmniej kierowcy po pięćdziesiątce!'' - napisał Grzyb.

Liczby nie kłamią

Sprawdziliśmy: faktycznie według statystyk starsi kierowcy (po 60.) wcale nie są grupą szczególnego ryzyka na drodze. Według wyliczeń Komendy Głównej Policji powodują mniej wypadków od młodych. Ale - jak zaznaczają fachowcy z centrali - starsi faktycznie wolniej reagują na zdarzenia na drodze, nie zawsze są na bieżąco z przepisami, a z drugiej strony za bardzo wierzą w swoje umiejętności.

Kierowcy młodzi (w policyjnych statystykach to ludzi pomiędzy 17. a 24. rokiem życia) grzeszą przekraczaniem prędkości. - Wypadki, które powodują, są przez to dużo bardziej tragiczne w skutkach. Częściej są ofiary, jeśli są ranni, to są to poważne obrażenia - mówi naczelnik gorzowskiej drogówki Wiesław Widecki. Dodaje, że ze statystyk gorzowskiej drogówki wynika, iż najwięcej wypadków nie powodują jednak najmłodsi i najstarsi, tylko kierowcy w przedziale wiekowym 39-60. To samo wynika z danych KGP.

Może się poprawi

Sytuację na drogach ma poprawić zasada wydawania praw jazdy na czas określony. - Dzięki temu możemy skontrolować stan zdrowia tych, którzy chcą przedłużyć uprawnienia - mówi W. Widecki.

Zdarza się też, że podczas kontroli czy po kolizjach policjanci składają wnioski o przebadania kierowców. Tak było np. w przypadku dwóch panów, którzy spowodowali kolizje, bo mieli atak padaczki. Nie opanowali samochodów i zjechali na przeciwne pasy ruchu. - Jechali 40, 50 km/h. Nikomu nic się nie stało. Ale gdyby mieli napad na autostradzie albo na trasie, przy dwa razy większej prędkości? - mówi naczelnik.

Olo na naszej stronie www.gazetalubuska.pl rozmowę o wieku kierowców podsumował tak: - Wśród młodych i starych znajdują się ludzie myślący i przewidujący jak i tacy, którzy swoim brakiem wyobraźni zagrażają - i to nie tylko na drodze...

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

r
renia65

Kierowcy w dzisiejszym świecie zapominają co to zdrowy rozsądek.Zapominają o wszelkich zasadach i nagminnie łamią wszelkie przepisy na drogach.I nie ma znaczenia czy kierowcą jest osoba młoda,czy po sześćdziesiątce.Liczy się, więc umiejętność,rozwaga i przemyślane podejmowanie decyzji. Zasiadanie za kółkiem wyraźnie wiąże się ze zdolnością myślenia. Jednak wielu z nich woli, aby to inni myśleli za nich.Nie docierają do nich przerażające statystyki,ofiary śmiertelne lub trwałe kalectwo.Gaz do dechy i jazda!!!!Z moich obserwacji większość wariatów drogowych to młodzi ludzie.Muzyka-ile fabryka dała,gaz do dechy,a na tylnich siedzeniach towarzycho na rauszu.I nie ma wyboru-popisać się należy!!!!I uważam,że to dobry pomysł,by prawko wydawane było na czas określony,a długoletni kierowcy powinni być poddawani,co jakiś czas ponownym testom i badaniom.Może w ten sposób zapobiegniemy tym szaleńcom drogowym.Dość przez głupotę i brak wyobrażni piratów mamy zbierania zwłok z asfaltu!!!!Ale nie zapominajmy także,że my piesi jesteśmy także przyczyną wielu kolizji drogowych i wypadków śmiertelnych.To nas także należy od czasu do czasu poddać badaniom-rozróżniania kolorów.Bo trzeba powiedzieć głośno-daltonizm!!!!Czasami wskazane jest postawić patrol przy przejściach dla pieszych,a przekonamy się,jak ciągle się śpieszymy!!!!Dokąd????Wprost pod koła!!!!I,to właśnie za tą młodzież po sześćdziesiątce należy się w pierwszej kolejnośći zabrać,bo to oni śmigają na czerwonym najczęściej,a mandacik poprawi im humorek.Walka z piratami,to twardy orzech do zgryzienia ale nie traćcie głowy! Życie chce Was po niej pogłaskać.

~kierowca~

Nikt mi nie powie że młodzi kierowcy jeżdzą bezpieczniej niż starsi.Przeważnie młodzi chcą się popisać i przeważnie kończy się tragedią.Jestem kobietą jeżdze już po polskich drogach 15 lat. ale nigdy jeszcze nie miałam nic.Iaby tak dalej bo nie wyobrażam sobie mieć kogoś na sumieniu do końca życia.jest przysłowie spiesz się po woli a dojedziesz do celu.

T
Tomasz Rusek

Przepraszam za błąd. Poprawione. Dzięki za zwrócenie uwagi. Wypadek z NOwego Roku miał miejsce na trasie Gorzów - Różanki.

p
perełka

Pozdrawiam redaktorka Tomasza.. Cel moze i zniosły - napisanie artykułu lecz należy potwierdzac informacje, wypadek miał miejsce na trasie Gorzów Wlkp. a Różanki.... troszkę zaangażowania redaktorku....

k
kierowca od 1979-tego

Co to za porównanie: młodzi w wieku 17-24 lata powodują mniej wypadków niż kierowcy od 39 do 60 lat? Ilu jest jednych i drugich?Porównajmy:
17-24 i 39-46 lat, 17-24 i 47-54 lata , 17-24 i 55-60 lat , wówczas statystyki pokażą prawdę. Nawiasem mówiąc niektórych młodych kandydatów na kierowców powinien badać także psychiatra,w końcu samochód to niebezpieczna "broń"...

~Leszek~

Czy ktoś z was widział jak wyglądają badania lekarskie przed kursem na prawo jazdy? Najczęściej jest tak
- widzisz
- tak
-słyszysz
-tak
-50 zł się należy i piecza taka.
To co że będą badania jak nic nie wykażą?

k
kierowca zawodowy

Wszyscy kierowcy powinni obowiązkowo przechodzic badania psychologiczne. Wykluczyłoby to wielu wariatów na drogach, pijaków i narkomanów...

m
mln km

Absolutna prawda na kursie nauki jazdy nie uczą niczego poza tym jak zdać egzamin a nie jak samodzielnie myśleć na droze przewidywać zachowania innych i bezpiecznie jezdić. Ale z biegiem kilometrów dochodzi się do pewnej wprawy! Każdy znas kiedyś zaczynał swoją przygode z prowadzeniem auta i nie zawsze było różowo. Więc dla młodych odrobine wyrozumiałości a dla starszych stażem kierowców nie popadajcie w rutyne ona tak samo zabija jak młodzieńcza brawura!!! SZEROKIEJ DROGI!!!

~kierowca~

popularne eL-ki uczą jak zdać egzamin , nie uczą jak zachować się na drodze , nie uczą przewidywania zachowania się innych uczestników na drodze ,
dla wielu młodych kierowców tragedia zaczyna się po zdaniu egzaminu , jak sami zasiadają za kółko swojego samochodu i sami muszą podejmować decyzje , jak zachować się na drodze , brakuje z boku instruktora który ich poprowadzi i skoryguje błędny tok myślenia i jazdy i w tedy są kraksy ,
mam 2 znajomych z prawkiem od 6 miesięcy i na prawdę wole iść piechotą niż wsiąść do ich samochodu jako pasażer...

25-latek, kierowca od 6l.

Według statystyk młodzi popełniają najwięcej wypadków, a czy statystyki mówią w jakim wieku mamy najwięcej kierowców?
Dlaczego najtragiczniejsze wypadki zdarzają sie poza terenem zabudowanym, na trasie ? Dlatego,że najwięcej "Elek" krąży po mieście, ćwicząc manewry potrzebne do zaliczenia egzaminu.
Moim zdaniem osoby do 20 roku życia, przed egzaminem państwowym, powinny być poddane testom psychologicznym (sprawdzającym refleks, odporność na stres itd). Szkoły nauki jazdy powinny kłaść nacisk na jazde poza miastem (wyprzedzanie, bezpieczna odległość ) oraz techniki prowadzenia auta (nad i pod sterowne, wyjście z uślizgu).
Jeżeli chodzi o najstarszych kierowców,to dobrym pomysłem są okresowe badania kontrolne. Pozostaje jedynie kwestia wieku, od ktorego takie badania miałaby obowiązywać.
To są jedynie, takie moje przemyślenia na ten temat. Oczywiście nic nie wyeliminuje brawury, głupoty czy pijanych z naszych ulic. Tymbardziej, że żyjemy w czasach gdzie najwążniejszy jest czas i związany z nim pośpiech.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3