Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lubimy jeździć na gazie, ale czy umiemy dbać o takie auto?

Piotr Walczak
Przegląd auta zasilanego autogazem powinno robić się co 15-20 tys. km lub raz do roku - zaleca Jan Kuklik, kierownik serwisu
Przegląd auta zasilanego autogazem powinno robić się co 15-20 tys. km lub raz do roku - zaleca Jan Kuklik, kierownik serwisu fot. Piotr Walczak
Przegląd auta zasilanego autogazem powinno robić się co 15-20 tys. km lub raz do roku.

Podczas niego trzeba m.in. wymienić komplet świec zapłonowych, czego nie robi się tak często w samochodach tylko na benzynę. Do tego konieczne jest sprawdzenie stanu zaworów i przewodów wysokiego napięcia. Gaz zawiera więcej oktanów niż benzyna, dlatego jest też jest paliwem bardziej wymagającym.

Zdaniem specjalistów, pomimo tego, że pojazdy zasilane autogazem potrzebują większej uwagi i bardziej skomplikowanych, a przy tym droższych przeglądów, to i tak montaż instalacji LPG jest opłacalny.

Do samochodów starszych typów z gaźnikiem instalację zamontujemy już za 1-1,2 tys. zł. Cena tzw. instalacji sekwencyjnej, stosowanej w nowoczesnych autach to koszt od 2300 zł w górę.

- Montaż instalacji gazowej powinien zwrócić się po przejechaniu od kilkunastu do 20 tysięcy kilometrów - uważa Jan Kuklik. - Co prawda, auto spala podczas jazdy w mieście przeciętnie od 10 do 20 procent więcej gazu niż benzyny, ale biorąc pod uwagę koszt tego paliwa, z pewnością jest to opłacalne.

Wbrew niektórym opiniom, instalację gazową można zamontować również w silnikach wysokoprężnych. Tyle, że nie jest to najczęściej opłacalne.

Jak wyjaśnia kierownik serwisu Konrys, olej napędowy z reguły i tak jest tańszy od benzyny, stąd opłacalność montażu jest albo znikoma, albo w ogóle jej nie ma, bo poniesione koszty się nie zwrócą.

Kolejną zaletą jazdy na autogazie jest ekologia - do atmosfery wydzielanych jest mniej trujących substancji niż w przypadku benzyny.

Pomimo posiadania instalacji LPG w pojeździe, benzyna i tak jest potrzebna do każdorazowego uruchomienia silnika. Specjaliści zwracają także uwagę, aby po trzykrotnym opróżnieniu zbiornika LPG, przejechać na benzynie 100-150 kilometrów.
Dzięki temu pompa paliwowa nie pozostanie przez dłuższy czas w bezruchu i rzadziej wystąpią jej awarie.

Warto też pamiętać, aby połowa baku zawsze była napełniona benzyną. Zapobiegnie to ewentualnemu przytarciu pompy, a w rezultacie jej spaleniu, co narazi kierowcę na spore koszty.
Wbrew niektórym obiegowym opiniom, zbiornik z gazem jest całkowicie bezpieczny.

Wybuch zbiornika jest możliwy chyba tylko w takiej sytuacji, gdy ktoś nieudolnie próbuje przy nim majstrować, zupełnie się na tym nie znając.

Bezpieczeństwo zapewnia m.in. system, który uniemożliwia napełnienie zbiornika powyżej 80 proc. jego objętości.
Instalacja LPG to też minusy. Największym z nich jest mniejsza pojemność bagażnika, gdyż zbiornik zajmuje jego większą część.

Samochód z napędem gazowym - WWW.poranny.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska