Lotnisko w Babimoście, czyli jak z myszki zrobić tygrysa

(pik)
Artur Radziński (od lewej), Robert Jałowy i Sebastian Pieńkowski wniosek o kontrolę wysłali do NIK dzisiaj. - Za dwa dni powinien dotrzeć do Warszawy - mówią.
Artur Radziński (od lewej), Robert Jałowy i Sebastian Pieńkowski wniosek o kontrolę wysłali do NIK dzisiaj. - Za dwa dni powinien dotrzeć do Warszawy - mówią. Jakub Pikulik
Udostępnij:
- To jak wsadzenie pompki małej myszce w odpowiednie miejsce i pompowanie jej do rozmiarów tygrysa - tak o rozbudowie lotniska mówi gorzowski radny Robert Jałowy. Razem z innym radnym PiS Sebastianem Pieńkowskim i byłym radnym Arturem Radzińskim złożyli w tej sprawie wniosek do NIK.

Najwyższa Izba Kontroli ma zbadać, czy wydawanie pieniędzy na rozbudowę lotniska w Babimoście to przejaw niegospodarności. Urząd Marszałkowski w Zielonej Górze, który od kilku miesięcy jest właścicielem lotniska, zamierza na lotnisko wydać 20 mln zł z tzw. premii za sprawne wdrażanie unijnych projektów. Zdaniem autorów wniosku do NIK nie wiadomo, czego konkretnie rozbudowa lotniska miałaby dotyczyć, ani kto tak naprawdę o nią wnioskował, a samo lotnisko przynosi straty. - Prognozy zakładały, że do końca 2010 r. z lotniska w Babimoście będzie korzystać 30 tys. pasażerów. Tymczasem rok temu skorzystało z niego niewiele ponad 3,5 tys. osób. Liczba pasażerów w ostatnich latach nie rośnie, czasem nawet spada - mówił na specjalnej konferencji prasowej radny PiS Robert Jałowy. Dodał, że pozostałe dwa najmniejsze porty lotnicze w kraju, czyli Bydgoszcz i Goleniów, obsługują rocznie 260-300 tys. pasażerów. - Do tego dochodzi sąsiedztwo lotnisk w Berlinie i Poznaniu, z którymi to w Babimoście nie da rady konkurować - mówił Jałowy.

- Zamiast przeznaczać pieniądze na nierentowne lotnisko, lepiej zainwestować w rozbudowę infrastruktury przeciwpowodziowej w Gorzowie, Słubicach i Nowej Soli. Wszyscy widzieliśmy, jak groźna potrafi być rzeka. Potrzebne są też kolejne remonty dróg lokalnych - wyliczał Sebastian Pieńkowski, radny PiS z Gorzowa.

Razem z budową obwodnicy, drogami dojazdowymi i rozbudową infrastruktury wydano na lotnisku już około 100 mln zł. To są źle wydawane pieniądze

Urząd Marszałkowski przez ostatnich sześć lat wykupywał miejsca w samolotach kursujących z Babimostu do Warszawy. W każdym locie było ich pięć. Korzystali z nich urzędnicy lub członkowie organizacji pozarządowych. Koszt? 1,4 mln zł w 2010 r. Oficjalnie wykup miejsc nazywany jest przez Urząd Marszałkowski promocją. Zdaniem autorów wniosku do NIK to kolejny dowód braku zainteresowania lotami z Babimostu. - Razem z budową obwodnicy, drogami dojazdowymi i rozbudową infrastruktury wydano na lotnisku już około 100 mln zł. To są źle wydawane pieniądze - mówił na konferencji Artur Radziński, prezes stowarzyszenia Forum dla Gorzowa.

Do tej pory krytyka pod adresem lotniska w Babimoście płynęła z północy regionu. Teraz dołączył do niej nawet prezydent Zielonej Góry. - Nie wiem, na co Urząd Marszałkowski zamierza przeznaczyć 20 mln zł. Nie ma zrobionego biznesplanu, a już chce się wydawać pieniądze. Jestem temu przeciwny - komentował wczoraj w rozmowie z "GL" Janusz Kubicki. Dodał, że z rozbudową lotniska można poczekać do czasu, aż gotowy będzie dokładny plan i projekt, a zaoszczędzone w ten sposób pieniądze przeznaczyć np. na Uniwersytet Zielonogórski i na Akademię Gorzowską, która wciąż nie może powstać.
Zapytaliśmy wczoraj w Urzędzie Marszałkowskim o to, kto złożył wniosek za przyznaniem 20 mln zł na Babimost. - O znaczeniu lotniska wiele powiatów mówiło w czasie konsultacji strategii rozwoju województwa. Port lotniczy Zielona Góra jest również wymieniany jako lotnisko uzupełniające w ogólnopolskiej sieci portów regionalnych - poinformował nas wczoraj wicemarszałek Jarosław Sokołowki. Pytaliśmy również o ewentualne dopłaty, które urząd miałby przekazywać na utrzymanie portu lotniczego. Zdaniem organizatorów wczorajszej konferencji prasowej w Gorzowie, byłby to koszt 6-7 mln zł rocznie. - Na te koszty wpływ będzie miało m.in., czy Urząd Marszałkowski będzie bezpośrednio prowadził działalność związaną z lotniskiem. Kwota będzie zależała również od tego, jakie połączenia zostaną uruchomione - tłumaczył J Sokołowski. Za 20 mln zł Urząd Marszałkowski planuje wyremontować drogę kołowania i plac postoju samolotów, oświetlić pasy startowe, wybudować strażnicę straży pożarnej oraz ewentualnie rozbudować terminal.

O znaczeniu lotniska wiele powiatów mówiło w czasie konsultacji strategii rozwoju województwa. Port lotniczy Zielona Góra jest również wymieniany jako lotnisko uzupełniające w ogólnopolskiej sieci portów regionalnych

Dodajmy, że od listopada zeszłego roku z Babimostu nie wylatują i nie lądują samoloty pasażerskie. Terminal obsługuje jedynie loty towarowe.

Lokalny portal przedsiębiorców

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
adam
Czy ktos z was kiedykolwiek lecial tym samolotem, ze tak na niego psioczycie. Ja lecialem kilkanascie razy i zawsze byl pelny w ok 3/4, wiec nie mozna mowic ze nikt nie lata. Do tego jest fajny PKS ktory przywiezie i odwiezie z Zielonej Gory. Co do ceny to tez byla konkurencyjna do pociagu, ale to byla kilka lat temu. Ile to kosztuje obecnie niestety nie wiem.

Można było lecieć już za 99 zł, ale ilu pieniaczy-przeciwników to sprawdziło ??
G
Grzes
Czy ktos z was kiedykolwiek lecial tym samolotem, ze tak na niego psioczycie. Ja lecialem kilkanascie razy i zawsze byl pelny w ok 3/4, wiec nie mozna mowic ze nikt nie lata. Do tego jest fajny PKS ktory przywiezie i odwiezie z Zielonej Gory. Co do ceny to tez byla konkurencyjna do pociagu, ale to byla kilka lat temu. Ile to kosztuje obecnie niestety nie wiem.
a
alek
Gdzie jest prokurator ? To on z urzędu powinnien się tym zająć. Przecież to jawna niegospodarność. Jak można ładować 100 mln i porzewozić 3,5 tys. ludzi rocznie. Takiej głupoty nie ma nigdzie poza Rosją. Pieńkowski i JAłowy brońcie Gorzowa i Północy przed głupotą Zielonej Góry.
o
omnius
Podobno duzy samochod to dla męzczyzny przedłuzenie jego pewnej części ciała.Tak samo pompowanie duzej kasy w lotnisko w Babimoscie to to samo dla urzędasów co samochód.Brawo radni z Gorzowa i prezydent Kubicki. Nie dajcie się.
R
Robert
Co zrobi Marszałek gdy wyschnie koryto z unijnymi pieniędzmi - a to , że wszyscy podatnicy tego grajdoła będą dofinansowywać fanaberie urzędasów:
Osrodek w Drzonkowie, Lotnisko w Babimoście, pole winorośli itd itp.

Zamiast obniżać podatki - to rząd dał urzędasom niskiego szczebla możliwość rozdawania kasy wg swego "widzi mi się"
Kiedy będzie dobrze w tym kraju? - Kiedy?
s
stefan
Bardzo słusznie że inwestują w lotnisko ,za parę lat będzie po inwestycjach dobre lotnisko tym bardziej że Poznań
już nie ma terenów na inwestycje lotnicze.A zmarnować to gdzie jest jeden z lepszych pasów startowych,Gorzów jakby miał koło siebie takie lotnisko inaczej by mówił jak dziś/przeciwny/. To żeby coś mieć i to nowoczesne to trzeba
zainwestować
L
Leon
Nareszcie znalazło się kilku radnych, którzy wiedzą po zostali wybrani. Młodzi w Was nadzieja. Popieram z całej siły. Brawo za odwagę.
G
Gość
Pozwoliłem sobie na zacytowanie po części: ..."Najwyższa Izba Kontroli powinna zbadać, czy wydawanie przez UM GW pieniędzy na rozbudowę stadionu żuzlowego w Gorzowie nie jest przejawem niegospodarności...."
Tu jest wszystko OK ? Sport w Gorzowie, z wyjątkiem jednej dyscypliny (nie mylić z szachami) pada na pewną część ciała ale nikogo to nie obchodzi. Najważniejszy jest prezes tego klubu i jeden z zawodników, który na antenie TV "pozdrawia Rzeszów".
Żenujące.
G
Gość
Panowie Radni. Pierwszy raz szacun dla Was. 100/100 macie rację. Dość z marnotrawieniem pieniędzy i sztuczne podtrzymywanie życia na tym "prawie" lotnisku.
Dodaj ogłoszenie