Lubuskie ma dwa nowe Impulsy. To pierwsze trójczłonowe szynobusy w regionie

Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski

Wideo

Zobacz galerię (42 zdjęcia)
Na trasie Kostrzyn - Gorzów - Krzyż - Poznań będą jeździły nowoczesne trójczłonowe szynobusy. Już w sobotę 5 grudnia każdy z Was może je przetestować za darmo.

- Te pojazdy kosztowały łącznie 43 mln zł. Mogą zabrać 330 pasażerów, z których 160 będzie miało miejsca siedzące. Pojazdy wyposażone są w nowoczesne urządzenia. Mają miejsca do ładowania telefonów i laptopów, wi-fi, nowoczesne systemy wentylacji - mówił w czwartek 3 grudnia Marcin Jabłoński, członek zarządu województwa Lubuskiego. O czym? O dwóch trójczłonowych szynobusach, jakie właśnie trafiły do naszego regionu. To „Impulsy 2”, które wyprodukował nowosądoecki Newag. Jeden taki szynobus kosztuje 21,525 mln zł.

Czytaj także

Już nie będzie tłoku

Impulsy będą jeździły na północy regionu. Dlaczego tutaj? Bo linia odcinek Kostrzyn - Gorzów - Krzyż, to najbardziej popularna trasa w Lubuskiem. Dotychczas była obsługiwana przez dwuczłonowe szynobusy, które... często okazywały się za małe i nie wszyscy pasażerowie mieścili się do środka. Tak było, gdy do Poznania wybierali się studenci z Gorzowa i okolic.

Przetestuj szynobus

Gdy pandemia minie, a studenci wrócą do stacjonarnych zajęć, problemu być nie powinno. Nowe szynobusy będą wozić pasażerów na trasie Kostrzyn - Gorzów - Krzyż - Poznań. Do regularnych kursów wyruszą już od 13 grudnia. A przejechać się nimi będzie można już jutro. PolRegio zaprasza bowiem na bezpłatne przejazdy.

Impulsem będzie można wybrać się z Gorzowa do Witnicy i z powrotem (odjazdy z Gorzowa: 8.50, 11.10, 13.39, 15.55), a także do stacji Strzelce Krajeńskie Wschód (10.00, 12.28, także z kursem powrotnym). Bezpłatne bilety będzie można odebrać jutro w kasie na dworcu w Gorzowie.

Czytaj także

Na przejażdżkę śmiało mogą wybrać się np. osoby poruszające się na wózkach. Nowe szynobusy przy drzwiach wejściowych mają bowiem zamontowaną specjalną rampę, którą można wjechać do pojazdu. A gdyby trzeba było naładować smartfona, kontakt oraz gniazda USB są przy każdym siedzeniu. Pociągiem jeździ się wyśmienicie. Sami to sprawdziliśmy wczoraj w trakcie pokazowego przejazdu z Gorzowa do Strzelec Krajeńskich Wschód i z powrotem.

Są szynobusy - są i połączenia

- To najnowocześniejszy pojazd spalinowy w Polsce. Gdyby na linii Kostrzyn - Gorzów - Krzyż pojawiła się elektryfikacja, szynobus można rozbudowaćgoo do wersji elektrycznej - mówił wczoraj Adam Magiera z Newagu.

Po dotarciu Impulsów do Lubuskiego w naszym regionie jest 39 pojazdów (w tym 23 należące do samorządu). A to oznacza, że można zwiększyć liczbę połączeń. Tak będzie już od 13 grudnia, gdy wejdzie w życie nowy rozkład jazdy. Przybędą w nim cztery nowe pary połączeń na trasie Kostrzyn - Gorzów (jedna z tych par to kurs do Krzyża). Oprócz tego będzie dodatkowe połączenie z Gorzowa do Zbąszynka i z powrotem. A gdy przyjdzie lato, będzie można uruchomić kolejną - piętnastą(!) - parę połączeń Gorzów - Kostrzyn i dodatkowo uruchomić kurs Kostrzyn - Międzyzdroje - Świnoujście.

Czytaj także

Umowa za miliard!

Te wszystkie dodatkowe połączenia będą możliwe, bo województwo podpisało wczoraj z PolRegio - w trakcie inauguracyjnego kursu Impulsem - dziesięcioletnią umowę na wykonanie ponad 48 mln km. Umowa jest warta 1,066 mld zł.

- Ta umowa jest rozwojowa. Będziemy odtwarzali i tworzyli nowe połączenia - mówił Artur Martyniuk, prezes generalny PolRegio. W najbliższych latach mają zostać uruchomione pociągi na trasach: Zielona Góra - Guben, Rzepin - Sulęcin - Międzyrzecz, Żary - Żagań - Głogów i Żary - Lubsko.

Czytaj również:
13 grudnia zmienia się rozkład jazdy na kolei. Dokąd pojadą pociągi bezpośrednie z Gorzowa?

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Chętnie bym skorzystał ale w Międzyrzeczu sprzedali to co zostało z dworca,a aby dostać się na perony trzeba się przebijać jakimiś kanałami, że można nogi powykręcać..

S
Stasia Kowalska

Bardzo dobrze. Tylko niech marszałkowskie urzędasy od komunikacji Kotylak i Tykwiński nie zapomną o skomunikowaniu pociągów regionalnych w Zbąszynku, Krzyżu, Lesznie, Kostrzynie itd. z pociągami innych przewoźników. Bo oczekiwanie godzinę i więcej na przesiadkę to żadna wygoda.

Dodaj ogłoszenie