Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kto za to zapłaci?

BEATA BIELECKA (95) 758 07 61 [email protected]
Pociąg pełen samochodów to spore obciążenie dla starego mostu na Odrze. Ten jechał jeszcze wolniej niż mógł.
Pociąg pełen samochodów to spore obciążenie dla starego mostu na Odrze. Ten jechał jeszcze wolniej niż mógł. fot. Heinz Koehler/MOZ
Najważniejszy most kolejowy na trasie z Warszawy do Berlina może runąć. Żeby zmniejszyć ryzyko, pociągi zwalniają tam do 50 km na godzinę. Prawdopodobnie jesienią trzeba będzie zamknąć jeden tor.

- Most jest w fatalnym stanie - przyz-nał rzecznik prasowy niemieckich kolei Gisbert Gahler. W rozmowie z frankfurcką gazetą ,,Maerkische Oderzeitung'' stwierdził, że trzeba wybudować nową przeprawę, bo remont mostu nic nie da. W przęsłach są dziury.
Niemcy uspokajają, że nie ma na razie groźby zawalenia mostu, ale dla bezpieczeństwa zalecili, żeby pociągi jeździły tamtędy wolniej niż dotychczas. Prawdopodobnie jesienią zamkną też jeden tor. Wszystko po to, żeby nie obciążać nadmiernie mostu, a szczególnie starych przęseł, które pochodzą z 1870 r.

Kto za to zapłaci?

Zdaniem Niemców, koszty budowy nowego mostu, powinniśmy pokryć z nimi po połowie. Ale rzecznik prasowy oddziału regionalnego Polskich Linii Kolejowych w Poznaniu Zbigniew Wolny mówi, że most jest w użytkowaniu Niemców i to do nich należą remonty. Zastępca dyrektora PLK w Poznaniu Jolanta Soboczyńska dodaje: - Według porozumienia z 1993 r. mosty na Odrze są w utrzymaniu Niemców, a na Nysie - w naszym.
Niemcy próbują jednak obecnie zmienić tę umowę, żeby podobne inwestycje były współfinansowane przez obydwie strony. Na szczeblu ministerialnym toczą się na ten temat rozmowy, ale porozumienia na razie nie ma.

Kolejne wąskie gardło

Przez most na Odrze przejeżdża średnio, w obie strony, 38 pociągów towarowych. To one najbardziej obciążają most. Z drugiej jednak strony od dawna słychać głosy, że to właśnie kolej powinna przejąć część ciężkiego transportu, żeby zmniejszyć ilość tirów na drogach.
Nowy most jest też potrzebny po to, żeby uruchomić w końcu szybkie połączenie między Warszawą a Berlinem. Zlikwidowano już wiele wąskich gardeł na tej trasie, tak by pociągi osobowe mogły jeździć z prędkością 160 km na godzinę. Most na Odrze stanowi kolejną przeszkodę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska