Letnie wyprzedaże: kiedy, gdzie i co warto wiedzieć?

(vp)
Korzystając z promocji lub wyprzedaży mamy takie same prawa do reklamacji, jak podczas zakupów po cenach bez obniżki
Korzystając z promocji lub wyprzedaży mamy takie same prawa do reklamacji, jak podczas zakupów po cenach bez obniżki sxc.hu djayo
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Polowanie na okazje czas rozpocząć, fala obniżek zaczyna się w Londynie, Madrycie i Berlinie. Korzystne zakupy można zrobić też nie wychodząc z domu - wyprzedaże trwają już w internecie.

Terminy wyprzedaży w Europie w 2011 roku

Europejskie Centrum Konsumenckie

ECK prowadzi działalność informacyjno-doradczą dla konsumentów w zakresie ich praw w Unii Europejskiej oraz pomaga w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych. Prawnicy ECK udzielają bezpłatnych porad prawnych i pomagają w dochodzeniu roszczeń od zagranicznych przedsiębiorców. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy wypożyczalni samochodów za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem ([email protected]) lub osobiście odwiedzając siedzibę Centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.

Austria - W większości sklepów od początku lipca do końca sierpnia

Belgia - Od 1 lipca do 31 lipca

Bułgaria - Zazwyczaj od końca lipca do końca sierpnia (wyprzedaże trwają maksymalnie przez miesiąc)

Cypr - Rozpoczęcie w pierwszy poniedziałek sierpnia, zakończenie - czwarta sobota sierpnia

Czechy - Zwykle od końca czerwca do końca sierpnia

Dania - Od połowy czerwca do końca sierpnia

Estonia - Zwykle od końca czerwca do końca lipca

Finlandia - W większości sklepów od 27 czerwca do końca lipca

Francja - Rozpoczęcie pod koniec czerwca (na południu Francji trochę później), trwają przez 6 tygodni

Grecja - Brak danych

Hiszpania - W zależności od regionu; zwykle okres wyprzedaży przypada na czerwiec i lipiec; obniżki trwają przez 6 tygodni od rozpoczęcia wyprzedaży

Holandia - Zwykle od końca czerwca do końca sierpnia

Irlandia - Zwykle od czerwca do końca lipca

Islandia - Od połowy lipca i trwają maksymalnie przez miesiąc

Litwa - Od początku czerwca do końca sierpnia

Łotwa - Zwykle wyprzedaże zaczynają się w połowie sezonu letniego, pod koniec czerwca

Luksemburg - Co roku w innym czasie, terminy ustala Reglement Grand Ducal; w 2011 r. - od 22 czerwca do 9 lipca

Malta - Wyprzedaże odzieży zaczynają się w połowie czerwca

Niemcy - Większość wyprzedaży odbywa się w ostatnim tygodniu lipca i pierwszym tygodniu sierpnia.

Norwegia - Nie ma ustalonego okresu wyprzedaży, sklepy same wyznaczają terminy obniżek

Portugalia - Od 15 lipca do 15 września

Rumunia - Od 1 sierpnia do 31 października

Słowacja - W większości sklepów od początku lipca do końca sierpnia

Słowenia - Rozpoczęcie w drugi poniedziałek czerwca, trwają przez 60 dni

Szwecja - Zwykle rozpoczynają się pod koniec czerwca i trwają przez cały lipiec

Wielka Brytania - Nie ma ustalonego okresu, sklepy same wyznaczają terminy wyprzedaży

Włochy - W większości regionów rozpoczynają się na 2 lipca i trwają do końca sierpnia lub połowy września. Popularne regiony: Lombardia (Mediolan) - od 2 lipca przez 60 dni; Toskania - do 2 lipca do 7 września.
Czy kupując przecenioną sukienkę lub wiertarkę udarową mamy prawo do reklamacji? Kiedy sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot towaru? W jakim okresie najlepiej wybrać się na zagraniczne wyprzedaże? Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało zestaw praktycznych porad.

Czy towar z wyprzedaży podlega reklamacji?

Korzystając z promocji lub wyprzedaży mamy takie same prawa do reklamacji, jak podczas zakupów po cenach bez obniżki. Zgodnie z prawem unijnym niezgodny z umową towar (np. sukienkę lub telewizor) możemy reklamować u sprzedawcy w ciągu dwóch lat od dnia zakupu. Nie ma znaczenia czy daną rzecz kupiliśmy w Polsce, czy też podczas wyprzedaży we Włoszech, Hiszpanii, Francji lub innym kraju UE.

- Ze zgłoszeń napływających do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wynika, że konsumenci często nie wiedzą o możliwości reklamacji towaru kupionego podczas wyprzedaży. Panuje błędne przekonanie, że jeśli kupujemy taniej, mamy mniej praw. Sezonowe obniżki często mylone są z wyprzedawaniem przez sklepy wadliwych towarów. Sklepy nie informują jasno o tym, że produkt z ceną obniżoną o 70 proc. podlega reklamacji na normalnych zasadach - mówi Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Przecena ze względu na jasno określoną wadę

Jeśli cena na metce obniżona jest ze względu na defekt produktu (np. zepsuty suwak), powinno być to wyraźnie zaznaczone. W takiej sytuacji nie przysługuje nam prawo do reklamacji wady, z powodu której produkt został przeceniony, ponieważ dokonując zakupu wiedzieliśmy o jej istnieniu. Jeśli jednak w płaszczu z niesprawnym suwakiem zauważymy inną wadą, mamy pełne prawo do jego reklamacji.

Czy sklepy mają obowiązek przyjmować zwroty?

Skuszeni cenową okazją często pochopnie kupujemy rzeczy, które okazują się potem zbędne. Warto jednak pamiętać, że o ile mamy prawo reklamować produkt wadliwy, o tyle żadne przepisy nie przyznają nam możliwości zwrotu rzeczy pozbawionej wad. Sprzedawca może odmówić przyjęcia zwrotu niewadliwego towaru, np. butów, koszuli czy sukienki, jeśli oddajemy daną rzecz tylko dlatego, że zmieniliśmy zdanie.

Wiele sklepów sieciowych (głównie odzieżowych) zgadza się jednak na przyjmowanie zwrotów (także podczas wyprzedaży), budując w ten sposób swój wizerunek jako marek nastawionych prokonsumencko. Ustalenie zasad i terminów przyjmowania zwrotów niewadliwych produktów leży w gestii samych sklepów, wynika wyłącznie z polityki danej marki.

Wyprzedaże w internecie - plusy i minusy

Korzystanie z obniżek w e-sklepach jest dobrym pomysłem dla niezdecydowanych. Możliwość zwrotu towaru w tradycyjnych sklepach zależy od dobrej woli sprzedawcy. Kupując w internecie nie musimy na nią liczyć - zgodnie z przepisami unijnymi mamy prawo odstąpić od umowy zawartej przez internet bez konsekwencji w ciągu co najmniej 7 dni roboczych (w niektórych krajach więcej: Polska - 10 dni kalendarzowych, Niemcy - 14).

- W tym czasie wystarczy wysłać do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu, a następnie odesłać produkt w ciągu dwóch tygodni. Koszty wysyłki poniesiemy jednak sami - mówi Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Jak napisać reklamację?

W sytuacji, gdy produkt kupiony podczas wyprzedaży okazał się być bublem, warto zgłosić reklamację do sprzedawcy. Gotowe wzory pism reklamacyjnych (w języku polskim i angielskim) dostępne są na stronie www.konsument.gov.pl w zakładce "Złóż skargę". W niektórych krajach (np. w Polsce) klient jest zobowiązany do złożenia reklamacji w ciągu dwóch miesięcy od momentu zauważenia wady. Po upływie tego czasu, sprzedawca może uchylić się od rozpatrzenia skargi.

Bezpłatna pomoc w razie kłopotów

Jeśli polski sprzedawca odmówi przyjęcia reklamacji lub nie uwzględni zgłoszonych roszczeń, warto zwrócić się o pomoc do rzecznika konsumentów (jest w każdym mieście lub powiecie). W razie problemów z produktem kupionym w zagranicznym sklepie (z UE, Norwegii lub Islandii), bezpłatnych porad prawnych i pomocy w dochodzeniu roszczeń udzieli Europejskie Centrum Konsumenckie (www.konsument.gov.pl, tel. +48 22 55 60 118).

Nieruchomości z Twojego regionu

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie