Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kupujesz ciuchy i buty w internecie? Sprawdź, jakie przysługują Ci prawa!

Katarzyna Borek
W sieci największy wybór mają kobiety. Kategoria "Odzież damska” popularnego serwisu akcyjnego zawiera niemal 900 tys. ofert! Wirtualne sklepy kuszą nowymi kolekcjami popularnych marek, wyprzedażami, tanią odzież z Azji czy modowymi perełkami.
W sieci największy wybór mają kobiety. Kategoria "Odzież damska” popularnego serwisu akcyjnego zawiera niemal 900 tys. ofert! Wirtualne sklepy kuszą nowymi kolekcjami popularnych marek, wyprzedażami, tanią odzież z Azji czy modowymi perełkami. DiGiTouch
Odzież i obuwie to jedna z najpopularniejszych i najsilniej rozwiniętych kategorii w handlu internetowym. Tłumaczymy, co warto wiedzieć, zamawiając jesienną sukienkę, kurtkę czy botki. Zobacz, jakie prawa ma kupujący.

Mimo tego, że już połowa internautów w Polsce przetrząsała wirtualne półki sklepowe (wg danych TNS OBOP), to wielu kupujących nie zna podstawowych praw dotyczących zakupów internetowych. - Konsumenci często nie wiedzą, czy i kiedy mogą zwrócić towar zakupiony w sieci; co robić, gdy rozmiar zamówionych spodni czy butów jednak nie pasuje; czy można liczyć na zamianę przedmiotu i kto opłaca koszty ponownej przesyłki? Kupujący nie mają również świadomości, że rzeczy używane nabywane w sieci, na przykład na aukcji, podlegają nieco innym prawom niż nowe - mówi Tomasz Henel, ekspert Akademii Allegro. Ostatnio coraz więcej polskich internautów poszukuje modowych rarytasów również i za granicą. Co więc warto wiedzieć, zamawiając odzież czy obuwie w Polsce, jak i poza nią?

10 DNI DO NAMYSŁU

1. Polskie prawo pozwala internautom na zwrot towaru zakupionego w sieci w ciągu 10 dni - bez podania przyczyny.

2. Aby otrzymać zwrot pieniędzy, na przykład za spodnie, które okazały się zbyt małe lub niewygodne buty, wystarczy w ciągu 10 dni wysłać sprzedającemu e-mail ze swoją decyzją.

WAŻNE
Jak rozkładają się koszty zwrotu zakupu? Klient płaci wyłącznie za odesłanie towaru do sprzedawcy. Natomiast ten powinien zwrócić mu nie tylko pieniądze za przedmiot, ale również koszt wysyłki doliczonej wcześniej do ceny zamówienia.

3. Pieniądze powinny trafić na konto kupującego nie później niż dwa tygodnie po odebraniu pisma przez sprzedającego.

UWAGA
Nie każdy może bez podania przyczyny żądać zwrotu pieniędzy za kupiony towar. Takiego przywileju nie mają internauci, którzy licytowali przedmiot na aukcji albo kupowali od osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Wyjątkiem są także transakcje, gdzie zarówno sprzedawca, jak i klient, są przedsiębiorcami. W tym przypadku zwrot pieniędzy zależy od dobrej woli firmy.

REKLAMACJE

1. Towar zakupiony w sieci można również reklamować, na przykład w przypadku wady lub wtedy, gdy nie odpowiada opisowi.

2. Gdy sprzedawca uzna reklamację, ma prawo do wyboru dalszego postępowania wobec klienta.

- W grę wchodzi zwrot pieniędzy, wymiana przedmiotu na nowy lub też naprawa uszkodzeń, jeśli takie miały miejsce. Sprzedawca ma 14 dni na odniesienie się do reklamacji. Brak odpowiedzi skutkuje automatycznym uznaniem roszczeń klienta - wyjaśnia nasz ekspert.

UWAGA
Przepisy nie określają już jednak tego, w jakim czasie wymieniony przedmiot należy odesłać do kupującego.

A jeśli o czas chodzi, warto zapoznać się z długością oczekiwania na przesyłki zza granicy i kosztami, jakie się z nimi wiążą.

NAJKRÓCEJ Z UNII

* Kupując u polskiego importera, za przesyłkę jednej sztuki odzieży zapłacimy standardowo od 25 do 30 zł. Jednak kuriera z paczką można się spodziewać dopiero po co najmniej 14 dniach od daty zamówienia. Podobny czas oczekiwania obowiązuje w przypadku przedmiotów zamawianych z Ameryki Północnej. Krócej podróżują paczki zamawiane z krajów europejskich - przesyłkę można otrzymać nawet po tygodniu.

* Najmniej zapłacimy za sprowadzenie towaru z kraju należącego do Unii Europejskiej - od 40 do 50 zł za kilogram. Znacznie droższe są już przesyłki z państw europejskich, które nie należą do UE - zapłacimy za nie nawet około 200 złotych za kilogram. Najdrożej wyniesie nas przesyłka z Ameryki Południowej - ok. 250 zł za kg.

WAŻNE
Zagraniczne zakupy w sieci są niemożliwe bez posiadania karty kredytowej. Pieniądze z konta będą pobrane przez e-sklep po uprzednim skalkulowaniu ceny zgodnie z walutą. Kupując za granicą, warto uzyskać numer i datę przesyłki. Te informacje mogą się przydać podczas ewentualnej interwencji w Urzędzie Wymiany Poczty z Zagranicą.

SZYBKA PRZESYŁKA

Wielu sprzedających oferuje wysyłkę przedmiotu w ciągu 24 godzin. W praktyce oznacza to, że towar jest wysyłany z hurtowni czy sklepu w ciągu doby - ale od czasu zaksięgowania wpłaty. - Jeśli zależy nam na szybkim otrzymaniu przedmiotu, powinniśmy skorzystać z przesyłki kurierskiej. Towar będzie u nas na drugi dzień. Wybierając między przesyłką priorytetową, a zwykłą, skorzystajmy z tej pierwszej. Różnica w opłacie wynosi przeważnie 2-3 zł, a czas oczekiwania na przesyłkę znacznie krótszy - podpowiada ekspert.

MASZ PRAWO WIEDZIEĆ

Gdy kupujesz przez internet, masz prawo do jasnej i pełnej informacji o oferowanych towarach i usługach - przed złożeniem zamówienia pisemnego potwierdzenia informacji o dokonaniu zakupu.

DOBRA RADA
Warto wydrukować stronę, na której pojawia się potwierdzenie złożenia zamówienia. Nie później niż w chwili dostawy konsument powinien otrzymać, w formie pisemnej lub na innym trwałym nośniku, potwierdzenie zawarcia umowy.

Jako klient powinieneś być też poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu siedmiu dni roboczych lub dłuższym bez ponoszenia kosztów - z wyjątkiem kosztów zwrotu towaru do sprzedawcy.

UWAGA

Prawa do odstąpienia nie stosuje się m.in. do umów o usługi zakwaterowania, transportu, turystyczne oraz zakupu przez licytację.

ZANIM COŚ KUPISZ

1. Sprawdź adres i numer telefonu do przedsiębiorcy.

UWAGA
Nie można zakładać, że przedsiębiorca ma siedzibę w Polsce tylko dlatego, że adres internetowy ma skrót pl.

2. Instytucje konsumenckie zalecają korzystanie z takich witryn internetowych, które zapewniają bezpieczne sposoby płatności (w szczególności bezpieczne połączenia) - sygnalizowane poprzez symbol kłódki na spodzie ekranu monitora.

3. Warto sprawdzić, czy przedsiębiorca deklaruje reguły zachowania prywatności (tzw. politykę prywatności) i wskazuje, w jakim trybie będą przetwarzane Twoje dane osobowe.

4. Koniecznie trzeba sprawdzić, czy nabywany towar, na przykład urządzenie elektryczne, odpowiada technicznym wymogom w naszym kraju.

5. Upewnij się, czy gwarancja jest honorowana w kraju Twojego stałego pobytu, warto też wcześniej wyjaśnić, jak przebiega procedura zwrotu produktu.

6. Policz wysokość dodatkowych kosztów zagranicznego zakupu (podatki, cło, dostawa).

W RAZIE PROBLEMÓW

1. Najszybciej powiadom o nich przedsiębiorcę, składając skargę.

2. Skargę napisz na piśmie i umieść w niej następujące informacje:

* datę zamieszczenia informacji handlowej i adres strony, na której się ona pojawiła;

* datę złożenia zamówienia;

* cechy zamówionego produktu lub usługi;

* zapłaconą kwotę i metodę płatności;

* dodatkowe dane, np. numer zlecenia albo klienta;

* przyczynę skargi;

* inne dane, które w Twojej ocenie są istotne;

* żądanie, na przykład wymiany towaru, zwrotu pieniędzy.

UWAGA
Zalecane jest zachowanie kopii strony internetowej (na przykład wykorzystując klawisz PrintScreen), umowy, regulaminu, zgłoszenia reklamacyjnego i całej korespondencji prowadzonej z przedsiębiorcą.

TU CI POMOGĄ

Jeżeli negocjacje ze sprzedawcą kończą się niepowodzeniem, rozważ inne metody dochodzenia roszczeń. Możesz skorzystać z pomocy miejskich/powiatowych rzeczników praw konsumentów, inspekcji handlowej lub federacji konsumentów.

UWAGA
W rozwiązywaniu problemów w transakcjach ponadgranicznych (na terenie Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii) pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie. Eksperci centrum radzą telefonicznie od poniedziałku do piątku w godz. 10.00-14.00 pod nr 22 55 60 118.

Jeśli nie uda się zakończyć sporu metodami polubownymi (mediacje, sądy konsumenckie), w ostateczności pozostaje odwołanie się do sądu. Niestety, postępowanie w sporach ponadgranicznych z obcym przedsiębiorcą często oznacza złożony, kosztowny i powolny proces, o czym warto pamiętać, zanim coś kupisz.

Oferty pracy z Twojego regionu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska