Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna to świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej udzielane od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego oraz całodobowo w dni ustawowo wolne od pracy. W razie nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia pacjent może udać się po pomoc do dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, niezależnie od tego, gdzie mieszka, i do którego lekarza czy pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) złożył swoją deklarację.
Kiedy można skorzystać z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej?
Z pomocy lekarza i pielęgniarki w nocy, w dni wolne i w święta można skorzystać w razie:
- nagłego zachorowania;
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy;
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.
Warto wiedzieć, że w ramach „nocnej i świątecznej” pacjentom przysługują także zabiegi pielęgniarskie (np. zastrzyki) jeśli zlecił je dyżurujący lekarz oraz zabiegi wynikające z ciągłości leczenia. Pielęgniarka wykona je w gabinecie zabiegowym lub w domu pacjenta. Lekarz w poradni nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej może wydać pacjentowi zwolnienie lekarskie, ale tylko wtedy, gdy zaistnieje taka potrzeba.
Jakiej pomocy nie uzyskamy w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej?
Musimy pamiętać również o tym, że w ramach nocnej i świątecznej opieki lekarskiej nie uzyskamy:
- wizyty kontrolnej w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem,
- recepty na stosowane stale leki w związku ze schorzeniem przewlekłym,
- rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia,
- skierowania do specjalisty.
W przypadku nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej nie obowiązuje rejonizacja pacjentów! Pacjent ma prawo korzystać z pomocy tam, gdzie ma najbliżej - NFZ
Dyżurujący lekarz udziela porad:
- w warunkach ambulatoryjnych,
- w domu pacjenta (w przypadkach medycznie uzasadnionych),
- telefonicznie.
Lekarze w dni wolne przyjmują w:
Kostrzyn nad Odrą
ul. Narutowicza 6 - Nowy Szpital w Kostrzynie nad Odrą Sp. z o.o., tel. 41 240 18 11, 41 240 19 80, 509 906 734,
porada lekarska ambulatoryjna, porada lekarska udzielona w miejscu zamieszkania lub pobytu pacjenta, porada lekarska udzielana telefonicznie, wizyta pielęgniarska udzielona w miejscu zamieszkania lub pobytu pacjenta, wizyty pielęgniarskie ambulatoryjne.
Nocna opieka zdrowotna w Lubuskiem. Gdzie szukać pomocy?
Aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa gabinety nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w pierwszej kolejności udzielają teleporad. - Podczas teleporady lekarz wyda zalecenia dotyczące terapii, a także w razie potrzeby może wystawić e-zwolnienie oraz e-receptę. Jeżeli lekarz w trakcie telefonicznego wywiadu potwierdzi konieczność osobistej wizyty- taka wizyta się odbywa - informuje Narodowy Fundusz Zdrowia.
Zobacz listę punktów nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w województwie lubuskim.
- Kostrzyn nad Odrą - Nowy Szpital, ul. Narutowicza 6, tel. 41 240 18 11, 41 240 19 80,
- 509 906 734
- Gorzów - Wielospecjalistyczny Szpital Wojewódzki, ul. Dekerta 1, tel. 95 733 18 97, 95 733 18 95
- Międzyrzecz - Szpital Międzyrzecki, ul. Konstytucji 3 Maja 35, tel. 504 231 614
- Nowa Sól - Wielospecjalistyczny Szpital Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, ul. Chałubińskiego 1, tel. 68 388 21 19
- Skwierzyna - Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital im.dr n. med. Radzimira Śmigielskiego, ul. Szpitalna 5, tel. 95 717 00 39 wew. 10
- Słubice - Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital im. prof. Zbigniewa Religi, ul. Nadodrzańska 6, tel. 95 758 2071 wew. 361, 511 565 640
- Strzelce Krajeńskie - Powiatowe Centrum Zdrowia, ul. Słowackiego 1795 763 28 25
- Sulęcin - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, ul. Witosa 7, tel. 95 755 96 06
- Świebodzin - Nowy Szpital, ul. Młyńska 6. tel. 68 456 40 42, 798 038 334, 516 098 719
- Wschowa - Nowy Szpital, ul. Księdza A. Kostki 33, tel. 41 240 14 51, 516 098 642
- Zielona Góra - Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, ul. Chrobrego 2, tel. 68 320 20 49
- Sulechów - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, ul. Zwycięstwa 1, tel. 797 606 204
- Szprotawa - Nowy Szpital, ul. Henrykowska 1, tel. 68 376 26 00, 516 098 657, 516 142 464.
- Żagań - 105. Kresowy Szpital Wojskowy z Przychodnią Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Filia Żagań, ul. Żelazna 1a, tel. 68 477 12 79
- Lubsko - Ratownictwo Medyczne Krystyna Gretkierewicz, ul. Strażacka 1, tel. 68 372 03 80
- Żary - Szpital na Wyspie, ul. Domańskiego 2, 105. Kresowy Szpital Wojskowy z Przychodnią SPZOZ w Żarach, tel. 68 470 78 68, 68 470 79 14
- Gubin - Zachodnie Centrum Medyczne, ul. Śląska 35, tel. 573 419 082
Listę wszystkich punktów udzielających pomocy medycznej w nocy oraz w weekendy i święta można znaleźć na stronie nfz.gov.pl
Ważne: W przypadku braku dostępności do lekarza pediatry w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, o ile lekarz nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej uzna za konieczne, kieruje dziecko na oddział pediatryczny.
W nocy i w święta możesz się skonsultować z lekarzem. Jak skorzystać z teleporady na platformie CSIOZ?
Jest weekend albo święto, a Ty masz gorączkę, duszności, kaszel lub inne objawy i obawiasz się, że zakaziłeś się koronawirusem? Skorzystaj z teleporady wideo lub telefonicznej i otrzymaj niezbędną pomoc medyczną.
- Teleporada online to rozwiązanie uruchomione przez Ministerstwo Zdrowia, które pozwala pacjentom na łatwy i szybki kontakt z pracownikiem medycznym za pomocą wideorozmowy, chatu lub telekonferencji, bez konieczności wychodzenia z domu. Przeznaczone jest przede wszystkim dla osób, które podejrzewają, że mogły zakazić się koronawirusem SARS-CoV-2 lub są na kwarantannie, a ich stan zdrowia wyraźnie się pogorszył - informuje Narodowy Fundusz Zdrowia.
Jak skorzystać z teleporady?
Formularz teleporady dostępny jest na stronie: pacjent.gov.pl/teleporada. Należy go wypełnić, podając imię, nazwisko, wiek, PESEL, adres, mail, telefon i zaczekać na kontakt z pracownikiem medyczny. Na podany adres e-mail otrzymamy wiadomość z instrukcją, jak połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką za pomocą komputera, laptopa lub przez telefon. Komputer lub laptop musi mieć głośniki, kamerę i mikrofon. Jeżeli nie mamy dostępu do odpowiedniego sprzętu, możemy skorzystać z telefonu.
Gdy termin teleporady będzie się zbliżał, pacjent otrzyma SMS z taką informacją, a następnie e-mail z linkiem, w który należy kliknąć, by połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką. Od momentu wysłania przez pacjenta formularza do udzielenia teleporady może minąć od kilkunastu minut do kilku godzin, w zależności od liczby dyżurującej kadry medycznej i czekających pacjentów. Niestety, jeśli przepadnie termin teleporady (tzn. nie skorzystamy z wysłanego linka w czasie, gdy będzie na nas czekał lekarz lub pielęgniarka), wracamy na koniec kolejki.
Przeczytaj też: Jak od 1 października trafić do lekarza? Co się zmienia?
WIDEO: Czym jest zespół chronicznego zmęczenia i jak wpływa na nasz organizm?
źródło: Dzień Dobry TVN/x-news
Te produkty powodują cukrzycę u Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?