Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lubuskie ma swoje logo. Czy trafione?

Agnieszka Stawiarska 68 324 88 51 [email protected]
W tle nowe logo i hasło promocyjne województwa lubuskiego (fot. Pawel Janczaruk)
W tle nowe logo i hasło promocyjne województwa lubuskiego (fot. Pawel Janczaruk)
Nasze województwo ma swoje logo. Zadebiutowało w ub. tygodniu i już wzbudziło żywą dyskusję na naszej stronie internetowej. My pytamy Czytelników o opinie na temat znaku i hasła, które ma promować region.

Jeszcze raz pokazujemy dziś logo wraz z objaśnieniami jego autorów. Znak i opis marki Lubuskie przygotowała warszawska firma Studio Bakalie, która wygrała w ub. roku przetarg zorganizowany przez Urząd Marszałkowski w Zielonej Górze. Termin „marka” pochodzi z języka marketingu, tworzy się ją, aby skuteczniej promować produkt. Tym razem tym produktem jest województwo lubuskie. Większość polskich regionów już intensywnie się promuje w kraju i za granicą. Wcześniej też miały opracowane swoje marki, czyli określenie tego, co jest atrakcyjne w nich dla innych. Śląskie pokazuje się jako nowoczesne województwo silnie związane z tradycją. Dlatego w reklamie telewizyjnej kluski śląskie latają w kosmosie.

Co znajdzie się w reklamówkach Lubuskiego? Dzisiaj tego nie wiemy. Samorząd wojewódzki dopiero ujawnił logo i hasło reklamowe. Jesteśmy jednym z ostatnich regionów w Polsce, który to zrobił. Skutki tego zapóźnienia widać w badaniach, które były zrobione przed wymyśleniem loga. Jesteśmy nieznani w Polsce i za Odrą. Przypominamy jeszcze w skrócie wyniki ankiet, które służyły do opracowania marki.

Berlińczycy pytani o Lubuskie nie kojarzyli niczego na nasz temat. Potrafili wymienić duże miasta w Polsce, ale naszych nie. Czy to nie jest klęska władz województwa, że nie wiedzą o nas nawet najbliżej położenie zagraniczni sąsiedzi? - Klęska to za mocne słowo - odpowiadał nam marszałek województwa Marcin Jabłoński na konferencji prasowej. - U nas też mieszkańcy podobnie odpowiadaliby pytani o landy niemieckie. 

 

 

Czy marszałek był zaskoczony tym, że tak słabo rozpoznawalne jest województwo? - Był to przykry moment, z którym musimy się zmierzyć - mówił Jabłoński. - Uważam jednak, że nie mamy powodów, aby mieć kompleksy jako mieszkańcy Lubuskiego. Zaczynamy działać, aby Lubuskie zaczęło się kojarzyć z pozytywną energią i optymizmem.

Już w dniu prezentacji marki pojawiły się opinie, że hasło reklamowe województwa nie da się przetłumaczyć na języki obce. Tym bardziej, że jest tam słowo „Zachód”. Zwrócili na to też uwagę nasi Czytelnicy. „Lubuskie warte zachodu - hmmm, czy nas naprawdę na nic więcej nie stać? Czy ten zachód to jakiś raj?” - pyta Gość na naszym gazetowym forum.

Lubicz wytyka przeszkody w tłumaczeniu: „LUBUSKIE WARTE ZACHODU - hasło fajne, ale jak je przetłumaczyć na języki obce??? Czyżby promocja tylko w kraju...”

Dziennikarze pytali też o to podczas konferencji prasowej: - To prawda, że trudno sens hasła przełożyć. Mamy przygotowane cztery tłumaczenia: na angielski, niemiecki, francuski, rosyjski. Doszliśmy do wniosku, że wersja polska jest tak dobra, że nie warto jej zmieniać z powodu problemów językowych. To hasło jest do promocji w kraju - odpierał uwagi przedstawiciel Studia Bakalie Piotr Domownik.

Z badań wynika, że w kraju nie wiedzą ludzie o naszym konflikcie gorzowsko-zielonogórskim. Jeśli nas kojarzą to z jeziorami, lasami, spokojem, krajobrazem. Nawet rzadko z żużlem. Sami natomiast żyjemy myśląc głównie o najbliższym sobie mieście, a nie o regionie. - Z badań wyszły nam cztery podstawowe pozytywne skojarzenia z Lubuskiem: ładne krajobrazy, cisza, spokój, dwa ośrodki miejskie: Gorzów i Zielona Góra, tradycja winiarska oraz położenie przy granicy - wyliczał Andrzej Gołoś z ARC Rynek i Opinia, firmy przeprowadzającej badania.

Czy te cechy warte są promowania i są na tyle charakterystyczne, abyśmy wygrali z innymi regionami Polski? Nasze logo jest podobne do kilku już stworzonych. Zauważyli to od razu nasi internauci. Pokazujemy je dla porównania.

 

 

DRODZY CZYTELNICY!

Chcemy poznać Waszą opinię o znaku graficznym i haśle, które ma promować nasz region. Czy podoba Wam się? Jakie macie skojarzenia? Czy uważacie, że skutecznie pomoże nam w tym, abyśmy stali się rozpoznawalni? Czy zachęci ludzi do tego, aby do nas przyjeżdżali na wypoczynek, zaczynali tu nowe życie, a biznes inwestował? Czy będzie miało wpływa na nasze losy? Zaczynamy dyskusję o najważniejszym dla nas temacie - miejscu, w którym żyjemy. Piszcie do nas: [email protected]; „Gazeta Lubuska”, al. Niepodległości 25, 65-042 Zielona Góra

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska