Latarki i kompostery

Eugeniusz Kurzawa 0 68 324 88 54 teren@gazetalubuska.pl
- Po 1995 r. to już nie ta sama kolej co niegdyś... - uważa Miłosz Telesiński. Jego hobby związane z PKP zamyka się więc razem z tą datą.

Kolej intrygowała go od najmłodszych lat. - Chciałem wejść w środowisko - mówi. I został kolejarzem. Jak twierdzi, nikt w rodzinie nie pracował w tym zawodzie.
Podjął pracę w 1987 r. Był operatorem wagonowym, pomocnikiem maszynisty, pracował w drużynie konduktorskiej, został kierownikiem pociągu. - Bardzo życzliwym dla pasażerów i przez nich lubianym - podkreśla. - Ale dla PKP byłem trudnym pracownikiem.
W 2000 r. przeszedł na rentę.
Jego pokoiki na poddaszu domku przy ul. Zbąszyńskiej są odbiciem dwóch pasji - jeden samochodowej, drugi kolejowej.

Latarki i kompostery

- Chcę uratować z dawnej kolei to, co jeszcze się da - wyjaśnia M. Telesiński. Skupia się na paru dziedzinach. - Interesują mnie latarki kolejowe, kompostery, datowniki, rozkłady jazdy oraz mapy - wymienia.
Na półkach równiutko stoją latarki karbidowe, naftowe, elektryczne. Jedna półka ugina się pod ciężarem rozkładów jazdy PKP. Niżej tzw. kompostery. To urządzenia z dawnych kas biletowych (kasjer wkładał do kompostera bilet i datował go). Jest kolekcja puszek na spłonki. - Dróżnicy ustawiali je na szynie i gdy pociąg najeżdżał, wybuchała, ostrzegając maszynistę w różnych sytuacjach - opowiada hobbysta.
Ma również inne pamiątki (trąbki, tabliczki, woreczki na pieniądze zarobione w kasach), ale w ilościach symbolicznych. Metalowa tablica umieszczana na zewnątrz wagonu mówi o interesującej inicjatywie M. Telesińskiego z 3 października 1987 r. - Dla miłośników kolei zorganizowałem wycieczkę na trasie Zbąszynek - Międzyrzecz - Międzychód - Skwierzyna - Zbąszynek - wspomina pan Miłosz, a potwierdzają to czarne litery z nazwami miast na białej tablicy. I czerwone: "pociąg specjalny".

Archiwum kolei

W czasach, gdy jeszcze pracował na kolei, jeździł po kraju, żeby - jak mówi - wypełniać białe plamy w historii kolejnictwa i ocalać od zapomnienia tradycję żelaznych linii. - Udawało się to dzięki życzliwości wielu ludzi z różnych stacji, jak i instytucji PKP - przekazuje.
M. Telesiński zgromadził wiele dokumentów. Stoją uporządkowane w dziesiątkach segregatorów, a także w komputerze. Dzięki nim wie, gdzie powstawały nowe linie kolejowe lub z pasją wgłębia się w historię powstania Zbąszynka. Wszak to było nieco ponad 80 lat temu. Miasto zbudowano planowo, metodycznie. Pan Miłosz pokazuje, jak się rozwijał węzeł zbąszynecki, demonstruje w komputerze stare zdjęcia, w tym Friedricha Veila, rzec można, ojca osady - ogrodu.
Wiedza, zgromadzone materiały powodują, że do M. Telesińskiego zgłaszają się czasem studenci piszący o kolejnictwie. Jego pokoik wygląda jak małe archiwum i kolejowa izba pamięci zarazem. - Jestem gotów podzielić się tą wiedzą - deklaruje pasjonat.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3