Kujemy trochę więcej nowych samochodów

Wojciech Frelichowski gk24.pl
W pierwszym półroczu 2009 roku w Polsce największe wzięcie miały Skody, m.in. nowy model Octavii (fot. Skoda)
W pierwszym półroczu 2009 roku w Polsce największe wzięcie miały Skody, m.in. nowy model Octavii (fot. Skoda)
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Wbrew wszelkim przewidywaniom sprzedaż samochodów osobowych w Polsce w pierwszym półroczu 2009 utrzymała tendencję rosnącą. Jak podaje Samar nabywców znalazło 168885 aut.

Największy udział w ilościowym przyroście sprzedaży mają kolejno Skoda (+2 410 sztuk), Mitsubishi (+2 149 sztuk), Volkswagen (+2 123 sztuki), Kia (+1 970 sztuk), Fiat (+1 866 sztuk), Mazda (+1 673 sztuki) i Hyundai (+1 272 sztuki).

Skoda znowu liderem

Tytuł lidera polskiego rynku należy ponownie do Skody. Czeskie auta znalazły w I półroczu 19298 nabywców, o 14,3 proc więcej niż przed rokiem. Takie tempo wzrostu pozwoliło Skodzie umocnić swoją pozycję na rynku i zwiększyć udział na rynku z 10 do 11,4 proc.

Drugą lokatę zajmuje Fiat, który sprzedał 17676 aut, co oznacza 11,8 proc. wzrostu w porównaniu do ubiegłego roku. Fiat również zwiększył udział w rynku: z 9,4 do 10,5 proc. Na trzecim miejscu znalazła się Toyota. Wynik sprzedaży japońskiej marki w wysokości 15747 sztuk jest o ponad 14 proc. mniejszy niż rok wcześniej. W konsekwencji udział Toyoty w polskim rynku zmniejszył się z 10,9 do 9,3 proc.

Czytaj też: Sprawdź, które auta najrzadziej się psują

Niemcom rośnie i spada

Dwie kolejne pozycje należą do marek o rosnącej tendencji tegorocznej sprzedaży: Volkswagen sprzedał 14216 samochodów i zanotował 17,6 proc. wzrostu, a piąty w rankingu Ford sprzedał 13377 aut, o 5,7 proc. więcej niż przed rokiem. Obaj producenci zwiększyli tym samym udziały w polskim rynku, odpowiednio z 7,2 do 8,4 porc. i z 7,5 do 7,9 proc.

Na szóstym miejscu sklasyfikowany został Opel, marka, która wykazała jeden z najdotkliwszych spadków w czołowej dziesiątce rynku zarówno w ujęciu procentowym (o 19,1 proc.), jak i ilościowym (o 2981 sztuk). Na zakup samochodów Opla zdecydowało się od początku roku 12623 klientów, co zapewnia marce niespełna 7,5 proc. udziału w rynku (przed rokiem 9,3 proc.).

Mniejszy wynik niż przed rokiem uzyskał również kolejny producent Renault. W pierwszym półroczu sprzedano 9039 aut tej marki, o 12,8 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, a udział rynkowy zmniejszył się do 5,4 proc. (z 6,1 przed rokiem).

Czytaj też: Czym się kierujemy kupując nowe auto

Koreańskie na fali

Ósmą lokatę ponownie zajmuje Kia. Koreańskie auta znalazły w ciągu sześciu miesięcy 8043 nabywców. Największy w gronie 10 czołowych marek wskaźnik wzrostu - 32,4 proc. - pozwolił na umocnienie pozycji na polskim rynku i zwiększenie udziału z 3,6 do 4,8 proc.

Na dziewiąte miejsce awansował kolejny producent koreańskich aut - Hyundai. Rezultat na koniec czerwca - 6 406 sprzedanych samochodów - jest o 24,8 proc. większy od ubiegłorocznego, a udział w rynku wzrósł z 3 do 3,8 proc.

Awans Hyundaia pozbawił dotychczasowej lokaty Peugeota, który spadł na 10 miejsce, sprzedając 6399 pojazdów, o 26 proc. mniej niż rok wcześniej (udział w rynku wynosi 3,8 proc.).

 

Zdaniem eksperta: Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru:

Sprzedaż aut w Polsce wzrosła, ale podobnie jak w minionych miesiącach, istotny wpływ na odnotowany przez polskich dealerów wynik, mieli klienci spoza Polski, przede wszystkim z Niemiec i Słowacji. Szacuje się, że około 20 procent sprzedanych w Polsce samochodów stanowił reeksport. Ponadto nie zostały wprowadzone żadne rządowe programy wspomagające rynek samochodowy, a zapowiedzi podwyższenia podatków wpływają na raczej ostrożne zachowanie klientów.

Nie ma jeszcze ostatecznych danych o udziale klientów instytucjonalnych w tegorocznej sprzedaży za pierwsze półrocze, można się jednak spodziewać, że obserwowany od początku roku spadek w stosunku do roku poprzedniego złagodziły nieco samochody osobowe z homologacją ciężarową. Ich oferta powiększa się z miesiąca na miesiąc i mimo wielu niejasności dotyczących podatku VAT, auta z kratką cieszą się coraz większym powodzeniem.

 

 

 

 

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie