Na naszych łamach informowaliśmy, że tylko cztery propozycje z 27 złożonych przez województwo lubuskie dostało zielone światło od Ministerstwa Infrastruktury w ramach Programu budowy/modernizacji przystanków kolejowych na lata 2020-2025. Uwzględniono lokalizacje: Żary Osiedle (nowy przystanek), Grabik (odbudowa przystanku), Czerwieńsk Południe (budowa przystanku), Łagów (modernizacja).
Czy jest szansa z innego programu na dodatkowe przystanki kolejowe?
Wielu Lubuszan ta informacja zmartwiła, bo dodatkowe przystanki bardzo by nam ułatwiły życie. A w porównaniu do innych województw, Lubuskie nie wypadło dobrze. Szczególnie te informacje zmartwiły zielonogórzan. Bo to w południowej stolicy województwa od 12 lat mówi się o szybkiej kolei miejskiej czy kolei Lubuskiego Trójmiasta. To byłby taki zielonogórski tramwaj…
Skoro nie w ramach Programu budowy/modernizacji przystanków kolejowych na lata 2020-2025, to może jest szansa z innych projektów wybudować nowe, dodatkowe przystanki? – to pytanie zadaje sobie wielu Lubuszan.
Modernizacja magistrali nadodrzańskiej, inwestycja kilkumiliardowa
Radny wojewódzki Kazimierz Łatwiński, który od lat, jeszcze jako radny miejski, doradca wojewody ds. transportu, pilotuje wiele rozwiązań komunikacyjnych, w tym także budowę dodatkowych przystanków kolejowych, tłumaczy, że inwestycje będą także i u nas. Choć nie ze wspomnianego programu przystanków kolejowych.
- W tej chwili na ukończeniu jest studium wykonalności na magistrali nadodrzańskiej. W ramach prac przewiduje się dodatkowe przystanki kolejowe: Nowa Sól Południe, Nowa Sól Północ, a także Zielona Góra Mazurskie i Zielona Góra Uniwersytet Zielonogórski – mówi Kazimierz Łatwiński. - Być może pojawią się kolejne, bo rozmowy i rozważanie różnych wariantów wciąż trwa. Chodzi przede wszystkim o przystanki kolejowe Zielona Góra Elektrociepłownia i Zielona Góra Zachodnia (rozwidlenie do Żar i do Czerwieńska). Wśród różnych pomysłów jest i ten, by zamiast tych dwóch uruchomić jeden, który znajdowałby się między nimi.
Rozważany był też przystanek Zielona Góra Przylep Centrum, ale zabudowa w sołectwie podeszła tak blisko torów, że trzeba było zrezygnować z tego pomysłu.
Magistrala nadodrzańska - zwiększenie prędkości do 16 km na godzinę
Budowa przystanków kolejowych w ramach ministerialnego programu byłaby niewłaściwa, skoro planowana jest duża, kilkumiliardowa inwestycja pod hasłem modernizacji magistrali nadodrzańskiej. Chodzi o zwiększenie prędkości do 160 kilometrów na godzinę, zastosowanie nowych rozwiązań, by umożliwić sprawny transport towarów m.in. z rozbudowanego terminala w Świnoujściu, zakładów w Policach, KGHM-u czy koncernu w Kędzierzynie Koźlu. Inwestycja zwiększy też możliwości rozwoju w komunikacji pasażerskiej.
Zobacz też - gdzie powstaną nowe przystanki kolejowe w ramach ministerialnego programu:
Trzeci tor, a w Zielonej Górze czwarty peron
W ramach modernizacji nadodrzańskiej magistrali pomiędzy Niedoradzem, Zieloną Górą i Czerwieńskiem pojawi się trzeci tor. W Zielonej Górze zostanie uruchomiony peron czwarty. Znajdzie się on za peronem pierwszym i drugim (bliżej Zastalu). Dostaniemy się do niego przez niedawno przedłużony tunel pod torami. Trzeba będzie tylko wywiercić dodatkowe wyjście z niego.
- Przewiduje się, że ruch na stacji Zielona Góra Główna będzie nadal wzrastać, a to za sprawą nowych połączeń w ramach kolei aglomeracyjnej, oraz takich jak do Centralnego Portu Komunikacyjnego, Warszawy czy na przykład przez Krosno do Gubina i Guben – podkreśla Kazimierz Łatwiński.
Zobacz też, jak remontowane są mosty kolejowe:
Trzymamy kciuki, by plany zostały zrealizowane
Takie są plany. I należy mieć nadzieję, że zostaną w pełni zrealizowane.
- Czwarty peron to bardzo dobre rozwiązanie. W końcu jesteśmy miastem wojewódzkim i musimy się rozwijać na różnych płaszczyznach. A komunikacja jest bardzo ważna – podkreśla Tomasz Kierżuń, który bardzo często podróżuje pociągami i interesuje się transportem. – Dodatkowe przystanki także są nam niezbędne. Liczę, że nie tylko dwa czy trzy się pojawią, ale z czasem będzie ich coraz więcej.
Przeczytaj też:
Polecamy wideo: Będzie remont mostu kolejowego nad Wartą na strasie Kostrzyn-Berlin
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?