Lubuskie. Jest szansa na przystanki kolejowe. Będzie też peron czwarty w Zielonej Górze. Dlaczego?

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
W ramach modernizacji magistrali nadodrzańskiej planowane są dwa dodatkowe przystanki kolejowe w Zielonej Górze i dodatkowy czwarty peron.
W ramach modernizacji magistrali nadodrzańskiej planowane są dwa dodatkowe przystanki kolejowe w Zielonej Górze i dodatkowy czwarty peron. Jacek Katos
W piątek informowaliśmy, że Ministerstwo Infrastruktury do programu budowy i modernizacji przystanków kolejowych zakwalifikowało tylko cztery z 27 propozycji złożonych przez województwo lubuskie. Dotyczyły one: Żar, Łagowa, Grabika i Czerwieńska. A co z dodatkowymi przystankami w Zielonej Górze? Skoro w tym programie nie znalazły akceptacji, to może jest jakaś inna szansa, by powstały? Przynajmniej ich część. Okazuje się, że tak. I planowany jest też na stacji Zielona Góra Główna dodatkowy - czwarty peron.

Na naszych łamach informowaliśmy, że tylko cztery propozycje z 27 złożonych przez województwo lubuskie dostało zielone światło od Ministerstwa Infrastruktury w ramach Programu budowy/modernizacji przystanków kolejowych na lata 2020-2025. Uwzględniono lokalizacje: Żary Osiedle (nowy przystanek), Grabik (odbudowa przystanku), Czerwieńsk Południe (budowa przystanku), Łagów (modernizacja).

Czy jest szansa z innego programu na dodatkowe przystanki kolejowe?

Wielu Lubuszan ta informacja zmartwiła, bo dodatkowe przystanki bardzo by nam ułatwiły życie. A w porównaniu do innych województw, Lubuskie nie wypadło dobrze. Szczególnie te informacje zmartwiły zielonogórzan. Bo to w południowej stolicy województwa od 12 lat mówi się o szybkiej kolei miejskiej czy kolei Lubuskiego Trójmiasta. To byłby taki zielonogórski tramwaj…
Skoro nie w ramach Programu budowy/modernizacji przystanków kolejowych na lata 2020-2025, to może jest szansa z innych projektów wybudować nowe, dodatkowe przystanki? – to pytanie zadaje sobie wielu Lubuszan.

Modernizacja magistrali nadodrzańskiej, inwestycja kilkumiliardowa

Radny wojewódzki Kazimierz Łatwiński, który od lat, jeszcze jako radny miejski, doradca wojewody ds. transportu, pilotuje wiele rozwiązań komunikacyjnych, w tym także budowę dodatkowych przystanków kolejowych, tłumaczy, że inwestycje będą także i u nas. Choć nie ze wspomnianego programu przystanków kolejowych.
- W tej chwili na ukończeniu jest studium wykonalności na magistrali nadodrzańskiej. W ramach prac przewiduje się dodatkowe przystanki kolejowe: Nowa Sól Południe, Nowa Sól Północ, a także Zielona Góra Mazurskie i Zielona Góra Uniwersytet Zielonogórski – mówi Kazimierz Łatwiński. - Być może pojawią się kolejne, bo rozmowy i rozważanie różnych wariantów wciąż trwa. Chodzi przede wszystkim o przystanki kolejowe Zielona Góra Elektrociepłownia i Zielona Góra Zachodnia (rozwidlenie do Żar i do Czerwieńska). Wśród różnych pomysłów jest i ten, by zamiast tych dwóch uruchomić jeden, który znajdowałby się między nimi.
Rozważany był też przystanek Zielona Góra Przylep Centrum, ale zabudowa w sołectwie podeszła tak blisko torów, że trzeba było zrezygnować z tego pomysłu.

Magistrala nadodrzańska - zwiększenie prędkości do 16 km na godzinę

Budowa przystanków kolejowych w ramach ministerialnego programu byłaby niewłaściwa, skoro planowana jest duża, kilkumiliardowa inwestycja pod hasłem modernizacji magistrali nadodrzańskiej. Chodzi o zwiększenie prędkości do 160 kilometrów na godzinę, zastosowanie nowych rozwiązań, by umożliwić sprawny transport towarów m.in. z rozbudowanego terminala w Świnoujściu, zakładów w Policach, KGHM-u czy koncernu w Kędzierzynie Koźlu. Inwestycja zwiększy też możliwości rozwoju w komunikacji pasażerskiej.

Zobacz też - gdzie powstaną nowe przystanki kolejowe w ramach ministerialnego programu:

Trzeci tor, a w Zielonej Górze czwarty peron

W ramach modernizacji nadodrzańskiej magistrali pomiędzy Niedoradzem, Zieloną Górą i Czerwieńskiem pojawi się trzeci tor. W Zielonej Górze zostanie uruchomiony peron czwarty. Znajdzie się on za peronem pierwszym i drugim (bliżej Zastalu). Dostaniemy się do niego przez niedawno przedłużony tunel pod torami. Trzeba będzie tylko wywiercić dodatkowe wyjście z niego.
- Przewiduje się, że ruch na stacji Zielona Góra Główna będzie nadal wzrastać, a to za sprawą nowych połączeń w ramach kolei aglomeracyjnej, oraz takich jak do Centralnego Portu Komunikacyjnego, Warszawy czy na przykład przez Krosno do Gubina i Guben – podkreśla Kazimierz Łatwiński.

Zobacz też, jak remontowane są mosty kolejowe:

Trzymamy kciuki, by plany zostały zrealizowane

Takie są plany. I należy mieć nadzieję, że zostaną w pełni zrealizowane.
- Czwarty peron to bardzo dobre rozwiązanie. W końcu jesteśmy miastem wojewódzkim i musimy się rozwijać na różnych płaszczyznach. A komunikacja jest bardzo ważna – podkreśla Tomasz Kierżuń, który bardzo często podróżuje pociągami i interesuje się transportem. – Dodatkowe przystanki także są nam niezbędne. Liczę, że nie tylko dwa czy trzy się pojawią, ale z czasem będzie ich coraz więcej.
Przeczytaj też:

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Stasia Kowalska

Na razie to wygląda jak jak marzenia szalonego Kazimierza. Przedłużony tunel miał być dla dojścia do przychodni i ewentualnie dla mieszkańców osiedla na Zastalu.

A teraz były dojściem do 4 peronu.

Zielona Góra Zachodnia w połączeniu z przystankiem Zielona Góra Uniwersytet to ma sens.Połączenie dwóch kampusów uczelni i odległych od siebie dzielnic miasta to jest idealne rozwiązanie komunikacyjne dla miasta.

Dodaj ogłoszenie